چالش‌های جدی در مسیرهای حیاتی شهرستان جم: نیازمند توجه فوری و اقدامات عملی جهت بهبود

چالش‌های جدی در مسیرهای حیاتی شهرستان جم: نیازمند توجه فوری و اقدامات عملی جهت بهبود

✍🏽یادداشت: مصطفی هوشمند

شهرستان جم، با مشکلات جدی در حوزه مسیرها روبرو است. راه‌های ارتباطی جم به سیراف، جم به فیروز آباد و پالایشگاه، به عنوان سه مسیر اصلی و پرتردد این شهرستان، با ترافیک غیرقابل تحملی روبه‌رو هستند. استفاده گسترده از این مسیرها، به ویژه توسط شرکت‌های نفت و گاز مستقر در جم و شهرستان‌های اطراف، باعث افزایش مشکلات ترافیکی در این شهرستان شده است.

یکی از مثال‌هایی که می‌توان آورد، مسیر جم به پالایشگاه است. این مسیر، از سابقه تعهدات شرکت پالایش گاز فجر جم برخوردار است. قرار بود در دهه ۶۰ این مسیر ایجاد و توسعه یابد، با این حال، پروژه ایجاد و توسعه این مسیر در همه این سال‌ها به تعویق افتاده و رها شده است. مدیر عامل این شرکت نیز اخیراً در جلسه خبری اعلام کرده است که این مسیر اختصاصی شرکت نیست و وزارت راه مسئول احداث و توسعه آن است.این موضوع نشان‌دهنده توجه ناکافی و عدم تعهد به نیازهای شهرستان جم از سوی این شرکت است.

همچنین، سایر مسیرهای مهم از جمله مسیر جم به فیروز آباد و جم به سیراف نیز در وضعیت نامساعدی قرار دارند. باند دوم مسیر جم به فیروز آباد در محدوده جم و ابتدای دارالمیزان، از یک سال قبل آسفالت شده است، اما هنوز ایمن سازی و نصب نیوجرسی به صورت کامل در این مسیر انجام نشده و تردد در باند دوم آن صورت نمی‌گیرد و این باند در حال خرابی است. علاوه بر این، نیاز به ساخت یک پل در این مسیر نیز وجود دارد، اما به دلیل کمبود بودجه، تأخیر در اجرای این پروژه قابل توجیه نیست. تصادفات و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از وضعیت نامطلوب این مسیر بسیار نگران‌کننده است.

همچنین، مسیر جم به سیراف نیز به دلیل تردد زیاد خودروها، به ویژه ماشین‌آلات صنایع نفت و گاز، در وضعیت خوبی قرار ندارد. با وجود قول‌های مسئولین استانی برای بهسازی این مسیر، تاکنون هیچ اقدام مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است. واقعیت جالبی که باید به آن اشاره کرد، روکش آسفالت مکرر مسیر جم به فیروز آباد در حوزه استحفاظی فارس و مسیر دارالمیزان به گله دار است. با این حال، در استان بوشهر هنوز تلاشی برای بهسازی و ترمیم این مسیرهاصورت نگرفته است.

وضعیت نگران‌کننده مسیرهای حیاتی شهرستان جم نیازمند توجه و اقدامات فوری و قاطع است. اصلاح و بهسازی مسیرهای ارتباطی این شهرستان، علاوه بر بهبود ترافیک و کاهش زمان سفر، به ارتقای امنیت و رفاه شهروندان و همچنین تسهیل در حمل و نقل کالا و خدمات کمک خواهد کرد. لذا، مسئولان مربوطه باید با همکاری دستگاه‌های ذیربط و تأمین منابع مالی، برنامه‌ریزی جدی و مستمر برای بهبود و بهسازی مسیرهای حیاتی جم را آغاز کنند.

علاوه بر این، مدیران شرکت‌های نفت و گاز و دیگر شرکت‌های فعال در منطقه نیز باید مسئولیت خود را در بهبود و حفظ مسیرهای تردد خود عهده دار شوند و به تعهدات خود عمل کنند. تأمین منابع مالی و تخصیص بودجه مناسب برای این پروژه‌ها از سوی دولت و نهادهای ذیربط نیز امری حیاتی است.

بدون شک، بهبود مسیرهای حیاتی شهرستان جم نیازمند طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی موثر و هماهنگی بین نهادها و سازمان‌های مربوطه است. همچنین، توجه به نیازها و مشکلات شهروندان و تأمین رضایت آن‌ها از این اقدامات بسیار حائز اهمیت است. با رفع مشکلات مربوط به مسیرهای حیاتی جم، می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه کمک کرده و شرایط بهتری را برای ساکنان فراهم ساخت.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *