هزینه اختلاف قیمت دارو روی دوش بوشهری‎ها

تاورتا؛ یکی از موضوعاتی که بیماران و خانواده های آنها را رنج می دهد گرانی و کمبود برخی داروست، اما تفاوت قیمت دارو در داروخانه های شهر هم مشکل دیگری در این خصوص است.

به گزارش «تاورتا»؛ همخوانی نداشتن قیمت روی جعبه با مبلغ دریافتی از بیماران یا تفاوت قیمت داروی مشابه در چند داروخانه انتقادات برخی از شهروندان را در پی داشته است.

یکی از شهروندان که از این موضوع شاکی است، در تماس با «خلیج فارس» می گوید: برای خرید دارو به یکی از داروخانه های شهر مراجعه کردم و پس از پرداخت هزینه متوجه شدم قیمت روی قوطی آن با هزینه پرداختی اختلاف زیادی دارد.

رضا ملاحی ادامه داد: تفاوت قیمت روی جعبه داروها با مبلغ پرداختی، مردم را کلافه کرده و تصور می شود برخی داروخانه ها دکانی برای خود باز کرده اند و نظارتی هم روی آنها نیست.

مشابه چنین پیام هایی بارها به سامانه پیامکی «خلیج فارس» یا از طریق بخش نظرات مردمی سایت ارسال شده است.

دلیل اختلاف قیمت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به انتقادات شهروندان می گوید: اختلاف قیمت دارو در داروخانه ها یا نرخ روی جلد آن ناشی از عواملی است که عدم اطلاع از آن باعث نارضایتی یا شبهه بین شهروندان شده است.

دکتر یحیی رضایی ادامه داد: قیمت روی جلد مربوط به زمانی است که دارو تولید شده، این در حالی است که با گذشت زمان، قیمت این دارو افزایش پیدا کرده است. بنابراین دلیل اختلاف قیمت روی قوطی با هزینه پرداختی همین است.

وی پس از این توضیح می گوید: از این رو قیمت روی قوطی دارو نمی تواند ملاک تخلف داروخانه باشد، بلکه به عوامل ذکر شده مرتبط است و اگر شهروندی به معاونت غذا و دارو شکایت کند، رسیدگی می کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به انتقادات درباره تفاوت قیمت یک داروی مشابه در داروخانه ها هم می گوید: بعضی داروها هستند که خارج از نسخه خریداری می شوند و در این مواقع داروخانه ها می توانند ۱۵ درصد به عنوان حق تعرفه یا ویزیت از خریداران دریافت کنند.

وی افزود: برخی از داروخانه این مورد را لحاظ می کنند، اما برخی هیچ هزینه ای دریافت نمی کنند و همین موضوع موجب اختلاف قیمت یک دارو در دو داروخانه می شود.

رضایی ادامه داد: البته در مواردی هم داروخانه ای هزینه بیشتری دریافت می کند که باید از طریق تلفن ۱۴۹۰ به معاونت غذا و دارو اطلاع رسانی و به تخلف صورت گرفته رسیدگی شود.

تعهد بیمه ها یکسان نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ادامه با بیان اینکه تفاوت قیمت برخی داروها به میزان تعهد بیمه ها نیز مربوط می شود، می گوید: ممکن است یک بیمه هزینه بیشتری برای بیمه شدگان خود بپردازد و قیمت دارو کمتر شود.

وی با این حال تاکید دارد: در صورت بروز شبهه ای در مردم پیرامون قیمت دارو و مطالبه فاکتور، داروخانه دار باید فاکتور را به وی نشان دهد، هرچند به دلیل تخصصی بودن حاشیه سود و موارد توضیح داده شده، مرجع رسیدگی به شکایت مردم در این خصوص معاونت غذا و دارو است و به شکایت های واصله رسیدگی می کنیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند مورد محکومیت داروخانه دارها درباره این تخلف وجود داشته؟ اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد شکایت ها منجر به صدور رای شامل جریمه می شود، ولی ۹۰ درصد دیگر ناشی از عدم اطلاع از دلایل اختلاف قیمت دارو می باشد./خلیج فارس



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *