حسین حشمتی
صدای پای انتخابات پرطنینتر شد
اگرچه درگذشت نابهنگام آیت اله هاشمی رفسنجانی درچنین موقعیت زمانی که انتخابات مهم ریاست جمهوری دوره ی دوازدهم وپنجمین انتخابات شوراهای شهر وروستا درپیش است آن شور وشوق گذشته را کم رنگ ساخته است اما از آنجایی که طی دوران۳۸ساله جمهوری اسلامی ایران، انتخابات حتی در سخت ترین شرایط در موعد مقرر برگزارشده است این بار نیز به حول قوه الهی به احسن وجه انجام خواهد شد خاصه آن که وزارت کشوربه عنوان مجری وشورای نگهبان ومجلس شورای اسلامی در قامت ناظران انتخابات دوگانه مزبورمقدمات کار را ازهرحیث فراهم ساخته اند.
درچنین حال وهوایی،چند«اما» یا به عبارت دیگرچند«نکته ی ظریف» ذهن نگارنده را به خود مشغول ساخته است که درادامه مطرح خواهد شد تاچنانچه به نظرمقامات ذیربط، حائزاهمیت باشند طی چند ماهی که به شروع انتخابات باقی مانده است برای رفع یا بهبود آنها تدبیر شود.
الف – تبلیغات زود رس
حالا دیگرهمه فعالان اجتماعی ورسانه ای می دانند که داوطلبان احتمالی وهواداران آنان برای رقابتی شدن فضا، درانتظار آغاز تقویم انتخابات وفصل تبلیغات نمانده ومخصوصا کاندیداهای شوراهای شهر وروستا ازماهها قبل هرکدام به روشی فعالیت های خود را آغاز کرده اند واین رویه ای است که در تمام انتخابات گذشته وجود داشته که به دلیل نبودن صراحت قانونی وعدم تعیین مصادیق نه تنها برخوردی با آنها صورت نگرفته بلکه به منظور ایجاد شورانتخاباتی از این قبیل فعالیت های غیررسمی استقبال هم شده است که درنوع خود ناپسند نیست اما قانونمندی را خدشه دار می سازد.
ب- هزینه های برگزاری انتخابات
مسئله بالا بودن هزینه های انتخابات برای کشوربه دلیل برگزارشدن سالانه یک انتخابات، ازموضوعاتی است که ذهن بعضی از قانون گذاران در قوه ی مقننه را به خود مشغول کرده تا آنجا که انجام دوانتخابات دریکسال را کافی ندانسته وطرحی را دردست مطالعه دارند تا هر۴انتخابات دریک زمان برگزارشود به این ترتیب که هر۴سال ۳ انتخابات وهر۸سال با توجه به ۸ساله بودن دوره ی فعالیت مجلس خبرگان،۴انتخابات برگزارگردد والبته گروهی هم به دنبال این هستند که تاریخ انتخابات شوراها را از زمان انتخابات ریاست جمهوری به دلیل آنچه آنان تاثیر گذاری منفی می خوانند تفکیک نمایند که البته به نظر نمی رسد این دو گروه توفیقی درپیشبرد نظریه های افراطی خویش حاصل نمایند.
ج- برنامه ریزی برای تقویم انتخابات
تردیدی نیست که وزارت کشور دولت تدبیر وامید، گردنه ی صعب العبورانتخابات مجلس دهم شورای اسلامی درسال۱۳۹۴را با سلامت و صلابت پشت سرگذاشت بدون آن که چالش یا درگیری یا حتی آسیب های خواسته و ناخواسته قابل اعتنایی را برای مجریان انتخابات پیش آورد که به اعتقاد کارشناسان دلیل این موفقیت، برنامه ریزی و رعایت دقیق تقویم انتخابات وعلی الخصوص تاکید برآموزش دست اندرکاران ذیربط بوده است تا در هنگام اجرا هرمامور ومسئولی وظایف خویش را به درستی بداند وفرصت واجازه ی تنش وچالش را به کسی ندهد و بی جهت نبوده که مقیمی درقامت قائم مقام وزیر کشور و شخصیت قانونمداری که در انتخابات ۱۳۹۶ ریاست ستاد انتخابات کشور را برعهده خواهد داشت از چندین ماه پیش، سفرهای دوره ای به تمام استانها داشته و درجلساتی که با فرمانداران وبخشداران هراستان برگزارنموده،چالش ها ومشکلات احتمالی را مورد بررسی قرارداده که بدیهی است این تدبیر بیشتربرای انتخابات ریاست جمهوری کاربرد خواهد داشت اما برای انتخابات شوراها که به نوبه خود از نظر توسعه و پیشرفت واداره ی بهینه ی شهرها و بخش ها و روستاها موثرند ظاهرا هیچ تمهیدی اندیشیده نشده است.
د- تقابل جناحین و فعالان سیاسی
نگرانی مهمی که برای انتخابات پیش رومطرح است همانا شیهه ی ایجاد گسست اجتماعی به جای فضای رقابت سالم انتخاباتی توسط طیف ها وفعالان سیاسی است به این معنا که سردمداران ولیدران احزاب به ویژه دو جناح عمده یعنی اصلاح طلبان واصولگرایان به گونه ای با یکدیگررقابت تنگ نظرانه داشته و دارند که گویی پیروزی یکی از آنها مستلزم حاشیه نشینی دیگری است و به تعبیرساده تر به میدان آمدن این، الزاما بیرون رفتن دیگری را اقتضا می کند وحال آن که این دوجریا ن اصلی می باید به نحوی عمل نمایند که همچون دو بال قوی یاری رسان مجلس ودولت وقت باشند و درانتخابات شوراها هم کاندیداهایی را انتخاب، معرفی وحمایت نمایند که اولا به الزامات وساز وکارهای حزبی اعتقاد داشته وعمل نمایند وثانیا ازعهده انجام وظایف تعریف شده درقانون شوراها برآیند.
نویسنده: حسین حشمتی ، خلیج فارس