یادداشت وارده : “کاهدان ایده پردازی شورای شهر جم/درش را گل بگیرید”

یادداشت وارده : “کاهدان ایده پردازی شورای شهر جم/درش را گل بگیرید”

از کجا باید شروع کرد؟ از کجا گفت و از چه ننالید؟ مردمی که درد را زندگی می کنند و هستند کسانی که دردآور همیشگی اند.هر چند سال، دلخوشند به روی کار آوردن افرادی برای مسوولیت شهر که شاید گردی از بدبختی و تیره روزی را از کتاب زندگی شان بزدایند و طرحی نو دراندازند؛ لیک امیدی است واهی و پوچ. هر بار ریشه ی اختلاف چنان دوانیده می شود که مجالی برای کارهای بزرگ وجود ندارد و مردم همواره به این جمله می رسند که یاد افراد دوره ی قبل بخیر.
رسیدن به قدرت و قدرت نمایی به حدی شیرین است که موجب اختلافات عدیده ای شده و همه از آن باخبرند و هر از گاهی یکی از اعضا ،خود را تطهیر می کند و خودش را از مردم می داند و منادی حقیقت می شود. شهردار را می کوبد و به جرم اجرای مصوبات شورای گذشته ، خرده می گیرد و مدعی می شود این کارها از یک آدم بی سواد هم بر می آید.طبق معمول افرادی هم همواره پا در رکابند.
حال آنکه اجرای مصوبات شورایی که این شخص ، خود، یکی از اعضای آن بوده است جرم محسوب می شود؟
در اینکه عملکرد شهردار جدید بسیار ضعیف بوده هیچ شکی نیست ولی مگر شهردار توسط همین افراد انتخاب نشده است؟
چرا قبل ازروی کار آمدن شهردار جدید، روزه ی سکوت گرفته و دم بر نمی آوردند؟
بهتر نیست به جای عوام فریبی خودشان و عملکردشان را زیر سوال ببرند؟
شورایی که امسال به مناسبت هفته ی جم در چپاولگری اموال بیت المال را گشود و چوب حراج به دارایی های مردم زد.برنامه های چند صد میلیونی که فقط به کام چند نفر خوش آمد. فردی که خود همیشه منتقد برگزاری این گونه برنامه ها بود ، به عنوان دبیر برگزاری همایش انتخاب گردید. در ابتدا حذف انجمن ادبی از برنامه ها در دستور کار قرار گرفت که فردی به خاطر نزدیکی به نماینده ی مردم در مجلس ، خط قرمزی بر خانه ی ادب دوستان کشید و خود برگزاری برنامه را در دست گرفت.شب شعری از برنامه ها حذف شد که ریشه ی کهن در فرهنگ جمی های با اصالت داشت .شعر و شاعری که در زمان های دور یکی از عوامل شناسایی این مردم بوده است.
شب شعر جایش را به مسابقه و جایزه ی شعر داد . بر همه روشن است شعری که برای گرفتن جایزه سروده شده باشد به ارزنی نیرزد.
جایزه ی شعر از آنجا افق جدیدی از دور ریختن پول مردم جم را به روی همگان گشود که به قول خودشان به صورت استانی برگزار شد و هیچش نصیب جمی ها شد. حظش را دیگران بردند و پولش از کیسه ی مردم ما رفت. باید پرسید بعد از برگزاری این برنامه، چه خروجی نصیب شهرستان شده و از کدام پتانسیل جمی ها استفاده شده است؟ چه کار زیربنایی صورت گرفت و چه استعدادی از شاعران جمی شکوفا شد؟
در بوق و کرنا کردن این موضوع که ما سالیان بسیاری است که با فرهنگ و ادب خو گرفته ایم ، این گونه جاها معلوم می شود و صواب و ناصواب برای مردم مشخص می گردد.استقبال سرد مردم از این برنامه گویای خیلی از حرف ها بود.
برای برگزار کردن برنامه ها به جایی فراتر هم نگاه کره بودند که شاید مورد تشویق عده ای قرار گرفته شود.اگرریز و انارستان نام شهر را یدک می کشند و دارای شهرداری هستند و با عنایت به اینکه این دو شهر حق آلایندگی دریافت می کنند، چه دلیلی دارد که پول شهرداری جم در برنامه های ریز و انارستان خرج گردد؟
با آن پولی که خرج بازسازی مراسم عروسی جمی ها گشت، میشد چندین زوج کم بضاعت را با زنده نگه داشتن آیین قدیم به خانه ی بخت فرستاد که بتوان نیت خیر را هم به آن اضافه کرد ولی اینچنین مسائلی در میان نبود که نبود.
وقتی رییس شورایی که به او دل بسته بودیم هنگام مواجه شدن با این نکته که با کندن آسفالت راه مردم مسدود شده و به جای هزینه کردن در هفته ی جم خیابانها را تعمیر کنید، پاسخ می دهند : « تنها نباید کارهای سخت افزاری انجام داد و توجه به اعمال نرم افزاری نیز مهم است» ، توقع زیادی است که بیش از این ها مطالبه گری کنیم.
تمام کنید این مسخره بازی ها را. مردم را چه فرض کرده اید؟ با اجرای اینگونه برنامه ها و شومن بازیها فقط پولشان را دور ریختید و وقتشان را گرفتید. اگر با مردم صادق هستید و خود را از آنها می دانید ، ریز هزینه ها را اعلام کنید و ببینید چند درصد با شما همراهند؟
شورا و شهرداری جم مانند بچه پولدارهایی هستند که راه استفاده از آن را نمی دانند. هرکس طنازی و چرب زبانی بیشتری داشته باشد ، هزینه ها در اختیار او قرار می گیرد .
یکی از اعضا به دلیل مخالفت با برنامه ، قهر میکند و دیگری متن سخنرانی را تمرین می کند و بعضی هم دکمه های کت را محکم تر می بندند و خط اتوها را برای نشستن در ردیف نخست، تیزتر می کشند.
و طفلی مردمی دردمند که پولشان دست چه کسانی است و به چه افرادی دل خوشند. برای آباد شدن شهرشان دل به چه اشخاصی بسته اند . باید یک جا جمع شوند و خسته نباشید بزرگی به پاس این همه فعالیت مردمی به دوستان بگویند. خسته نباشید مسوولین بزرگوار؛ بگذارید عرق ناشی از خستگی را از جبینتان پاک کنیم و قدری بادتان بزنیم …



نظرات

6 پاسخ به “یادداشت وارده : “کاهدان ایده پردازی شورای شهر جم/درش را گل بگیرید””

  1. شهروند بدبخت جمی گفت:

    وای بر شورایی که چنین شهرداری را انتخاب کرد . این شهردار نیست این ابزار دست شورا برای اهداف خودشان هست‌

  2. شهروند بدبخت جمی گفت:

    اقای رفیعی پور که شعار انتخاباتی ات وکیل مردم بود و میگفتی ایا شورا حقوقدان نمی خواهد؟ حالا از حقوق ما دفاع کن از دور ریختن پول بیت المال دفاع کن. بازیچه دست دیگران نشو و جناح بندی در شورا را کنار بزنید و برای مردم وکیل باشید.

  3. شهروند بدبخت جمی گفت:

    این هم از رییس شورای ما با سابقه کار اجرایی و سیاسی. ایا در جم ، شخصی لایق تر از این شهردار نبود؟

  4. شهروند بدبخت جمی گفت:

    کلاس کاری این شهردار در حد و اندازه شهرستان ما نیست . این به درد شهرهای دیگر استان شاید بخوره ولی به درد ما مردم جم نمیخوره . سریعتر عوضش کنید

  5. طالب مؤذنی گفت:

    امثال این نوشته نشان می دهد که در گذشته کارهای مدرن فرهنگی در منطقه صورت نگرفته است. قطعا اگر نگاه فرهنگی به موضوعات و مسایل منطقه وجود می داشت، الان حتی نقدها هم فرهنگی تر و کلان نگرتر بود. شهر و شهرستانی که در آن سالانه چند ده میلیارد تومان صرف سیمان، آهن و آجر و آسفالت و … می شود واقعا سزاوار است حداقل ده درصد آن صرف فرهنگ این شهر شود. جم ما امروزه مثل یک ایران کوچک نیست بلکه مثل یک آمریکا یا کانادای کوچک است که مهاجرانی پذیرفته که خواه ناخواه در ساختن این شهر مفید و مؤثر شده اند. بهتر است که بازتر و کلان تر به موقعیت و مقام شهرمان نگاه کنیم. جم را فقط از درون نبینیم بلکه جایگاه جم را از بیرون ببینیم.
    هزینه حفظ یک سنت را با هزینه ازدواج دو جوان یکی نبینیم. از یک هفته کار فرهنگی توقع یک قرن تأثیر فرهنگی نداشته باشیم.

  6. سید علی موسوی نژاد گفت:

    به نام خدای خرد آفرین.
    ابتدا از عدم توفیق حضور در مراسم روز و هفته ی جم، به سبب مشغله و گرفتاری؛ و همچنین از کم سر زدن به سایت ها و وبلاگهای موجود در فضای مجازی،…. پوزش می طلبم. اکنون که این تارنما گشوده و این نقد را انتخاب نموده ام، به صراحت می گویم از هر نقد بجا و سازنده استقبال می کنم و از انتقاد نا به جا و زاویه دار و جهت گیر بیزاری می جویم. اگر چه در جایگاه انتقاد شوندگان می گویم:
    در فکر آن نیم که نفرین یا دعاست/ یادش بخیر هر که مرا یاد می کند!.
    باری؛ در باره ی این نقد،چند نکته قابل ذکر است:
    ۱- مقالات و نقدهای فاقد شناسنامه و مشخصات نویسنده، هر چند قوی و قابل استفاده، امّا پرسش برانگیز و تقابل زاست. دلیل این امر، فقدان شفّافیِت است. باید روشن و آشکار گفت تا پاسخ هم بشنوی!. به گفته حکیم توس: پیامت شنیدم تو پاسخ شنو/ یکایک بگیر و به زودی برو!.
    ۲- در بخش دیدگاهها نیز هیچ هویّتی بجز نام بلند چناب دکتر مؤدّنی آشکار نیست!. عیب پوشیدگی هویّت گفتار و نوشتار این است که ممکن است مخاطب و دیگران، نسبت به نیّت و هدف ناقد دچار تردید شوند!.
    ۳- چون در جریان جزئیّات امور نیستم، نسبت به محتوای نوشته اظهار نظری ندارم؛ امّا دو اشاره را ضروری می دانم: یکی؛ در زمینه ی مسائل فرهنگی و اهمیّت و نقش آن، بنا به اشاره ی دکتر مؤذّنی باید عنایت و توجّه بیش از این داشت. دیگر؛ تا آنجا که از نیّت، تجربه و تصمیم گیری برخی از اعضای شورا آگاهم، می توان با ضریب بالایی، اعتماد نمود. با این حال، هیچ کس بی نیاز از نصیحت، نقد و هدایت نمی باشد!.
    ۴- از اعضای محترم شورا و شهردار ارجمند، درخواست توجّه به نقدهای مؤثّر دارم و پیشنهاد می کنم که همواره نظر سنجی های علمی از دیدگاههای مردمی و بازخوردهای عمومی نسبت به فعّالیّت ها و اقدامات خود را مدّ نظر قرار دهند تا همه ی امور شفّاف و بی خدشه باشند. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *