نتیجه جلسه ۴ ساعته مجلس با قالیباف/شهردار دفاعی از عملکردش نکرد/بنیاد مستضعفان بی‌اطلاع بوده است

به گزارش تاورتا و به نقل از ایلنا نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که در جلسه گذشته کمیسیون عمران شهردار تهران دفاعی از عملکرد خود در برابر ایمن سازی ساختمان پلاسکو نداشت، گفت: بنیاد مستضعفان از وجود چندین تذکر کتبی شهرداری تهران اظهار بی اطلاعی کرد.علیم یارمحمدی درباره ماموریتی که از سوی رییس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سانحه پلاسکو واگذار شده، اظهار داشت: جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوط با این سانحه از جمله بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، مدیران آتش نشانی، وزیر کشور و معاونان وی ، وزیر کار و تعاون و معاونان وی، دادستانی و مسئولان ستاد بحران و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد اما در این جلسه ۴ ساعته به نتیجه ای نرسیدیم.

به گزارش نامه نیوز، وی افزود: روز دوشنبه هفته جاری (یازدهم بهمن) جلسه‌ای را با حضور این مسئولان پیرو ادامه بحث‌های جلسه اول برگزار می شود.

این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: در بررسی‌های خودمان به دنبال مقصر نیستیم و هر دستگاه و نهاد مرتبط وظایف خود را اعلام می کند و بر اساس آن مسئولیت هر دستگاه در بروز این سانحه مشخص می شود. در بررسی‌ها به این خواهیم رسید که هر سازمان و نهاد در انجام وظایف خود قبل و بعد این سانحه چقدر کوتاهی کرده است.

یارمحمدی ادامه داد: به طور قطع بعد از تکمیل بررسی‌ها، نتایج تحقیقات به رییس مجلس ارائه و در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون عمران درباره تذکرات شهرداری بابت عدم رعایت موارد ایمنی در ساختمان پلاسکو گفت: مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان است اما سرقفلی این بنا به کسبه واگذار شده است و از بین کسبه این ساختمان یک هیات مدیره تشکیل شده است که گفته می‌شود تذکرات شهرداری به هیات مدیره ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون رسیدگی به موارد جزیی مانند ایمن سازی ساختمان در برابر تهدیدات اتش سوزی بر عهده هیات مدیره است. بنیاد مدعی است که این هیات مدیره نماینده بنیاد مستضعفان در ساختمان است و بنیاد از وجود این چند تذکر کتبی شهرداری اظهار بی اطلاعی کرده است.

یار محمدی گفت: مالک ساختمان مدعی است کرایه یک واحد در این ساختمان در ماه ۲۴ میلیون است اما از این کسبه ماهیانه ۲۴ هزار تومان دریافت می کند. بنا بر این مسئولیت مالک به همین اندازه است. وظیفه ورود بنیاد مستضعفان در تصمیمات این ساختمان حد و اندازه تصمیماتی چون تخریب ساختمان است و نه این تغییرات جزیی.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته تمام این موارد بستگی به قرارداد منعقد شده بین مالک و کسبه این ساختمان و قرارداد سرقفلی دارد. باید قرارداد اولیه که در حدود ۴۰ سال گذشته منعقد شده مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون شهرداری ها، شهردار تهران موظف بوده که تمهیدات ایمنی را در این ساختمان به اجرا دربیاورد و بعد خسارت را از مالک دریافت کند، گفت: اگر مالک تذکرات شهرداری مبنی بر رعایت مسائل فنی و ایمنی را رعایت نکرده خود شهرداری موظف به ایمن سازی بنا بوده است.

یارمحمدی تاکید کرد: این موضوع را با شهردار تهران در جلسه گذشته مطرح کردیم و شهردار تهران هم در برابر این موضوعات دفاعی از عملکرد خود نداشت. البته باز هم در جلسه روز دوشنبه این سوال از شهردار تهران پرسیده می شود که چرا نسبت به انجام این وظیفه خود کوتاهی کرده است؟

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بنیاد مستضعفان می گوید از وجود این چند تذکر شهرداری بی اطلاع بوده اظهار داشت: هیات مدیره ساختمان پلاسکو هم تلقی می کردند که تذکرات کتبی شهرداری به دست بنیاد مستضعفان رسیده است. در حال حاضر بنیاد مستضعفان می گوید من به اندازه سهم جزیی خود موضوع را می پذیرم و پس از ساختمان جدید سرقفلی واحدها را به کسبه ساختمان پلاسکو مجددا واگذار می کنم.

نایب اول رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه هنوز تصمیمی درباره استیضاح و یا برکناری شهردار تهران گرفته نشده است، گفت: شهردار تهران فردا در صحن علنی مجلس از بروز این سانحه گزارشی را ارائه و به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهد.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *