مشخصات پژو ۵۰۸؛ سدان لوکس فرانسوی در راه ایران +جدول
پژو ۵۰۸ خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط شهری است. سدانهای سایز متوسط یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی هستند که البته انواع توانمندی از برندهای مختلف در این کلاس حضور دارند. این دسته از خودروها علاوه بر فضای داخلی مناسب، از پیشرانه با توان کافی و امکانات رفاهی خوبی بهره میبرند که بدین ترتیب نیازهای عموم خانوادهها را تأمین خواهند کرد. طی سالیان گذشته این کلاس از خودروها جز محبوبترین نمونهها در میان خریداران بودند و فروش خوبی برای تولیدکنندگان خود به ارمغان میآوردند.
اما چند سالی است که این روند تغییر یافته است و انواع کراساوور و شاسیبلند محبوبیت بیشتری میان خریداران دارند. با این حال هنوز هم کلاس سدانهای شهری از اهمیت بسیاری بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار هستند و توسعهی نمونههای ایدهآل جزو اولویت هر خودروسازی است. پژو نیز در همین راستا با فیسلیفت ۵۰۸، سعی در کسب سهم بیشتری از این بازار دارد.
برادر بزرگتر ۳۰۱ برای جایگزینی پژو ۴۰۷ و شاید هم پژو پارس، وارد بازار ایران خواهد شد. پژو ۵۰۸ نقش بسیار حیاتی در میان مدلهای این تولید کنندهی فرانسوی دارد. این خودرو پس از تجربهی ناموفق و توقف تولید مدلهای ۴۰۷ و ۶۰۷، با طراحی متفاوت وارد بازار شد و سعی در جلب نظر کاربران دارد. نمونهی اول این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اکنون پس از چند سال، تغییرات و بهینه سازیهای ظاهری و فنی زیادی به خود دیده است. پژو ۵۰۸ با قیمت تقریبی ۱۶۵ میلیون تومان در بازار ایران عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی پژو ۵۰۸
سدان خانوادگی پژو در بخش مشخصات فنی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی متعددی بهره میبرد که تنوع نمونههای دیزلی بیشتر از بنزینی است. پژو ۵۰۸ در حال حاضر در بخش پیشرانههای بنزینی با دو نمونهی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ شده به فروش میرسد. تمامی پیشرانههای مذکور دارای استاندارد یورو ۶ هستند. امکان انتخاب بین جعبه دندههای شش سرعتهی دستی و خودکار برند AISIN نیز وجود دارد. امیدوار هستیم ایران خودرو با انتخاب نمونهی قدرتمندتر این خودرو، تجربهی ناموفق ۴۰۷ در بخش پیشرانه را جبران کند.
این نسخه همانطور که گفته شد دارای پیشرانهی توربوشارژ با حجم ۱۶۰۰ سیسی است که دارای توان خروجی ۱۶۵ اسب بخار است و میتوانید تا سرعت حداکثر ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت با آن برانید. پژو سرمایهگذاری گستردهای جهت تولید پیشرانههای کممصرف کرده است و در این بخش جوایز متعددی کسب کرده است. پیشرانهی توربوشارژ جدید این شرکت نیز در همین راستا با فناوریهای مختلفی اعم از تزریق مستقیم استوکیومتری سوخت، زمانبندی متغیر سوپاپها و سیستم Start/Stop بهره میبرد تا بدین ترتیب موفق به کسب استاندارد یورو ۶ شده باشد.
پژو ۵۰۸ نسخهی THP مجهز به جعبهدندهی خودکار در مدت زمان ۸.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت خودرو در شهر ۷.۵، در خارج شهر ۴.۸ و در سیکل ترکیبی ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نمونهی مجهز به جعبهدندهی دستی در مدت زمان ۸.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
پژو در سالهای اخیر نشان داده است که در زمینهی تولید پیشرانههای کمحجم توربوشارژر مهارت زیادی دارد. این دسته از پیشرانهها در کنار مصرف اندک سوخت، توان زیادی تولید میکنند.
پژو ۵۰۸ VTi
این نسخه از پیشرانههای پژو ۵۰۸ از توربوشارژر بهره نمیبرد. توان خروجی این پیشرانه ۱۲۰ اسب بخار است که برای وزن ۱.۴ تنی خودرو کافی به نظر نمیرسد. با این حال پژو اعلام کرده است که این نسخه از ۵۰۸ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱.۵ ثانیه زمان احتیاج دارد که در این خصوص تنها میتوان عنوان کرد که رقم بدی نیست.
طراحی بدنه و کابین
پژو ۵۰۸ در سال ۲۰۱۴، فیسلیفت شد که بدین ترتیب در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با این طراحی جدید عرضه شد. این سدان شکل و شمایل بسیار زیبا و بهروزی دارد. سالها در هیچ یک از محصولات پژو طراحی جذابی مشاهده نمیکردیم. اما این روند طی سالهای گذشته تغییر کرده است و اکنون پژو در برخی از محصولات خود و در بخش طراحی، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. لازم به ذکر است نسخهای که در ایران عرضه میشود، نمونهی فیسلیفت و جدید ۵۰۸ است که طی سالهای ۲۰۱۴ تا کنون در اروپا تولید میشود.
بهجرئت میتوان طراحی بدنهی ۵۰۸ را جزو بهترینها در این کلاس خودرویی در جهان دانست. در نگاه اول و بدون توجه به برند پژو، محصولات سیتروئن و شاید برخی از خودروهای آلمانی در ذهن تداعی شود. این موضوع تغییر زبان طراحی و الهام آن از برند سیتروئن را نمایش میدهد. کاپوت برجسته، جلو پنجرهی کشیده در کنار چراغهای بزرگ به ۵۰۸ در بخش جلویی خود ظاهری لوکس و قدرتمند داده است. این موضوع زمانی تشدید میشود که خطوط حجیم روی کاپوت خودنمایی میکنند.
اما در بخش عقب خودرو تا حدود زیادی با نمای متفاوتی روبرو هستیم و خبری از طراحی عضلانی نیست. چراغهای کشیده و خطوط ساده در این بخش، باعث شده است با نمایی به دور از هیجان روبرو باشیم. پژو سعی داشته است در بخش انتهایی خودرو با سادگی، نمایی از محصولی باوقار و لوکس برای بینندگان به ارمغان بیاورد. پژو ۵۰۸ دارای طراحی ظاهری بهروز است و نمایی خارجی آن، توانسته به این خودرو، ظاهری شیک و قدرتمند دهد.
بدنهی پژو ۵۰۸ به واسطهی عرض بیشتر نسبت به رقبای موجود در این کلاس، نمایی عضلانیتر به بینندگان القاء میکند. این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۴۸۳۰، ۱۹۲۰ و ۱۴۵۵ میلیمتر است. در بخش وزن با ۱۴۸۰ کیلوگرم، پژو ۵۰۸ در میانگین وزن کلاس سدانهای خانوادگی قرار دارد.
پژو در بخش کابین ۵۰۸ تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا فضایی لوکس و آرام به ارمغان بیاورد. غربیلک بزرگ فرمان، دسته دندهی حجیم، صندلیهای جادار در کنار طراحی ساده و لوکس ادوات باعث شده است با فضایی متفاوت نسبت به طراحی بدنه روبرو باشیم. هر چقدر بخش بیرونی ۵۰۸ نشان از خودرویی قدرتمند دارد، در کابین آن همانند عموم سدانهای فرانسوی، حس فضایی آرام و به دور از هیجان منتقل میشود. با این حال بخش داخلی خودرو طراحی بسیار خوبی دارد. اما باید در نظر گرفت که رقبای موجود در این کلاس در بخش کابین خود از طراحی به مراتب متفاوتتر و البته هیجانیتر بهره میبرند که طرفداران بسیاری نیز دارد.
امکانات رفاهی
این خودرو همچون خودروهای لوکس و بهروز دنیا آپشنهای زیادی به همراه دارد. پژو ۵۰۸ در بخش امکانات و آپشنهای رفاهی در سطح بالاتری نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قرار دارد. این خودرو به صورت استاندارد به قابلیتهای زیادی مجهز است که به عنوان مثال میتوانیم از صندلیهای برقی، گرمکن صندلیهای جلو، پشت سری با قابلیت تنظیم در دو جهت، سیستم فرمان الکتروهیدرولیکی، پنجرههای برقی و خودکار در جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل قابل تنظیم، سیستم کمکی پارک، شیشههای برقی خودکار و آینههای جانبی با گرمکن و قابلیت تاشوی برقی، نام ببریم.
در بخش تجهیزات قابل سفارش، پژو ۵۰۸ دارای لیست بلند بالایی است که انواع مختلف سلیقه را راضی نگه خواهد داشت. میتوان از سیستم تهویهی خودکار چهارگانه، هدآپ دیسپلی، سانروف، سیستم کمکی پارک، آینههای جانبی مجهز به گرمکن، ترمز دستی الکتریکی، دوربین دید عقب، چراغهای جلوی مجهز به الایدی و سیستم ورود و خروج بدون کلید اشاره کرد. البته تعدادی از این آپشنها در بعضی از مدلها بهصورت استاندارد تعبیه شدهاند.
ایمنی
پژو سدان لوکس خود را به سیستمهای ایمنی مختلفی مجهز کرده است تا خیال کاربران از این بخش راحت باشد. ۵۰۸ بهصورت استاندارد دارای ۶ ایربگ است. ایربگهای جانبی برای راننده و سرنشین در کنار ایربگهای پردهای، از سرنشینان در تصادفات محافظت خواهند کرد. انواع مختلف سیستمهای کنترلی و کمکی راننده اعم از ESP، ABS، EBA، EBFD، TCS نیز در شرایط نامساعد و اضطراری به کمک راننده خواهند آمد.
تعبیهی قابلیتهایی اعم از ایموبلایزر، قفل رینگ، دو قلاب ISO FIX در بخش عقب و کمربندهای ایمنی سه نقطهای مجهز به پیشکشنده، باعث شده است پرچمدار سدانهای پژو موفق به دریافت پنج ستارهی ایمنی از آزمایشهای NCAP بشود.
تجربه رانندگی
پژو ۵۰۸ از شاسی مشابهی با خودروی فوقالعاده راحت سیتروئن C5 بهره میبرد. اما پژو در سدان خود از سیستم تعلیق متفاوتی بهره گرفته است. این موضوع سبب شده است در بررسیهای اولیه، ۵۰۸ رانندگی خشکتری نسبت به برادر ناتنی خود داشته باشد. اما این موضوع بدین معنی نیست که راحتی رانندگی در حد مطلوبی قرار ندارد. پژو سعی داشته است در کنار راحتی رانندگی، عملکرد حرکتی مناسبی نیز به ارمغان بیاورد تا بدین ترتیب همچنان تفاوت ساختاری خودروهای خود را با سیتروئن حفظ کند.
طبق بررسیهای برخی نشریات، ۵۰۸ در جادههای ناهموار، عملکرد خوبی دارد. رفتار خودرو در مانورها نیز قابل پیشبینی است و حس مثبتی به راننده منتقل میکند. به موارد بالا باید سیستم فرمان خوب بهکاررفته در ۵۰۸ را اضافه کرد که علاوه بر پاسخ مناسب از شرایط جاده، عملکرد روان و مطلوبی دارد.
با این حال تا زمان عرضهی ۵۰۸ در بازار داخلی باید منتظر ماند و عملکرد و تجربهی رانندگی خودروهای عرضهشده به ایران را بررسی کرد. با توجه به عدم قطعیت در خصوص مشخصات فنی نمونههای انتخابشده برای فروش، نمیتوان با اطمینان از تجربهی رانندگی این خودرو سخن گفت.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
پژو در سالهای اخیر هیچگاه به کیفیت بالای محصولات، شهرت نداشته است. با این حال شرایط ۵۰۸ کمی متفاوت است و این شرکت فرانسوی دقت زیادی در روند توسعه و تولید خودرو کرده است. با بررسی نظر کاربران ۵۰۸ میتوان ارزیابی مناسبی از کیفیت این سدان داشت.
رانندگی راحت را میتوان یکی از مشخصههای اصلی ۵۰۸ عنوان کرد. اما کابین خودرو در بعضی شرایط و در سرعتهای بالا، فضای آرام خود را از دست میدهد. این موضوع با افزایش عمر خودرو محسوس خواهد شد. با این حال عمده مشکلات گزارششده در رابطه با ۵۰۸، خرابی سیستمهای برقی آن است. تعداد زیادی از کاربران مشکلاتی از قبیل قطع شدن جریان برق چراغها، کار نکردن سیستم چندرسانهای و اتصالی در مدار برق خودرو را گزارش کردهاند.
موارد بالا را نمیتوان با قطعیت به نمونههای آماده برای فروش در ایران تعمیم داد. با این حال خودروها در طول حیات خود با مشکلات مختلفی روبرو خواهند شد که در این شرایط، خدمات پس از فروش مناسب میتواند خاطرهای خوب از یک محصول در ذهن خریداران به جای بگذارد. موضوعی که هیچگاه با عرضهی پژو ۴۰۷ و سیتروئن C5 به وقوع نپیوست و کمبود قطعات جانبی و مراکز خدمات پس از فروش این خودروها باعث شد به سرعت بدنام شوند و در بازار دست دوم افت قیمت زیادی داشته باشند. امیدواریم ایران خودرو در عرضهی ۵۰۸، شرایط متفاوتی برای مشتریان به ارمغان بیاورد.
قیمت
پژو برای مدل ۵۰۸ برچسب قیمتی ۲۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ یورو در نظر گرفته است. با این حال مسئولین ایران خودرو اعلام کردهاند که این خودرو با قیمت حدودی ۱۶۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که نمونهی مد نظر ایران خودرو از چه پیشرانهای بهره میبرد و به چه سیستمهای مجهز شده است. با این حال عرضهی سدان سایز متوسط در این ردهی قیمتی، به ایجاد چالش با رقبای ۵۰۸ اعم از سوناتا، اپتیما، کمری و تالیسمان منجر خواهد شد که همگی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
مصطفی خانکرمی مدیر بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو، چند ماه قبل از قیمت ۱۶۵ تا ۱۸۵ میلیون تومانی پژو ۵۰۸ در زمان عرضه توسط شرکت سرمایهگذاری مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) خبر داده بود.
رقبا
پژو ۵۰۸ در بازار ایران رقبای بسیار قدرتمندی دارد. تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را میتوان اصلیترین رقبای ۵۰۸ دانست که تمامی آنها در کلاس خود جزو بهترین و پرفروشترینهای جهان هستند. هوندا آکورد و رنو تالیسمان نیز از دیگر خودروهای بازار ایران هستند که در کلاس سدانهای سایز متوسط خانوادگی حضور دارند. با توجه به علاقهمندان زیاد برندهای ژاپنی و کرهای و ذهنیت مردم از برند پژو، تنها راه موفقیت ۵۰۸ قیمت آن است که در صورت عرضه با مشخصات فنی قابل توجه و قیمت اعلامشده (حدود ۱۶۵ میلیون تومان) میتواند نگاه خریداران زیادی را به خود جلب کند.
در ادامه میتوایند جدول مقایسهی پژو ۵۰۸ و مدل ۲۰۱۶ اصلیترین رقبای آن را مشاهده کنید.