دستگاههايی كه به فرماندار پاسخگو نيستند!

دستگاههايی كه به فرماندار پاسخگو نيستند!

سجاد بهزادی

فرماندار جم در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان كه در اسفند ماه جاري برگزار شد با اشاره به وضعيف مسائل فرهنگي و اجتماعي شهرستان جم گفت: “در حال حاضر ۱۸ دستگاه و نهاد در شهرستان متولی حوزه فرهنگ هستند”. همين جا مكثي مي كنم و به بهانه همين عبارت جناب فرماندار به مواردي مي پردازم.

يكم: جناب فرماندار؛ برخي از مردم شهرستان تاكنون تنها يك دستگاه را متولي امر فرهنگ شهرستان مي دانستند. نام اين دستگاه هم “اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي” است. بر همين اساس مطالبات فرهنگي شهرستان و انتقادها و كم كاري ها و حتي پركاري ها و تحسين ها نيز فقط متوجه همين يک دستگاه بود. لطف بفرمائيد بعنوان مسئول عالي دولت در شهرستان، نام  ۱۷ دستگاه ديگري كه در شهرستان متولي كار فرهنگي هستند نيز براي آشنايي بيشتر مردم نام ببريد.

دوم: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همواره كمبود شديد اعتبارت را يكي از چالش هاي مهم خود در پيشبرد برنامه هاي فرهنگي شهرستان و كمک به انجمن هاي فعال فرهنگي و هنري مي داند. اين اداره در نهايت از اعتبار اندكي كه از يكي ديگر از نهادهاي شهرستان دريافت مي كند، ه صورت محدود و قطره چكاني به كمک انجمن هاي فعال شهرستان مي آيد. لطف بفرمايئد اعتبارات ۱۷ دستگاه ديگر فرهنگي شهرستان را نيز اعلام كنيد تا دوستداران فرهنگ بدانند آيا چالش مالي همه دستگاههاي مورد نظر شما به صورت يكسان است و اين اعتبارات تاكنون در كجاها هزينه شده است؟

البته طبق قانون نقش دستگاههاي نظارتي نيز در اين ميان مهم است. مثلا ما مي دانيم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان طبق قانون هر یک ریال از بودجه ای که دريافت و هزينه مي كند طبق قانون بايد به دیوان محاسبات و سایر دستگاههای نظارتی پاسخگو باشد.لطف بفرمائيد شيوه بازرسي از اعتبارات و هزينه كرد تمامي ۱۷ دستگاه ديگري كه متولي فرهنگ شهرستان هستند نيز براي افكار عمومي تشريح كنيد.

سوم: حضرتعالي بارها اعلام كرديد هم خود و هم ديگر دستگاههاي تحت امرتان در شهرستان، از هرگونه انتقاد و پيشنهاد سازنده رسانه ها استقبال می کنید. بر همين اساس در طول يك سال اخير چندين بار شاهد انتقادهايي از رسانه ها نسبت به وضعيت برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي شهرستان بوديم. نوک پيكان اين انتقادات بيشتر متوجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بود.لطف بفرمائيد ۱۷ دستگاه باقيمانده ديگر را نيز مكلف به ارائه عملكرد كنيد و در همين راستا زمينه را براي انجام هرگونه انتقاد و يا پيشنهاد رسانه ها از اين دستگاه ها فراهم كنيد. بدون شك اين اقدام به پويايي و اثربخشي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي شهرستان كمك شاياني خواهد كرد.

چهارم: آخرين نكته اي كه در اين يادداشت بازگو مي كنم متوجه شخص حضرتعالي است در همين نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان فرموده بوديد “خوشبختانه هم بستر و زیرساخت فیزیکی و هم ظرفیت ها و منابع انسانی لازم برای کار فرهنگی وجود دارد.”

از حضرتعالي مي پرسم آيا استفاده از مشاوري كه حتي يك مورد سابقه كار فرهنگي در رزومه خود ندارد و بيشتر ايشان به دليل فعاليت هاي اقتصادي و مالي در شهرستان شناخته ميشود را نمي توان مصداق عيني فاصله “شعار تا واقعيت” در استفاده از ظرفيت ها و منابع انساني شهرستان دانست؟ شما كه در همين نشست تاكيد داشتيد” آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي شهرستان بايد متكي به پژوهش و كار كارشناسي وارائه راهكارفرهنگي باشد”، لطف بفرمائيد عملكرد مشاور اجتماعي فرمانداري را (چه در گذشته و چه در حال) براي افكار عمومي تشريح كنيد تا همگان بدانند اين انتظار حضرتعالي از كار علمي و آسيب شناسي مسائل اجتماعي و فرهنگي، چگونه خود از هرم قدرت شهرستان دچار عارضه جدي است.



نظرات

یک پاسخ به “دستگاههايی كه به فرماندار پاسخگو نيستند!”

  1. یوسفی گفت:

    بسیار عالی بود.با نظر جناب بهزادی موافقم.در زمینه فرهنگی پتانسیل بالایی وجود دارد که متاسفانه از استفاده نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *