سجاد بهزادي:

همايشي كه به روزمرگي افتاده است(در مورد همايش روز جم)

همايشي كه به روزمرگي افتاده است(در مورد همايش روز جم)

تاورتا؛اگر كسي بخواهد از دستاوردهاي همايش روز جم طي سالهاي گذشته تا كنون سخني بگويد و از نقش اين دستاوردها در توسعه شهري به صورت ملموس و عيني دفاع كند،با توجه به وضعيت پيش رو در شهرستان دفاعي از پيش باخته وشكست خورده است.اما مي توان كلي گويي كرد و در اهميت اين همايش توصيفاتي ذهن گرا و انتزاعي داشت.به هر حال از اصل قصه كه عبور كنيم به مواردي چند اشاره مي كنم.
• برون سپاري شورا وشهرداري جم در واگذاري مسئوليت اجراي همايش روز جم به بخش هاي برون سازماني وجامعه علمي شهرستان؛ يكي از اقدامات نيك اين مجموعه مي توان قلمداد كرد كه پس از تجربه چندين دوره نارضايتي نسبي بالاخره رخ داد. اين برون سپاري از آنجا اهميت بيشتري به خود گرفته است كه شهردار شهر بيشتر سابقه عمراني دارد و اصولا با شاخص هاي يك كار فرهنگي و اجتماعي آشنا نيست؛ ولذا اگر اين برون سپاري حقيقي باشد قطعا معطوف به هدف خواهد شد و رضايتمندي بيشتري نسبت به دوره هاي قبل همراه خواهد داشت.نكته مهم ديگر اينكه؛ چنانچه اين همايش كه اين بار بنظر مي رسد از وضعيت شبه دولتي بيرون آمده است اگر نتواند به هدف مورد انتظار جامعه نزديك شود اعتماد به نخبگان جامعه و صاحبان انديشه نيز كمتر ميشود و بدنه اجتماعي و فرهنگي شهرستان آسيب پذير تر خواهد شد.
• عليرغم اينكه برگزاري همايش هر ساله روز جم به روزمرگي گرفتار شده است اما همچنان براي برخي از مردم حساسيت هاي عاطفي و نوستالژي خاص خود را دارد وآن را دنبال مي كنند. بعنوان مثال همين قدر كه در شبكه هاي اجتماعي ،خبر دعوت از يك نخبه ادبي و فرهنگي اين ديار(مجيد اجرائي) براي راهبري بخش ادبي همايش مورد استقبال قرار گرفت از نشان و لوگوي اين همايش نيز بسيار انتقاد شد ه است. مسئول دبير خانه همايش نيز حتي به باور من هرگز نتوانست دفاع مناسبي از آن داشته باشد بلكه موضوع را تقليل گرايانه و سطحي تشريح كرد.اي كاش همايش روز جم يك لوگوي ثابتي از ابتدا تا انتها داشت كه هرگز تغيير نمي كرد و اين كار به دلايل متعدد بسيار بهتر از ترسيم هرساله شكل هاي ناموزون و گوناگوني است كه در قامت “لوگو” معرفي ميشوند و ما نيز هر بار چقدر بد از آن دفاع مي كنيم.
• حق طبيعي مردم است كه بدانند براي اين همايش فرهنگي،اجتماعي طي سالهاي گذشته تاكنون چقدر هزينه شده است و در سال جاري نيز با چه بودجه اي اين همايش دنبال خواهد شد.از آنجا كه بودجه اين همايش مستقيم از ذره ذره پول مردم شهرهزينه ميشود،چقدر خوب است كه بخش مالي همايش نيز برون سپاري ميشد و با اسپانسرهايي كه در منطقه هست پيش مي رفت و يك گام به جلو محسوب ميشد.
• اين بار تصميم گرفته شده است كه همايش روز جم ،شهرستاني دنبال شود. اگر چه اين رويكرد قطعا زمينه ساز پويايي بيشتر و استفاده از ظرفيت هاي مهم تري در شهرستان خواهد شد؛ اما نيازمند داشتن انديشه هايي تحول خواه و ارگانيك محور هستيم كه ما را به هدف نزديك كند و صرفا تغيير واژه از شهر به شهرستان امري مطلوب نيست.
• عده زيادي از نخبگان و صاحبنظران در سالهاي گذشته مقاله هاي علمي زيادي ارائه دادند و عليرغم وعده هاي توخالي كه نسبت به جمع آوري و چاپ مقالات در سالهاي گذشته شد هرگز اين وعده هاعملي نگرديد؛ سوال اين است كه راهكارهاي اين مقالات در كدوم بخش از برنامه هاي توسعه شهرستان ديده شده است و اصولاچقدر قابل اعتناء مي باشد؟ در سال جاري نيز كه بدنه دانشگاهي و صاحبان علمي شهرستان ، مسئوليت اجراي همايش روز جم را بر عهده گرفته اند بنظر مي رسد اين موضوع غريب تر از هر سال ديگري دنبال ميشود.
• اصولا شوراها و بخصوص شهردار شهر جم نگاه فرهنگي و اجتماعي بسيار تقليل گرايانه اي به كنش هاي اجتماعي و فرهنگي شهر دارند.بايد به مردم گفت در نهايت اين شورا و شهرداري چقدر آماده آسيب شناسي و استفاده از فرصت ها و ضعف هايي هستند كه به دنبال اجراي اين نوع از همايش ها بدست مي آيد؟ يا اينكه كلا قرار بر اين آسيب شناسي نيست و اين همايش صرفا رسم و سنت هرساله اي است كه با بودجه اي نامشخص مي بايست به هر شكلي ممكن اجرا شود و روزمرگي آن نيز “مبتلا به” خواهد ماند./



نظرات

3 پاسخ به “همايشي كه به روزمرگي افتاده است(در مورد همايش روز جم)”

  1. تعزیه خوان گفت:

    درود بر جناب بهزادی
    امسال فکر کنم بدتر هم باشد .

  2. شهروند جم گفت:

    اصول انتقاد کردن اینگونه است که اگر می‌گوییم چیزی خوب نیست، به دنبالش راهکار علمی و عملی هم داشته باشیم، این که از چیزی خوشمان نیامده یا بازی داده نشدیم درست نیست بگوییم خوب نیست! مثلا گفته می‌شود به نماد روز جم انتقاد وارد است اما نگفته شده چه انتقادی از روی چه اصولی و یا در مورد برگزاری دوره‌های پیشین انتقاد شده و با جانب‌داری به این دوره هم بسط داده شده، حال آنکه نحوه برگزاری این دوره با دوره‌های پیشین تفاوت‌های چشمگیری داشته
    می‌شود راجع به کاستی‌های این رویداد در سال‌های پیش نقد منصفانه کرد و راهکار ارائه داد نه این که راجع به مراسمی که هنوز برگزار نشده آن رو کوچک شمرد و با بی‌انصافی قضاوت کرد

  3. ن گفت:

    سلام
    چه لزومی که حتما این هزینه بشه ، این همه شهر و شهرستان توی کشور هست همه برای خودشان روز میگیرند ؟ یکی از دلایل عقب افتادگی کشور از دست همایش های آماری و فاکتوری هست ،حیف …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *