معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم خبر داد: جلوگیری از تولد ۱۹ جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در این شهرستان

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم خبر داد: جلوگیری از تولد ۱۹ جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در این شهرستان

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: با تلاش و پیگیری‌های جدی همکاران ، در ۱۰ سال گذشته از تولد ۱۹ جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در شهرستان جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

اصغر نوروززاده عنوان داشت: تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلالات و بیماری خونی در سطح جهان  است و شیوع ژن تالاسمی در کشور ما حدود ۵% تخمین زده می‌شود.
وی افزود: این بیماری در تمام کشور پراکنده است ولی در نواحی حاشیه دریای خزر، استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و نواحی حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان (بوشهر- هرمزگان و سیستان و بلوچستان ) خوزستان، فارس و جنوب کرمان شیوع بیشتری دارد. .
نوروززاده اضافه نمود: علاوه بر درد و رنج ناشی از این  بیماری، هزینه درمان در افراد مبتلا به تالاسمی ماژور هم  بسیار زیاد است لذا بهترین راه، پیشگیری از تولد نوزاد بتاتالاسمی ماژور می‌باشد که  این امر با غربالگری قبل از ازدواج میسر خواهد شد.
ایشان اظهار داشت: در جهت رسیدن به این هدف،کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج برگزار و آموزش‌های متعدد به زوجین مشکوک داده می‌شود، همچنین پایش و ارزیابی مداوم از خانه‌های بهداشت و مراکز طبق چک‌لیست استاندارد برنامه، به‌صورت ماهیانه به عمل می‌آید.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم بیان داشت: همچنین زوجین پرخطر، در حین بارداری از هفته‌های ابتدایی تا قبل از ۱۳هفته به جد پیگیری خواهند شد به‌طوری‌که از سال ۱۳۸۸ تاکنون از تولد ۱۹ مورد از جنین‌های مبتلا در این شهرستان، جلوگیری به‌عمل‌آمده است.
این مقام مسئول گفت: میزان شیوع تالاسمی ماژور یکی از مهم‌ترین مسائل سلامت در کشورهای با درآمد کم و متوسط در سال‌های اخیر می‌باشد به‌نحوی‌که با تلاش همه‌جانبه کارشناسان و پزشکان این برنامه در شهرستان جم در سال ۱۳۸۵ از شیوع۴/۱۴۴ به ۶۷ در سال ۱۳۸۹ رسیده است.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *