یادداشت روز

تخصيص عوارض آلایندگی ، نیازمند اتحاد مدیران نفتی با مسولان شهری در جم

تخصيص عوارض آلایندگی ، نیازمند اتحاد مدیران نفتی با مسولان شهری در جم

 

جمشيد عسكري مدرس دانشگاه

از آنجا که دشت جم در محاصره صنایع آلاینده نفت و گاز و پتروشیمی قرار گرفته و از لحاظ جغرافیایی غربا توسط منطقه عملیاتی کنگان ( چاههای کوه دوراهک) و توسط فلرهای پالایشگاه گاز فجر جم و پساب خروجی که زمینهای کشاورزی اطراف را نابود کرده ، شمالا توسط فلرها و پسماندها و زباله سوزهای منطقه عملیاتی نار (اکتشاف ) و مهمتر از همه جنوبا تحت تاثیر توده های عظیم آلایندگی شناور ناشی از فعالیت بیش از ۲۰ پتروشیمی و ۱۶ پالایشگاه گازی فعال.

*با توجه به اینکه طبق تعریف استاندارهای آلودگی که شامل*

*استاندارهای اولیه* ؛
سطحی از غلظت آلاینده که باعث محافظت حساس ترین افراد جامعه مانند افراد مسن و کسانی که دچار نارسایی های تنفسی هستند می شود.

*استانداردهای ثانویه* ؛
که به گونه ای وضع میشوند که علاوه بر سلامتی جامعه باعث حفظ بهداشت عمومی انسان و حیوان و زمین های کشاورزی نیز می باشد.

*مواد آلاینده پالایشگاهی و پتروشیمی ها* ؛
معمولا ترکیباتی عمومی تر نظیر؛

SO2 , CO, O3 , NO2 , H2S ,
CO2 , CH4

و ترکیباتی تخصصی تر نظیر؛
بنزن ، فرمالدهید ،هگزان، تولوئن ، کربن دی سولفید، تری کلرو بنزن، نفتالین، ۱ و ۳ بوتا دی ان و نیز ترکیباتی مثل سلنیوم ، سرب ، نیکل ، کادمیوم ، هیدروژن فلوراید و … می باشند.
اما این آلودگی ها علاوه بر هوا بر آب و موجودات آبزی نیز تاثیر دارد.
از جمله تاثیرات شایع آلایندگی بر سلامتی میتوان به انواع بیماریهای تنفسی ، تاثیر بر سلامت جنین و نوزادان اشاره کرد.
اما آلودگی صنایع آلاینده نظیر نفت و گاز و پتروشیمی علاوه بر انتشار آلاینده ها و مواد سمی ، فلزات و مواد پرتوزا و آلودگی صوتی که مشکلات زیست محیطی را ایجاد می کند *باعث ایجاد مشکلات روحی ، روانی ، جسمانی ، اقتصادی و نیز اجتماعی* می شود.

پس حال که اداره کل محیط زیست استان بر اساس مدل های من درآوردی ( بفرمایش اعضای محترم شورای شهر ) جم را از دریافت این اعتبارات خارج نمود نیاز هست که چند نکته را یادآوری نمایم که حتی موقعیت شهرستان جم را نسبت به شهرستان دیر متمایز نموده ؛
۱) با توجه به توضیحات و تعریفات، آلایندگی تنها به آلایندگی های زیست محیطی متاثر از خروجی فلر یا پساب خلاصه نمی شود.
۲) پرسنلی که در عسلویه 《محل آلودگی 》مشغول به کار می باشد، جهت استراحت و امورات زندگی خود و خانواده ، خوب یا بد به جم مراجعه می نمایند.
۳) تحقیقات نشان داده که مشکلات روحی و روانی افراد شاغل در عسلویه خواسته یا نخواسته بر محیط اجتماعی جم تاثیر مستقیم گذاشته که گاها آثار تخریبی آن بسیار بیشتر از هزاران فلر می باشد.
۴) طبق تحقیقات، مشکلات اقتصادی وافری که در نتیجه نوع گزینش پرسنل( رسمی ، قراردادی و پیمانی و گاها رورز مزد ) در عسلویه وجود دارد باعث ایجاد شکاف طبقانی عظیمی در شهرستان محل سکونت این افراد 《جم》 شده که باعث بزوز ناهنجاری های اجتماعی گشته است.
۵) با این تعریف جدید آن اداره کل و محرومیت جم از دریافت این اعتبارات قطعا و یقینا مدیریت شهری و شهرستان در ارائه خدمات با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد که خود باعث بروز مشکلات جدید روحی و روانی ، اجتماعی ، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی برای ساکنین می شود.
۶) مگر میشود که صنعتی خود پرداخت کننده این اعتبارات بوده و بیشترین تاثیر از آن را بر دوش داشته باشد ولی از اخذ این اعتبارات در جهت رفاه حال پرسنل و خانواده های آنان بی بهره باشد !!؟

پس با توجه به اینکه در تعاریف آلایندگی بعد های مختلفی در نظر گرفته می شود
و از آنجا که شهرستان جم محل زندگی ، نیازهای آموزشی ، پرورشی ، فرهنگی ، تفریحی ، بهداشتی ، درمانی ، رفاهی پرسنل شاغل در عسلویه و خانواده های آنها می باشد، بنابراین مسولیت مدیران شهرستان جم در جذب اعتبارات ناشی از آلایندگی در جهت ایجاد رفاه همگانی در شهرستان دو چندان می باشد.

در پایان از مدیران شهرستان انتظار می رود که با توجه به انتخاب *جناب آقای دکتر شیخ موسی احمدی* به عنوان نماینده منتخب مردم حوزه جنوب استان در مجلس یازدهم و تجربه ایشان در وصول اعتبارات آلایندگی در دوران نمایندگی مجلس نهم و ارتباطات بسیار قوی ایشان با حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و نیز حساسیت موضوع آلایندگی و جذب اعتبارات مربوطه و نقش آن در توسعه ی شهرستان ، *از تمام ظرفیت مدیران نفت و گاز و پتروشیمی* که اعم پرسنل آنها در جم مستقر می باشند استفاده نمایند تا ضمن صیانت از حقوق مردمان این دیار در جهت بهرمندی بیشتر ساکنین شهرستان اقدام نمایند.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *