زنبورها با «فراز» عسل می دهند؟

زنبورها با «فراز» عسل می دهند؟

✍ #حسن_محدث_زاده
🔹 « آیا شخصی می تواند بدون این که رانندگی بلد باشد، تعمیرکار خوبی برای اتومبیل شود؟» وقتی که از قضای روزگار و از دست اتومبیل های با کیفیت وطنی!!!، سر از تعمیرگاهی در می آورم؛ همیشه این سوال را از تعمیرکاران اتومبیل می پرسم. پاسخ ها به سوالم تقریبا شبیه به هم است. کمی تامل و بعد سکوت و می گویند که ندیده اند و نشنیده اند. خود من هم تا حالا تعمیرکاری که نتواند پشت فرمان اتومبیلی بنشیند را ندیده ام.

🔸 اما در فوتبال مربیانی وجود دارند که پایشان هرگز به توپ نخورده اما می توانند قواعد توپ گردانی در مستطیل سبز را به خوبی برای دیگران دیکته کنند.
نمونه جهانی و شهیر آن مورینیو است که از مترجمی شروع کرد و سر از قهرمانی اروپا با پورتو و سرمربی گری رئال و‌ من یونایتد …در آورد.

🔹 در ایران، فراز کمالوند از دسته مربیانی است که عکس با شرت ورزشی ندارد اما از نوزده سالگی سرمربیگری را به صورت حرفه ای آغاز کرد تا برخی به او لقب مورینیوی ایران را بدهند.

🔸پسر لاغر اندام خرم آبادی، مربیگری را از تیم جوانان و امید پاس شروع کرد و قهرمان امیدهای کشور شد. سپس طی ۱۸ سال بر نیمکت تیم های منحل شده ی استقلال اهواز، ابومسلم خراسان، شیرین فراز کرمانشاه، برق تهران، سرخپوشان دلوار افراز، صنایع اراک ، تیم های معلق شده ی پاس همدان و پیام مشهد و تیم های تراکتورسازی، شهرداری و گسترش فولاد تبریز، صنعت نفت آبادان، گل ریحان البرز و آلومینیوم اراک نشسته است.

🔹 در تیم های ابومسلم و استقلال اهواز به عنوان دستیار فیروز کریمی در دو سال پیاپی به لیگ برتر صعود کرد. او در سال های ۸۵ و ۸۸ تیم های شیرین فراز کرمانشاه و تراکتورسازی را به جغرافیای لیگ برتر اضافه کرد. در سال ۹۰ هم شهرداری دیگر تیم تبریزی را به لیگ برتر رساند اما کمیته انضباطی به دلیل اثبات تبانی رای به سقوط تیم شهرداری به لیگ دو و محرومیت دو ساله او از کلیه فعالیت های فوتبالی داد.

🔸 وقتی سرمربی تراکتور بود گفت: « اگر این تیم را قهرمان نکند، خودش را از تیرک دروازده ورزشگاه آزادی به دار می آویزد». شبیه ادعای اکبر میثاقیان که گفته بود اگر ابومسلم سقوط کند، از برج میلاد خودکشی می کند. البته میثاقیان مانع از سقوط ابومسلم شد اما کمالوند نتوانست با تراکتور در آن سال به رتبه ای بهتر از پنجمی برسد.

🔹 او در سال های پایانی دهه ۷۰ به همراهی عادل فردوسی پور در ابرار ورزشی می نوشت و ژورنالیست ورزشی بود. سال ۸۸ که سال مناظره و افشاگری بود!! وقتی که عادل فردوسی پور در برنامه نود نظرسنجی پرطرفدارترین تیم ایران را گذاشت و پرسپولیس در نظرسنجی پیامکی پیش افتاد، فراز کمالوند به عنوان سرمربی تراکتور پشت خط آمد و نظرسنجی را زیر سوال برد و گفت که با فردوسی پور همکار بوده و می داند که او یک پرسپولیسی متعصب است و به گونه ای برنامه ریزی کرده که در این برنامه پرسپولیس بیشترین رای را بیاورد.!

🔸 او در فصل ورزشی گذشته در نیم فصل اول لیگ آزادگان، هدایت گل ریحان البرز را پذیرفت اما در نهایت از این تیم اخراج شد. در نیم فصل دوم هم به تیم آلومینیویم اراک رفت اما با این تیم هم به توفیقی نرسید.

🔹 حالا این مربی ۴۴ ساله در پانزدهمین ایستگاه، سکان تیم پارس جنوبی جم را بر دست گرفته است. تیمی نوپا از شهری کوچک در جنوب استان بوشهر.
🔸 تیم پارس سه سال قبل در اولین سال حضور در لیگ آزادگان با مهدی تارتار، ساز شگفتی را کوک کردند و قهرمان شدند تا به لیگ برتر صعود کند. زنبورهای زرد جمی در لیگ برتر هم مسیر شگفتی را ادامه دادند و هفته ها صدر جدول را در اختیار داشتند تا هواداران این تیم رویای قهرمانی در لیگ برتر را در سر بپرورانند و خود را با تیم لاپیزیش آلمان مقایسه کنند.

🔹 تیم پارس در آخرین بازی نیم فصل اول لیگ هفدهم به پرسپولیس باخت و از صدر بر افتاد و دیگر هیچ گاه رنگ صدر را هم به چشمان خود ندید و در پایان به رده ششم رسید. عملکردی قابل قبول برای تیمی تازه صعود کرده.

🔸 اما آنها در فصلی که گذشت عملکرد بدی از خود به جای گذاشتند و در ۱۴ بازی، نتیجه را به حریفان واگذار کردند و چه بسا اگر لیگ چند هفته بیشتر ادامه می یافت، به پرتگاه سقوط هم می رسیدند.

🔸 بعد از لیگ، تارتار از این تیم جدا شده، سرپرست تیم استعفا داده، محمد نوری، احمد گوهری، مجید علیاری و سعید محمدفرد هم این تیم را ترک کرده اند.

🔹 حالا فراز کمالوند و پارس جنوبی در لیگ نوزدهم به هم رسیده اند. آیا پارسی که در مشکلات مالی غرق است و فرازی که در دهه نود، به موفقیت خاصی نرسیده، می توانند با هم به فراز موفقیت برسند؟ آیا فراز می تواند زنبورهای زرد را به عسل دهی برساند تا کام مردم جم شیرین شود؟



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *