رایزنی با شورای نگهبان برای حذف واژه «معکوس درآمد سرانه»/ مخالف طرح بودم

رایزنی با شورای نگهبان برای حذف واژه «معکوس درآمد سرانه»/ مخالف طرح بودم

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس درباره طرح «معکوس درآمد سرانه» گفت: در این زمینه نشست‌هایی با حقوقدانان‌های شورای نگهبان داشتیم که عبارت معکوس درآمد سرانه از بند هفت حذف و یا درآمدهای نفت و گاز استان‌های نفتی در این بند محاسبه نشود.

به گزارش تاورتاو به نقل از فارس؛ حجت الاسلام موسی احمدی در گفت‌وگو با فارس در بوشهر با اشاره به طرح معکوس بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: آنچه که امروز مطرح شده است، برخی به اشتباه فکر می‌کنند در لایحه بودجه اتفاقی رخ داده است، دراین خصوص در لایحه بودجه هنوز تصمیمی گرفته نشده و رییس مجلس طی نامه‌ای به ریاست جمهور پیشنهاد اصلاح لایحه بودجه را داشتند.

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه مطرح است، طرحی در مجلس وجود دارد تحت عنوان طرح کلی بودجه ۱۴۰۰ که برخی احکام اصلاح ساختار بودجه کل کشور مطرح شده است، در این طرح لوایح بودجه سنواتی را براساس احکام باید تنظیم شود؛ طرح کلی برای بودجه سنوات آینده است.

نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در این لایحه ۹ بند وجود دارد که در بند ۷ به توضیح عادلانه بودجه استانها اشاره کرده است که از محل بودجه عمومی عوارض، مالیات و ارزش افزوده براساس شاخصه جمعیت، نرخ بیکاری و مساحت تعیین شده است. این طرح وقتی مطرح شد بند بند آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی مطرح شد.

وی بیان داشت: من مخالف این طرح بودم به دلیل اینکه استانهای کوچک که درآمد بالایی دارند، درآمد آنها به استانهای بزرگ که دارای جمعیت بیشتر و نرخ بیکاری بالایی هستند سرازیر خواهد شد.

احمدی خاطرنشان کرد: طبق طرح معکوس درآمد، بازگشت درآمدی که از استان حاصل می‌شود کمتر خواهد شد.

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان رأی گیری رأی مخالف دادم گفت: ۱۱ نفر رأی مخالف دادند و مابقی افراد موافق بودند؛ معمولاً آنچه درآمد مناطق است، با توزیع عادلانه باید در اختیار مردم آن مناطق قرار بگیرد.

نائب رییس کمیسییون انرژی مجلس ابراز کرد: بعداز جلسه مجلس خطاب به شورای نگهبان نامه‌ای تنظیم شد اما به دلیل اینکه من در جلسه وزارت نفت حضور داشتم قرار شد امضای الکترونیکی من  زیر نامه درج شود که این اتفاق نیافتاد. البته نامه بعدی به شورای نگهبان باید با ملاحظات ارسال شود. این طرح برای اولین بار مطرح شد.

احمدی گفت: این طرح فقط به سود استانهای بزرگ مانند تهران است. با شاخصه‌های مطرح شده، اعتبارات استانهای بوشهر و خوزستان کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی وجود دارد که اگر شورای نگهبان به نتیجه نرسید، آنها را در ساختار بودجه لحاظ خواهند شد مانند افزایش در بودجه سه درصد نفت خواهیم داشت.

احمدی با بیان اینکه شورای نگهبان نباید اجازه دهد که استان بوشهر بیش از این محروم شود، تصریح کرد: در این زمینه نشست‌هایی با حقوقدانان‌های شورای نگهبان داشتیم که عبارت معکوس درآمد سرانه از بند هفت حذف و یا درآمدهای نفت و گاز استان‌های نفتی در این بند محاسبه نشود.

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: با همه‌ این تفاصیل نباید نمایندگان استان اجازه دهند که فقر و محرومیت بر استان بوشهر همچنان سایه‌ شومش را ادامه دهد. استان بوشهر بزرگ‌ترین ذخایر نفتی و گازی را دارد ولی مردم این استان کمترین سهم را از این درآمد هنگفت دارند. نمایندگان در آزمون سختی قرار گرفته‌اند و نباید بگذارند که حقوق مسلم مردم استان ضایع شود.

 



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *