یادداشت روز

دست های خسته از جنس آفتاب و پاکیزگی

دست های خسته از جنس آفتاب و پاکیزگی

بهلول نظیفی

مگر می شود تو را فراموش کرد، ای که با حضورت، خیابان های خلوت شهر را به امید روزهای بهاری، خود را آراسته نگه می دارند.
دستهای خسته تو از جنس آفتاب است پاکیزگی و طراوت و کلی احساس خوب، با دیدن کوچه و خیابان پاکیزه همواره بهترین هدیه از طرف شما برای مردم شهر است.
آری در این روزهای طاقت فرسا، که خیلی از ما ها با وحشت کرونا ویروس شب و روز خود را سپری می کنیم و از اینکه دستهای ما در تماس با سطوحی، وسیله ایی، آلوده شود و گرفتار این بیماری شویم آرام و قرار نداریم.
در جای جای این شهر، انسانهای شریف، متعهد و مهربانی هستند که بی ادعا در طول شبانه روز با جمع آوری پسماند ها و زباله های تولید شده توسط هریک از شهروندان، محیط زندگی ما را پاکیزه و آراسته نگه می دارند و آنها نیز در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، کسانی که شاید کمتر از آنها یاد می کنیم.
مابعنوان یک شهروند باید بپذیریم، هرگز این حق را نداریم به خود و خانواده خود اجازه دهیم در تولید زباله زیاد روی کنیم و بعنوان یک شهروند فرهیخته باید در قبال نوع و حجم زباله های تولید شده خود مسئولیت داشته باشیم.
در خصوص همدل شدن با پاکبانان عزیز و همچنین داشتن دنیایی بهتر مسئولیت های مهم یک شهروند فرهیخته را در خصوص مدیریت زباله های تولیدی یاد آوری می کنم.
۱_سعی کنیم عادت بسیار ویرانگر مصرف گرایی افراطی را یا به حداقل برسانیم و به حجم زباله و پسماند های تولید شده خود بسیار دقت کنیم، چون این زباله خارج از کره زمین نمی رود، چند کیلومتر دور تر از محل زندگی ما ریخته خواهد شد!
۲_دانش اولیه تفکیک زباله را کسب کنیم و به خود و خانواده خود آموزش دهیم، که تفکیک زباله بسبار مهم و ضروری است، چون هم از هدر رفت منابع جلوگیری می کندو هم اینکه آلودگی های زیست محیطی را بصورت چشمگیر کاهش می دهد.
پس زباله های تر و خشک را جدا و به زباله های قابل بازیافت بعنوان بخشی از منابع کشور نگاه ویژه داشته باشیم.
۳_ میزان ورود پلاستیک و سایر مواد آلاینده با عمر بالای تجزیه، به حجم زباله های خود را بررسی کنیم و راههای کاهش آنها را شناسایی و بدون درنگ اقدام نماییم
فراموش نکنیم پلاستیک های رها شده در طبیعت حیات کره زمین را تهدید می کند.
۴_دقت کنیم، گاهی بعلت سهل انگاری ما پاکبانهای ما آسیب نبینند، این روز ها بیمارستانها و مراکز درمانی در اوج فعالیت های خود قرار دارند.
زباله هایی تیز و برنده نظیر خرده شیشه را داخل کارتن خالی بسته بندی کنیم تا تهدیدی برای دستهای مهربان پاکبان ما نباشد.
۵_ در این روزهای جدال با ویروس کرونا حواسمان به پاکبان های عزیز محله خود باشد، از سر عشق به پاکی و مهر به زمین به این سفریان پاکی توجه کنیم، اگر برایمان مقدور است، با تامین چند ماسک، مایع ضد عفونی کننده و هدیه به آنها در حفظ سلامتی این عزیزان سهیم باشیم



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *