احداث سد کلاکل ضرورتی جهت توسعه و بقا زیست بوم جم

احداث سد کلاکل ضرورتی جهت توسعه و بقا زیست بوم جم

یادداشت:مصطفی هوشمند

آب و رقابت جهت سیطره بر منابع محدود آن، یکی از مهمترین حوزه‌های چالش برانگیز چند دهه اخیر می‌باشد.

رشد جمعیت، توسعه فزاینده صنعتی و اجتماعی و تغییرات آب و هوایی؛ منابع محدود آبی جم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

تصور فراوانی منابع زیرزمینی آب در جم؛ موجب استفاده بی‌رویه و تخلیه غیرمتناسب منابع آبی دشت جم شده است.

برداشت غیر اصولی آب تبدیل به بحران و چالش فراگیر در جم شده، چالشی که اگر هر چه زودتر تدبیری جهت رفع آن صورت نگیرید؛ تبدیل به بحرانی بزرگ و تهدید کننده حیات زیست در جم خواهد شد.

یکی از موارد فائق شدن بر بحران بی آبی احداث سد‌های ذخیره سازی آب می‌باشد؛ احداث این سدها ضمن جلوگیری از هدررفت سیلاب‌ها، می‌تواند به کمک دشت بحرانی جم بیاید و با تامین آب مورد استفاده، مرهمی بر سفره‌های تشنه جم شود.

موقعیت جغرافیایی و تپوگرافی منحصر به فرد جم؛ ضمن دشت بارش‌های سیلابی موجب سرریز شدن منابع آبی به حوزه‌های آبریز جم می‌شوند.
یکی از این حوزه‌های آبریز که پذیرای حجم بزرگی از سیلاب فصلی است و به دشت جم نیز نزدیک است؛ حوزه آبریز کلاکل در شرق دشت جم است.

روان‌آب سالانه این رودخانه در صورت ذخیره سازی می‌تواند آب مورد نیاز بخش مرکزی و شهرک ‌های نفت را تامین کند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، احداث سد بر روی حوزه آبریز کلاکل موجب ذخیره سازی ۹.۴میلیون متر مکعب آب خواهد شد با احداث خط انتقال، آب مورد نیاز جمعیت عظیمی از شهرستان را تامین خواهد کرد؛ پیش بینی می‌شود با احداث این سد آب شهرهای جم، بهارستان، شهرک‌های پتروشیمی،گاز و روستاهای بخش مرکزی تامین شود.

هزینه احداث سد کلاکل هم‌اکنون مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد؛ ذکر این نکته ضرروی است هزینه خرید آب‌ شرب شهرک پتروشیمی سالانه(۱/۴میلیون متر مکعب) چیزی در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ با احداث این سد و مشارکت پتروشیمی از نظر هزینه کرد؛هزینه تامین آب برای شهرک‌های نفت زا به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

همراهی، پیگیری و مطالبه‌گری مدیران ارشد شهرستان و نماینده مجلس می‌تواند ضمن تسریع در روند تامین اعتبار احداث سد کلاکل؛ یکی از چالش‌برانگیزترین بحران های شهرستان را مرتفع سازد و خدمتی ماندگار برای آنها به ثبت برساند.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *