بررسی یک تصمیم عجیب :

واگذاری بیمارستان توحید جم به علوم پزشکی بوشهر یک بازی دو سر باخت !

واگذاری بیمارستان توحید جم به علوم پزشکی بوشهر یک بازی دو سر باخت !

تاورتا؛ در جمهوری اسلامی ایران  امر بهداشت همواره  به عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مد نظر بوده است چنانکه فصل بیست و پنجم  قانون” برنامه ی سوم توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ” به  بهداشت و درمان  اختصاص داده شده است.

بنابراین  داشتن جامعه ای سالم و پویا یکی از مهمترین  اولویت های توسعه در هر کشور است. دولت و خیرین هر ساله با صرف هزینه های بسیار زیادی در بخش بهداشت و درمان کشور، سعی در ارتقاء شاخص های بهداشتی و افزایش سطح سلامت مردم دارند.

امروزه بسیاری از جوامع به این موضوع دست یافته اند که برای پیشرفت و توسعه باید به موضوع بهداشت عمومی جامعه توجه ویژه ای داشته باشند.چرا که عدم توجه به این موضوع علاوه بر افزایش بسیاری از هزینه ها بر سیستم اقتصاد، باعث عقب گرد یک جامعه نیز می شود.

در این میان وجود سازمانی تحت عنوان ” سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ” برای خانواده بزرگ این صنعت به مثابه نقطه کانونی اعتماد و اطمینان همواره مطرح و برجسته بوده است. اهمیت این سازمان خدماتی تا بدانجاست که خدمات درمانی و پزشکی این سازمان حتی حد و مرزهای وزارت بهداشت و درمان کشور را نیز در نوردیده و در مناطقی که اصلا ردپایی از خدمات درمانی این وزارت خانه  دیده نمی شود، اما پزشکان، پرستاران و کادر درمانی این سازمان حضوری پررنگ و بی بدیل در این مناطق دارند. خارگ، سرخس، آقاجاری و تعدادی دیگر از مناطقی که کارکنان صنعت نفت برای تولید و توسعه در این صنعت تلاش می کنند، با خدمات ملموس و در دسترس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دلگرمی شیرینی در خدمت بیشتر به صنعت نفت پیدا کرده اند. بهداشت و درمان صنعت نفت ریشه ای ۴۰ ساله در صنعت ۱۰۷ ساله نفت دارد و این سازمان در طول ۴ دهه اخیر حوزه خدماتی خود را از حیث نیروی انسانی و فیزیکی متناسب با گستره تولید، توسعه و گسترش داده است چه اینکه پر واضح است که اهمیت مبحث سلامت ضرورتی انکار ناپذیر و رابطه تولید و سلامت، رابطه ای بی واسطه و مستقیم است.

صنعت نفت از دیرباز و تقریبا از آغاز شکل گیری‌اش درکشور، با هدف حفظ و ارتقاء سلامتی کارکنان خود و خانواده های آنان ،تشکیلات بهداشتی و درمانی مخصوص به خود و جدا از سیستم های درمانی رایج کشور را در کنار شاغلین خود بنا نهاده است.

در این مجال به بررسی ضرورت وجود این تشکیلات در نفت می‌پردازیم و سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا بهداشت و درمان صنعت نفت یک یک ضرورت انکار ناپذیر است. متاسفانه طی ماه‌های اخیر صحبت‌های ضد و نقیضی در خصوصواگذاری بیمارستان توحید به وزارت بهداشت ودرمان و اموزش پزشکی نفل محافل شده است و باعث ایجاد نگرانی هایی هم در بین خانواده صنعت نفت وهم مردم شهرستان جم شده است.

حال با توجه به روند رو به رشدجمعیت و لزوم توجه به مقوله بهداشت ودرمان و نبود بیمارستان دولتی در شهرستان جم یک سوال مهم این است که آیا واگذاری بیمارستان توحید جم به وزارت بهداشت ودرمان میتواند به شهرستان جم کمک نماید ؟

بررسی ها نشان داده است که بیمارستان های دولتی با توجه به محدودیت ها و مشکلات پیش رو به خصوص در شهرستانهای همجوار خیلی موفق نبوده است ودر بحث درمان مردم  خیلی خوب عمل نکرده است و مردم شهرستان جم با دیدن خدمات بیمارستان های دولتی و کمبودهای این سیستم  تمیل به واگذاری ندارند و خواستار اداره امورات به همین روش فعلی هستند.

قطعا واگذاری بیمارستان توحید جم که یکی از بزرگترین بیمارستان های وزارت نفت می باشد با واگذاری آن به وزارت بهداشت خیلی از خدمات قاعدتا حیف خواهد شد و به مرور زمان به فراموشی سپرده می شود

علاوه بر مردم شهرستان خانواده بزرگ وزارت نفت نیز از اینکه زمزمه وادگذاری بیمارستان به وزارت بهداشت شده است احساس نگرانی دارند و به دلایل عمده خواهان این واگذاری نمی باشند.

۱- نوع بیمه درمانی کارکنان صنعت نفت:
کارکنان صنعت نفت تحت پوشش هیچ‌کدام ازروش‌های بیمه درمانی رایج در سیستم دولتی نیستند،این باعث می‌شود که صنعت نفت با تشکیلات سازمانی بسیار گسترده خود، دچار مشکلات عدیده ای شوند و خدمات ارائه شده در حد کارکنان آنان نباشدو موجبات نارضایتی گسترده کارکنان این صنعت را فراهم سازد .

 ۳- استراتژیک بودن صنعت نفت در کشور:
اهمیت صنعت نفت در کشور بر کسی پوشیده نیست،شاید همین اهمیت برای حفظ تشکیلات بهداشتی و درمانی در نفت ،تنها دلیل باشد اما این یک موضوع صرفا نظری و یا شعاری نیست،توان و ظرفیت سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشور در حدی نیست که قادر باشد از مرکز آب‌های  خلیج فارس در سکوهای نفتی،تا میانه دریای خزر،از اعماق کویر مرکزی  ایران تا ارتفاعات زاگرس در مراکز انتقال نفت٬ خدمات درمانی خود را توسعه دهد، لذا وجود یک مرکز درمانی مختص نفت می تواند خطرات احتمالی را کاهش دهد .
۳- مواجهات شغلی و ریسک هایی متفاوت از جامعه عمومی، درکارکنان صنعت نفت.:
یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری در سطح و میزان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و حتی میزان هزینه ها،کمیت و کیفیت ریسک‌ها و یا مخاطرات سلامتی است که جامعه با آن مواجه است.
کارکنان صنعت نفت با عوامل خطر ساز شیمیایی،فیزیکی،ارگونومیک و روانشناختی مختلفی مواجه هستند که در جامعه عادی به میزان کمتری این مواجهات دیده می‌شود و این خود یک عامل توجیهی قوی و علمی برای ضرورت وجود یک تشکیلات بهداشتی و درمانی در صنعت نفت با سطحی بالاتر از مراقبتها و خدمات عادی جامعه اشت.
۴- رضایت مندی و احساس امنیت خاطر در کارکنان صنعت نفت:
کارکنان صنعت نفت که همگی از زحمت کش ترین اقشار جامعه هستند،در محیط هایی سخت و گاهی طاقت فرسا مشغول بکار هستند. وجود تشکیلاتی مستقل ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی ،عامل موثری در ایجاد اطمینان و امنیت خاطر در شاغلین این صنعت خواهد بود.
دسترسی آسان،بدون صرف هزینه و رایگان بودن خدمات درمانی، فرصتی استثنایی برای شاغلین و خانواده آنان ایجاد نموده و این خود منجر به احساس رضایت بیشتر در شاغلین صنعت نفت خواهد شد.
۵- تاثیر سلامت کارکنان بر بهره وری:
بدیهی است که انسانهای سالم تر ،بهره وری بیشتری دارند،عامل بهره وری در صنعت نفت و صنایع وابسته به آن حیاتی هستند،اهمیت بهره وری در صنعت نفت وابسته به ایمنی محیط کار نیز است،خطای انسانی مهمترین عامل حوادث شمرده می شود لذا شاغلین با سلامت بیشتر،خطای کمتری داشته و محیط کار ایمن تری ایجاد می‌کنند.
تاکید می‌شود تشکیلات بهداشت و درمان صنعت نفت با ایجاد ساز و کارهای موثر با حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان این صنعت در پیشگیری از حوادث و حفظ شاخصهای ایمنی نقش بسزایی دارند که امید است مسئولان صنعت نفت با این نگاه٬ بهداشت و درمان را درگیر تصمیمات خود کنند./آوای جم

عباس اعتمادی پور  فعال اجتماعی



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *