یادداشت

بودجه شهرداری جم در سال آینده چقدر پایدار خواهد بود؟

بودجه شهرداری جم در سال آینده چقدر پایدار خواهد بود؟

 

✍سجاد بهزادی؛ روزنامه نگار
▫️بودجه شهرداری ها در بیشتر شهرهای کشور سقوط کرده و تهدید جدی برای تحقق برنامه‌‌‌های مدیریت شهری شده است.به نظر می‌‌‌رسد؛ این تهدید برای شهرداری جم نیز بسیار جدی است.بودجه این شهرداری در سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود وچرا شهرداری جم از داشتن منابع پایدار درآمدی رنج می برد و علیرغم این که یکی از شهرداری های ثروتمند ایران به نسبت جمعیت بوده ، نتوانسته است طی سالهای گذشته به درآمد پایدار برسد؟

▫️شورای پنجم شهرداری را با ۱۵ میلیارد تومان تحویل گرفت و آن را با رقمی دوبرابر یعنی نزدیک به ۳۰ میلیارد تحویل شورای ششم داد و به گفته رئیس وقت، “شورای پنجم در طی ۴ سال ۶۰ پروژه عمرانی اجرا کرد و حالا شورای ششم با اندوخته ۳۰ میلیاردی می تواند بدون دغدغه مالی کار خود را شروع کند.”

▫️این در حالی است که همین حالا شهرداری‌‌‌ جم با معضل تامین بودجه مواجه‌‌‌ است؛ معضلی که این روزها از همه دوره‌‌‌های گذشته، شدیدتربنظر می رسد. چه چالش هایی حوزه های مالی و درآمدی شهرداری جم را بحرانی تر کرده است؟

✅یکم: امروز گفته می شود نیروی انسانی شاغل در شهرداری جم آنقدر فربه است که درصد قابل توجهی از بودجه شهرداری را می بلعد و شهرداری جم از این حیث با چالش روبرو است.ماهانه فقط یک میلیارد تومان حقوق نیروی انسانی شاغل در بخش های مختلف شهرداری جم است.

✅دوم: شهرداری جم علیرغم دریافت عوارض های مختلف در طول سالهای گذشته، امروز درآمد پایداری ندارد و برای جبران بودجه خود، چشم به کمک های دولتی، تخلفات ساختمانی و حتی شهر فروشی دارد. درآمد شهرداری از کارخانه آسفالت ، بازارچه و هتل شهر نیز پایدار نیست.

✅سوم: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، در شهر جم، به طور میانگین در سالهای گذشته میزان ساخت وساز به شکل محسوسی پایین آمده و درآمدی که ناشی از ساخت وساز بوده نیز اکنون به شدت افت کرده است.

✅چهارم:شهرداری جم هیچ گزارشی از میزان مشارکت بخش خصوصی در پروژه ها و توسعه شهری ارائه نمی دهد و در عین حال بنظر می رسد در تمام سال های عمر شهرداری جم، سهم بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شهری بسیار ناچیز بوده است و شهرداری و شورای شهر هم هرگز برنامه ای برای این موضوع نداشته است.

✅پنجم: واقعیت این است که شهرداری جم در تمام سال‌های گذشته هیچ‌گاه یا اراده جدی نداشته و یا نتوانسته از مشارکت بخش خصوصی به شکل موثر استفاده کند.بودجه های عظیم شهرداری که ذره ذره آن از جیب شهروندان جمع شده بود برای پروژه هایی مانند پارکینگ و مجتمع فرهنگی هزینه شد که می توانست توسط بخش خصوصی اجرا شود.از طرفی سرمایه دارانی که در بخش ساخت و سازهای تجاری شهر مشارکت داشته اند به شدت از بوروکراسی خشن شهرداری گله مند هستند.

▫️بر اساس موارد گفته شده هیچ بودجه پایداری برای شهرداری جم وجود ندارد و ما امروز با یک شهرداری روبرو هستیم که هر بار برای خدمات رسانی معمول خود نیز با چالش مالی روبرو است.آرزوهای شهروندان که انتظار داشتند شهر جم، الگوی توسعه و پیشرفت در میان دیگر شهرهای استان باشد دیگر چندان معنایی ندارد و ما شاهد اجرای هیچ پروژه مهم وجدیدی در سطح شهر نیستیم و بنظر می رسد تا آینده ای نامعلوم باید به آنچه کار شده است افتخار کرد و دل خوش به این بود که برخی پروژه های نیمه تمام مانند مجتمع فرهنگی، هنری و یا تفرج گاه چگاسه یک روز به بهره برداری کامل برسند.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *