بلاتکلیفی و ١۵ماه کارآموزی در هلدینگ خلیج‌فارس

آخرین وضعیت نیروهای تازه استخدام در پتروشیمی‌های هنگام و آپادانا (پارس‌جنوبی)

آخرین وضعیت نیروهای تازه استخدام در پتروشیمی‌های هنگام و آپادانا (پارس‌جنوبی)

به گزارش پایتخت انرژی : طبق بررسی‌های بعمل آمده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(هلدینگ خلیج‌فارس) در تاریخ ١٣٩٩/٠۴/١٩ آزمونی را برگزار نمود که به گفته مسئولان ذیربط، قریب به ۱۱ هزار نفر متقاضی شرکت در آن آزمون ثبت‌نام کردند. پس از انجام مصاحبه حضوری از قبول شدگان سه برابر ظرفیت در آزمون کتبی، در نهایت ١٣٢ […]

به گزارش پایتخت انرژی : طبق بررسی‌های بعمل آمده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(هلدینگ خلیج‌فارس) در تاریخ ١٣٩٩/٠۴/١٩ آزمونی را برگزار نمود که به گفته مسئولان ذیربط، قریب به ۱۱ هزار نفر متقاضی شرکت در آن آزمون ثبت‌نام کردند.
پس از انجام مصاحبه حضوری از قبول شدگان سه برابر ظرفیت در آزمون کتبی، در نهایت ١٣٢ نفر جهت استخدام به صورت قرارداد مدت معین( مطابق مصاحبه رسمی ابوالفضل عزیزی مدیر محترم منابع انسانی هلدینگ خلیج‌فارس)، پذیرفته شدند.

در واقع مدیر منابع انسانی هلدینگ خلیج فارس اظهار داشتند: “افراد قبول شده در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری در قالب قرارداد مدت معین به استخدام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(پتروشیمی هنگام و آپادانا) درخواهند آمد”.
همچنین بر اساس متن آگهی و دفترچه آزمون استخدامی شرکت‌های پتروشیمی “هنگام و آپادانا خلیج فارس”، مقرر گردیده بود مدت زمان کارآموزی/کارورزی حداقل ۶ ماه خواهد بود.
در همان روزهای اول حضور در ماهشهر، شرکت پتروشیمی هنگام تعهدی محضری مبنی بر حداقل ۵سال خدمت را از نیروهای تازه استخدام اخذ نمود که در آن تعهدنامه، صراحتاً حداکثر مدت زمان کارآموزی و کارورزی ٩ماه ذکر گردیده بود!

مطابق انتظار و بر اساس متن تعهد محضری، با احتساب حداکثر ٩ماه جهت مدت زمان دوران کارآموزی و کارورزی، قرارداد این کارکنان می بایست از ١۴٠٠/٠۴/١٩ به قرارداد مدت معین تبدیل می‌گردید اما در اقدامی عجیب، پس از رسیدن به این تاریخ هیچ‌گونه قراردادی به این کارکنان ارائه نشد و در پاسخ به پرسش‌ها و پیگیری‌های نیروهای تازه استخدام از طریق آزمون، مدیران ابتدا اظهار داشتند که قرارداد مدت موقت خواهد بود، در ادامه پس از اعتراضات شدید صورت گرفته، با قبول لزوم ارائه قرارداد مدت معین، چنین بیان شد که قرارداد در حال تدوین می‌باشد و از آنجا که فرایند تدوین، تصویب و ابلاغ قرارداد باید با همکاری هلدینگ خلیج‌فارس صورت گیرد، برای مدتی به طول خواهد انجامید.

همه موارد و رویدادهای گفته شده در بالا در وضعیتی رخ داد که حقوق پرداختی به نیروهای آزمونی در این مدت بر اساس حداقل اداره کار محاسبه می‌شد که البته پس از حضور این کارکنان در سایت‌های عملیاتی، تنها چند ضریب منطقه‌ای، آن هم با حداقل ممکن برای آنها لحاظ گردید (به گونه‌ای که حقوق کارکنانی که به دلیل سیاست‌های شرکت و روند کند پیشرفت پروژه در ماهشهر مستقر بودند به حدود ۶میلیون تومان و دریافتی کارکنان حاضر در سایت شرکت در عسلویه به حدود ٧.۵میلیون تومان می‌رسید).
حال پس از نامه‌نگاری‌ها، کشمکش‌ها و اعتراضات شفاهی متعدد که سبب ورود بازرسی اداره کار به شرکت و بررسی موضوع گردید، پس از گذشت قریب به ۶ماه از تاریخ پایان آخرین قرارداد، در کمال تعجب و حیرت(!)، دقیقاً در ٨دی‌ماه که به عنوان روز ملی صنعت پتروشیمی نامگذاری شده، از قراردادی جهت ارائه به نیروهای آزمونی رونمایی شد که آنان را تا ١۴٠٠/١٢/٢٩ کارورز محسوب نموده و ضمن نقض تعهد محضری اخذ شده، مصاحبه مدیر منابع انسانی هلدینگ خلیج‌فارس و وعده‌های مدیران محترم شرکت، صورتی قانونی به تبعیض و ظلم اعمال شده بر آنان می‌دهد.

نیروهای آزمونی شرکت پتروشیمی هنگام، دقیقاً در راستا و مطابق چارت مصوب و بر اساس دستورالعمل جذب نیروی انسانی ابلاغی از سوی هلدینگ خلیج‌فارس جذب شده‌اند، و در ١۵ماه گذشته شاهد رفتارهایی بودند که حمایت همه‌جانبه یا سکوت مدیران هلدینگ خلیج‌فارس در مقابل این رفتارها و اقدامات به جای پاسخگویی شفاف و بی‌واسطه هلدینگ خلیج‌فارس را در پی داشت.
بنابراین می‌توان چنین دریافت که در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، نگرانی شدید در رابطه با مهاجرت نخبگان و دیگر چالش‌های نگران کننده، عده‌ای به دور از چشم نهادهای نظارتی، سعی در گرفتن کره از آب داشته و می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن جوانانی که عمری به امید خدمت به کشور تحصیل نمودند و تخصص کسب کردند، در سلطه‌جویی آشکار، برده‌داری نوین را در ایران عَلَم نمایند و مهر تاییدی بر ضعف برنامه‌ریزی و عدم پای‌بندی به اظهارات و مصاحبه‌های خود بزنند.

با توجه به این نوع مدیریت غیرشفاف و نگاه غلط به نیروی انسانی در هلدینگ خلیج‌فارس، ضمن پذیرش این مهم که هلدینگ خلیج‌فارس بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور می‌باشد، به نظر می‌رسد که تبریک روز صنعت پتروشیمی مختص “برخی” مدیران، روسا، سرپرستان و نیروهای نورچشمی می‌باشد که در حیات خلوت‌های صنعت پتروشیمی از این نمد برای خود کلاهی ساخته‌اند واِلا با عنایت به آنچه در ١۵ماه گذشته نیروهای آزمونی شرکت پتروشیمی هنگام شاهد آن بودند، چیزی شبیه یک مصیبت تلخِ تحمیل شده به نیروی انسانی متخصص و متعهدی می‌باشد که امیدهای خود را نقش بر آب دیده و این شرایط را جز برده‌داری نیافته است.

به مدیران پتروشیمی هنگام و مدیران هلدینگ خلیج‌فارس(حتی آنان که دستگیر، احضار و ممنوع الخروج شده‌اند) پیشنهاد می‌شود دست از تقابل با ١٣٠نفر نیروی تازه استخدام از طریق آزمون بردارند.
ای‌کاش به جای سخت‌گیری در مقابل نیروی انسانی، تمام تمرکز معطوف به اتمام پروژه می‌شد تا امروز شاهد نقض وعده‌های متعدد مبنی بر اتمام پروژه در سال‌های ١٣٩٩ و ١۴٠٠ نبودیم.
از یاد نبریم که همین چند روز گذشته در منطقه عسلویه‌ی اسیر و غرق در آلودگی، یک کارگر شریف، شرافتمند و زجرکشیده، با خودکشی حزن‌انگیز خود مرگ را بر برده بودن و شرمندگی در مقابل خانواده ترجیح داد.
بنابراین با ادامه وضعیت فعلی، این اتفاقات ویرانگر و تلخ به هیچ عنوان دور از ذهن نمی‌باشد و در آن روز تمام مسئولیت و عواقب این حوادث بر گردن کسانی می‌باشد که با نگاه غلط خود به نیروی انسانی شایسته، زمینه‌ساز تقابل‌های زیان‌بار می‌شوند.

در پایان لازم است به وزیر محترم نفت و رئیس محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز یادآور شویم که علی‌رغم اطلاق لفظ خصوصی به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نیروهای شاغل در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ از آنان انتظار دارند با ورود به مسئله، ضمن بررسی عملکرد این شرکت‌ها از تضییع حقوق نیروهای انسانی جلوگیری نمایند و اعتماد از دست رفته را به نیروهای شایسته و بویژه جوانان تشنه خدمت در این صنعت، برگردانند.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *