کشورهای ممنوع‌الورود به آمریکا چقدر خطرناکند؟

این فرمان جدید، «محافظت از ملت در برابر حملات تروریستی اتباع خارجی» نام دارد و بر اساس آن، ورود اتباع چند کشور به خاک امریکا ممنوع شده است.

این کشورها شامل عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن هستند. در توضیح صدور این فرمان، ترامپ ادعا کرده که صدور آن به معنای ممنوعیت ورود مسلمانان نیست بلکه می‌خواهد از آسیب تروریست‌های بیگانه در کشورش جلوگیری کند. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اتباع این کشورها واقعا چقدر برای امریکا خطر دارند؟ و جدا از تصوراتی که ترامپ دارد، چقدر می‌توانند برای امریکا زیانبار باشند؟

به گزارش تعادل ، بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه کیتو، از سال ۱۹۷۵ تاکنون هیچ شهروندی در امریکا، قربانی شهروندان یا اتباع این ۷ کشور نشده است. در آخرین گزارش به دست آمده آمار تلفات تروریستی در امریکا و تعداد مهاجمان محکوم به عمل تروریستی اعلام شده است. در این گزارش‌ها، عربستان سعودی بیشترین حملات تروریستی در امریکا را داشته که در کل این حملات حدود ۲ هزار و ۳۶۹ نفر کشته شده‌اند.

با این حساب در فهرست کشورهایی که ورود آنها به امریکا ممنوع شده، نامی از عربستان سعودی نیست. همچنین از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵، حدود ۱۹ نفر از عربستان به جرم ارتکاب عمل تروریستی محکوم شده‌اند.

این در حالی است که برخی می‌گویند عربستان در بزرگ‌ترین حادثه تروریستی در امریکا نیز نقش پررنگی داشته به‌طوری‌که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، بخشی از اتهامات به سمت عربستان بود.

با این حال، ترامپ از لغو صدور ویزای امریکا برای عربستانی‌ها صرف‌نظر کرده است. درحالی‌که سران بسیاری از کشورها و شخصیت‌های سیاسی و علمی در سراسر جهان نسبت به این دستور ترامپ واکنش نشان داده‌اند، مقامات عربستان سعودی و امارات، این اقدام رییس‌جمهوری امریکا را تایید کرده‌اند.

در ۴۰ سال گذشته، حدود ۱۳۴ امریکایی قربانی حملات تروریستی اتباع امارات بوده‌اند. همچنین در این بازه زمانی نزدیک به ۱۶۵ شهروند امریکایی، توسط تروریست‌های مصری کشته شده‌اند. به علاوه ۱۱ نفر از اتباع مصری، به دلیل ارتکاب اعمال تروریستی در امریکا مجرم شناخته شده‌اند. همانطور که اشاره شد، ترامپ شهروندان ۷ کشور را به ادعای اختلال در امنیت امریکا از ورود به این کشور منع کرده است.

با این حال نامی از ۳ کشور اصلی که مهم‌ترین عامل ترور در این کشور بوده‌اند به چشم نمی‌خورد. به گفته بسیاری از کارشناسان، شاید این اقدام به دلیل مناسبات تجاری ترامپ با عربستان، امارات و مصر باشد. در میان تروریست‌هایی که باعث ایجاد تلفات بسیاری در امریکا شده‌اند، نام اتباع لبنانی نیز به چشم می‌خورد.

نزدیک به ۱۵۹ شهروند امریکایی در ۴۰ سال گذشته توسط اتباع لبنان کشته شده‌اند. این در حالی است که در فرمان اخیر ترامپ، نامی از لبنان نیست. با توجه به اینکه ۴ کشوری که بیشترین اعمال تروریستی را در امریکا داشته‌اند، منعی برای ورود به امریکا ندارند، ادعای ترامپ در صدور فرمان «محافظت از ملت در برابر حملات تروریستی اتباع خارجی» مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد، نکته قابل توجه در این گزارش این است که در ۴۰ سال گذشته هیچ‌ یک از شهروندان امریکا توسط اتباع ۷ کشور مسلمانی که ورودشان به امریکا ممنوع شده، کشته نشده‌اند. با وجود اینکه ترامپ مدعی است که این قانون به معنای وضع ممنوعیت در مقابل ورود مسلمانان به خاک امریکا نیست، اما بسیاری از صاحبنظران این اقدام را توهین به مسلمانان تلقی می‌کنند.

 

کشورهای ممنوع‌الورود به آمریکا چقدر خطرناکند؟

 



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *