بحران اعتراضات مدنی پیش روی شهر انارستان/ معضل حل نشده آب

بحران اعتراضات مدنی پیش روی شهر انارستان/ معضل حل نشده آب

✍🏼میلاد حیدری

بحران و شاید اعتراض مدنی در انتظار شهر انارستان

این متن با هدف تبیین وضعیت بحرانی آب شرب شهر انارستان به نگارش درآمده است؛ نگارنده بر این باور است که نه بحران آب بلکه بحران نارضایتی اجتماعی انارستان که گاهی به اعتراضات مدنی می انجامد تابستان امسال گریبان گیر شهر انارستان خواهد بود.

قصه: یک سال و نه ماه پیش مخزن شهر انارستان با ظرفیت ۲۷۵ هزار متر مکعب کلنگ زنی شد تا این شهر از مشکلات قطعی آب در فصول گرم رهایی یابد.
قصه ۲: در همان زمان (یک سال و نه ماه) در شهر مجاور شهر انارستان که با مشکلات کم آبی کمتری در تمامی ادوار دست و پنجه نرم می کرده است کلنگ زنی مخزن آب مشابه نیز صورت پذیرفت.

ستاره: شهر مجاور به اتمام پروژه رسید. شهر انارستان در ابتدای کار متوقف شد.

حال نکته اول: این در حالی است که مخزن شهر مجاور شهر انارستان به خاطر دور بودن از شهر هزینه هایی برای الف: خطوط انتقال آب، ب: تسطیح تپه ماهورها، ج:خطوط انتقال برق و … در پی داشته که میتوان گفت به نحوی این هزینه ها برابر با بودجه خود مخزن بوده است این در صورتی است که این هزینه های جانبی شامل حال مخزن شهر انارستان نمی شود؛ چرا که مخزن شهر انارستان به دلیل قرار داشتن در کنار شهر نیازی به صرف چنین هزینه های گزافی نداشت.

گیومه اول: توقف مخزن انارستان در ابتدای کار و نزدیک به اتمام مخزن شهر مجاور

البته باید اضافه کرد که با وجود اینکه مخزن آب شهر انارستان در کنار شهر بوده، چاه آب این شهر بر روی شاهراه آب شیرین رودخانه باغان قرار دارد.
اما حال با شدت یافتن تورم، کمبود منابع مالی و تامین مالی، اهمال کاری پیمانکار و از طرفی به گفته برخی فعالان اجتماعی کوتاهی در پیگیری و مطالبه گری کمتر مسئولین همه دست به دست هم داده تا مخزن شهر انارستان با توجه به همزمان بودن کلنگ زنی اش با مخزن شهر مجاور هنوز که هنوز است در مراحل اولیه کار قرار داشته باشد.
این مسئله باعث شده این سوال که چرا با اینکه هر دو مخزن در یک زمان کلنگ زنی شده باید شاهد چنین تفاوت هایی در به سرانجام رسیدن کار باشیم؟ که این سوال بعد از حدود دو سال هنوز ذهن مردم شهر انارستان را درگیر کرده باشد.

دقت اول (تبعیض): البته باید اضافه نمود که شهر مجاور ۳ سال پیش شبکه داخلی آب شهر را که حدود ۱۰ کیلومتر بوده تعویض کرده اما اداره آب پس از گذشت ۳ سال فقط ۹۰۰ متر لوله برای تعویض بخش کوچکی از شبکه داخلی شهر انارستان متقبل شده است

دقت دوم (فریب): این درحالی است که ۲۵۰ متر لوله مربوط به بلوار امام حسین شهر انارستان ۱ سال پیش توسط فرماندار وقت جم جناب نوروزی به فرمانداری کنگان جناب آقای یوسفی تقدیم کردند این مسئله به گونه ای صورت گرفت که فرماندار وقت جم جناب نوروزی قول جایگزینی این لوله ها را به مردم شهر انارستان داده بودند اما متاسفانه بازهم از سوی مسئولین کاری برای شهر انارستان صورت نگرفت.

اما در سنوات گذشته به دلیل کاهش سطح ایستابی آب، عدم پمپاژ آب بوسیله توربین آب چاه تامین آب شرب انارستان، نبود مخزن ذخیره آب مشکلات و نبود خطوط انتقال آب سالم اعتراضات مدنی که گاه به مشکلات امنیتی می پیموده گریبان گیر این شهر بوده است.

با این حال با کاهش میزان بارش در دوسال اخیر و عدم وجود زیر ساخت های آب شرب شهری از جمله عدم تعویض شبکه های خطوط انتقال آب،عدم تکمیل مخزن آب شرب والبته عدم کف شکنی چاه تامین آب شهر می تواند مشکلات عدیده ای برای تابستان امسال شهر انارستان رقم بزند.



نظرات

2 پاسخ به “بحران اعتراضات مدنی پیش روی شهر انارستان/ معضل حل نشده آب”

  1. حسین گفت:

    احسنت، واقعا حرفت حق

  2. همشهری گفت:

    با سلام
    شاید پیمانکار مخزن شهر مجاور با پیمانکار شهر انارستان جدا باشند.
    مثل ساختمان اداره گاز شهر مجاور و ساختمان اداره گاز شهر انارستان باهم کلنگ زنی شد. اما بخاطر هزینه ای هنگفت پیمانکار شهر مجاور کار را ادامه داد ‌و الان داره نمای بغل و جلو انجام می‌دهد اما پیمانکار شهر انارستان بعلت گرانی و هزینه های بالا بعد از اسکلت سازی انصراف داده و همینطور مانده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *