نامه مهندس جواد سعادت طلب استاد دانشگاه و فعال زيست محيطي جنوب استان به استاندار بوشهر

نامه مهندس جواد سعادت طلب استاد دانشگاه و فعال زيست محيطي جنوب استان به استاندار بوشهر

جناب آقای گراوند، استاندار محترم بوشهر

با سلام
​همانطور که مستحضرید، وضعیت پیشگیری و کنترل بیماری کووید۱۹ یا به اصطلاح کرونا در شهرستان های جنوبی استان کاملا نا مطلوب به نظر می رسد. اینجانب با توجه به تجربه اجرایی و دانشگاهی در بخش بهداشت و درمان، ایمنی، کار و اشتغال و محیط زیست و کسب اطلاعات از کارشناسان HSE شاغل در منطقه به واسطه سال ها تدریس HSE در دانشگاه ها و پالایشگاه های منطقه، وضعیت موجود این منطقه را کاملا بحرانی ارزیابی می کنم.
ایام طرح فاصله گذاری اجتماعی که کلیه کسب و کار ها تعطیل و مردم منطقه متحمل خسارت و ضرر های جبران ناپذیری شدند فرصت مناسبی بود تا فرمانداران محترم حوزه جنوبی به کمک بازوان اجرائیشان در منطقه (مراکز بهداشت، اداره کار و اشتغال، نیروی انتظامی و …) وضعیت موجود را بررسی و مشکلات را شناسایی نمایند ولی متاسفانه همچنان مشکلات موجود در شرکت های منطقه و تهدید هایی که برای سلامتی مردم و کارکنان شرکت ها وجود داشته به قوت خود باقی است.
طبق ماده ۱۵۶ قانون کار، مرکز بهداشت هر شهرستان موظف است از کلیه شرکت هایی که در محدوده جغرافیایی آن شهرستان فعالیت می نمایند به صورت مدون و دوره ای بازدید نموده و از وضعیت آشپزخانه، رستوران، انبار و سردخانه نگه داری مواد غذایی و … آب آشامیدنی، آب مصرفی، وضعیت خوابگاه های کارگری، کارمندی، دفع زباله و … با خبر باشد.
با توجه به اینکه اکثر شرکت های فعال در منطقه هنوز پروژه هستند و چرخش نیروی کارگری زیاد است، مشکلات خوابگاهی، رستوران، آشپزخانه و آب مصرفی بسیار فراوانی در این شرکت ها وجود دارد.
مراکز بهداشت شهرستان های مربوطه هیچ گونه اطلاعاتی از وضعیت این شرکت ها ندارند و لذا هر گونه اظهار نظر در این خصوص از طرف مراکز بهداشت بدون سند است و این موضوع را با اطمینان خدمتتان عرض می کنم.
چو در بسته باشد چه داند کسی که گوهر فروش است یا پیله ور
مثالی عرض میکنم:
وقتی که مرکز بهداشت شهرستان عسلویه در چندسال گذشته هیچ گونه بازدیدی از شرکت پتروشیمی دماوند یا هنگام یا مهر نداشته چگونه می تواند بداند چه تعداد نیرو در این شرکت ها شاغلند؟ یا آشپزخانه این شرکت ها چه وضعیتی دارد؟ یا خوابگاه های چند نفره دارند و چه وضعیتی دارند؟ آب مصرفی از کجا تهیه می شود؟ مواد غذایی خام از کجا تهیه می شود؟
طبیعی است که وقتی مرکز بهداشت عسلویه از شرکت های تحت پوشش، هیچ گونه اطلاعاتی ندارد فرماندار هم که باید این اطلاعات را از رئیس مرکز بهداشت دریافت نماید از این اوضاع بی اطلاع و به تبع آن جنابعالی هم به عنوان استاندار از همه این امور بی اطلاعید.
حال سوال بنده از شما این است: در پی بی اطلاعی محض از وضعیت بهداشتی جنوب استان، در موارد بحرانی این چنینی چگونه تصمیم می گیرید؟
در این ایام طرح فاصله گذاری تعطیلی صنوف به قولا پرخطر برای شما کار ساده ای بود و بدون چالش و مقاومت آن چنانی مردم همه صنوف را تعطیل کردید. کلاس های آموزشی را تعطیل کردید زیرا این گروه شناسنامه دارند. (تحت پوشش مرکز بهداشت، اتحادیه های صنفی، اماکن نیروی انتظامی و …) ولی آیا به نظر شما، کنترل مراکز پرخطر در شرکت های مستقر در کنگان، عسلویه و جم هم می توانید به این سادگی انجام دهید؟ آیا شما می دانید در پروژه ی پتروشیمی مثلا دماوند واقع در عسلویه و یا پروژه پالایشگاه گاز فاز ۱۳ یا ۱۴ در جوار بندر کنگان چه تعداد نیروی انسانی شاغلند؟ آیا می دانید کمپ ها و یا مجتمع خوابگاه های این گروه کارکنان در کجاست و چه وضعیتی دارند؟ در هر اتاق ۱۲ متری چند نفر استراحت می کنند؟ آیا می دانید چند نفر از این کارکنان دیابت، فشار خون، بیماری های تنفسی، بیماری های نقص ایمنی و بیماری های قلبی و عروقی دارند و در معرض خطر هستند؟
اگر فردی بومی منطقه باشد و یکی از بیماری های فوق الذکر داشته باشد، طبق الزامات بهداشت و درمان در مراکز بهداشتی و درمانی پرونده دارد و حفظ سلامتی چنین شخصی توسط کارکنان بهداشت و درمان پیگیری می شود. در صورتی که در موارد فوق هیچگونه پرونده یا شناسه ای برای افراد فوق در شرکت ها وجود ندارد.
مراکز درمانی شرکت ها باید به صورت ماهیانه توسط واحد نظارت بر درمان شبکه های بهداشت و درمان پایش و بررسی شود ولی تاکنون که نشده است. پس چگونه و بر چه اساس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وضعیت را رصد می کند و به اطلاع شما می رساند.
خلاصه کلام باید خدمتتان عرض کنم وضعیت بهداشت و درمان در شرکت های منطقه مانند یک هندوانه نشکافته می ماند. تا کنون طبق قانون احتمالات شانس با شما بوده که دچار بحران در منطقه نشده اید نه این که نظارت و بازرسی و کنترل معاونت بهداشتی علوم پزشکی بوشهر توسط مراکز بهداشت شهرستان های مربوطه باعث آموزش و پیشگیری و حفظ سلامت کارکنان شده است.
بیماری ویروسی کرونا از طریق ورود مستقیم ترشحات تنفسی فرد آلوده به قسمت های فوقانی دستگاه تنفس و از طریق تماس با ترشحات تنفسی و انتقال ترشحات آلوده به قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی مانند دهان و بینی می باشد.
جهت پیشگیری از انتقال ویروس حداقل فاصله بین افراد معمولا ۱ متر می باشد. آیا در سرویس های حمل و نقل شرکت به وسیله مینی بوس و اتوبوس می توان این فاصله را رعایت کرد؟ آیا در خوابگاه هایی که چند نفر در یک اتاق با مساحت محدود حداکثر ۱۲ متر استراحت می کنند می توان الزامات پیشگیری از کرونا را رعایت کرد؟
در خصوص اداره کار و اشتغال:
یکی از موارد مهم برای کارگر و کارفرما در پالایشگاه ها پیشگیری از بروز حادثه در هنگام کار است.
رکن اول در پیشگیری از حادثه آموزش است.
یکی آموزش ایمنی مقدماتی که هرکس که بخواهد برای اولین بار وارد پالایشگاه شود حداقل یک ساعت خطرات آن پالایشگاه یا آن صنعت به صورت یک کلاس آموزشی به وی ارائه می شود. و این فرایند طبق قوانین جهانی کار است. و آموزش ایمنی تخصصی که پس از اینکه کارگر در صنعت مربوطه جذب شد باید به صورت دوره ای آموزش های تخصصی به کارگر یادآوری شود تا اینکه احتمال بروز حادثه کمتر گردد و این هم طبق قوانین جهانی کار است. چنانچه کارگری به کرونا مبتلا شود برای مدیر مربوطه آنقدر دردسر ندارد تا اینکه کارگری دچار حادثه ناشی از کار شود و آموزش ندیده باشد زیرا اداره کار، بیمه و دادگاه مدیر مربوطه را مقصر شناخته و مجبور به پرداخت دیه و خسارت و تبعات بعدی می باشد لذا بازرسان اداره کار باید کلیه پیمانکاران تحت پوشش را شناسایی و امکانات، شرایط و تجهیزات و مدرس کلاس های مذکور را ارزیابی نموده و وضعیت موجود را داشته باشند.
در صورتی که تاکنون این فرایند به صورت ناقص انجام میشود. با توجه به اینکه بیماری کرونا ممکن است حداقل یک سال از منطقه خارج نشود لذا به جنابعالی پیشنهاد می دهم دستور فرمایید فرمانداران محترم شهرستان های حوزه جنوبی اقدامات به شرح زیر را هرچه سریعتر عملیاتی سازند.
۱- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را موظف نمایید تا تمهیدات لازم در خصوص بازدید، شناسایی و کنترل موارد بهداشتی شرکت های منطقه را از طریق مراکز بهداشت شهرستان های مربوطه به عمل آورند (مواردی همچون تعداد کارکنان هر شرکت، محل خواب، استراحت، محل تامین غذا و آب و وضعیت بهداشت و درمان و …)
۲- منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را موظف گردانید تا ساز و کار بازدید و شناسایی شرکت ها و وضعیت موجود آن ها و تعداد نیروهای هر شرکت را مشخص نماید.
۳- فرماندارن هر شهرستان را موظف نمایید وضعیت موجود بهداشت و درمان منطقه را از طریق تشکیل کمیته های دوره ای کوتاه مدت با استناد به بازدید ها و مستندات مراکز بهداشت و درمان و اداره کار و اشتغال بررسی نموده و در جهت حفظ و ارتقا وضعیت موجود برنامه خود را عملی سازند.
من الله توفیق



نظرات

2 پاسخ به “نامه مهندس جواد سعادت طلب استاد دانشگاه و فعال زيست محيطي جنوب استان به استاندار بوشهر”

  1. احمد مهرابي گفت:

    پيشنهاد جناب مهندس بسيار عالي بود اميد استاندار محترم و تمامي مديران شهرستانهاي همجور اين قضيه را جدي بگيرند تا مانع از يك بحران جدي در منطقه شوند با حضور حداكثري نيروهاي غيربومي كه ساكن استانهاي با وضعيت قرمز ميباشند تنها راه برون رفت از بحران تو جه به توصيه هاي كارشناسي وعلمي اساتيد ميباشد بنده از جناب استاندار خواهش ميكنم جهت حفظ سلامت مردم منطقه ( اعم از بومي و غير بومي و شاغل در شركتها همه فعلا بومي منطقه هستند ) اقدامات لازم انجام دهند و شخصا پيگير باشند .

  2. وحید گفت:

    محشر بود دکتر جان . قطعا شما سخنگوی هزاران کارگری هستی که هر کدام دچار بیماری شود خانواده وبستگان خود را نیز به خطر می اندازد. ممنون از بصیرت حضرتعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *