بیانیه انجمن ادبی در باب جایزه شعر روز جم

بیانیه انجمن ادبی در باب جایزه شعر روز جم

هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز
نقشش به حرام از خود صورتگر چین باشد
حافظ

اهالی محترم شهرستان جم
علاقمندان به هنر و ادب و همراهان همیشگی انجمن ادبی جم
درود
نظر به عنایت برخی عزیزان درباره برگزاری برنامه “جایزه شعر روز جم” از طرف دبیرخانه دائمی همایش روز جم و نقش انجمن ادبی جم در برگزاری آن ، بر آن شدیم  تا پاسخی مختصر جهت شفاف سازی ، به اطلاع برسانیم.
از آنجائیکه ذکر جزئیات برخی حواشی همیشگی برگزاری برنامه های این مناسبت فرهنگی، تکراری خواهد بود، به بیان تیتروار قضایا اکتفا نموده و در پایان، موضعِ این انجمن را در این خصوص اعلام می نمائیم :
-شورای اسلامی دوره ی پنجم و شهردار جدید در جلسه ای برای برگزاری برنامه های هشتمین همایش نکوداشت روز جم، با برخی از فعالین فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی و ورزشی شهرستان به رایزنی پرداخت.
-عبدالحسین اکسیر (رئیس شورا)، علی دانشمند “فعال اجتماعی سیاسی”  را طی حکمی به عنوان مسئول دبیرخانه دائمی همایش روز جم، منصوب کرد. (استناد به متن خبر از سایت همایش)
-علی دانشمند کمیته هایی تشکیل داد و برای هر کمیته کانال تلگرامی ساخت، جلساتی ترتیب داد و برخی در جلسات شرکت کرده و پیشنهاداتی دادند.
-در غالب جلسات این دوره بر برگزاری جشنواره ای برنامه تأکید شد.
-در جلسات کمیته فرهنگی به نقش هنرمندان و انجمن های هنری شهرستان در پیشبرد اهداف فرهنگی و برگزاری هرچه بهتر برنامه های روز جم اشاره و تأکید شد.
-از آنجائیکه یکی از شاخص ترین برنامه ها در ادوار گذشته برگزاری شب شعر روز جم بوده و به جز دو دوره (به هر دلیل که مسلما از طرف انجمن ادبی نبوده! ) در پنج دوره انجمن ادبی جم مسئولیت اجرای این برنامه را بر عهده داشته است، این بار نیز به طور ویژه به حضور و نقش انجمن ادبی در برگزاری برنامه مرتبط با شعر این دوره، اشاره و تأکید شد.
-از دبیر انجمن ادبی جم طی تماسی از طرف مسئول دبیرخانه دائمی همایش خواسته شد که ریزهزینه های برگزاری یک جشنواره شعر استانی را به آن دبیرخانه برای تصمیم گیری ارائه دهد.
-دبیر انجمن ادبی جم در کوتاه ترین زمان ممکن و با همفکری اعضاء، جزئیات کاملی از ریزهزینه ها، تنظیم و به دست مسئول دبیرخانه ی دائمی همایش رساند.
-کمی بعد از طرف علی دانشمند مسئول دبیرخانه ی دائمی ، پیامکی به متن زیر به دبیر انجمن ادبی جم ارسال شد:
” جناب آقای آریان پور-با سلام . ضمن قدردانی از همراهی حضرتعالی ، بنا به تصمیم کمیته اجرایی ، مسئولیت برگزاری جشنواره شعر، به آقای احمد بی باک واگذار گردید. امید است همراهی خود را از ایشان دریغ نفرمایید. دوستدار شما – دانشمند”
-چند هفته بعد طی حکمی از سوی علی دانشمند (مسئول دبیرخانه دائمی همایش روز جم)، مجید اجرایی ، به عنوان دبیر اولین جایزه شعر جم منصوب شد. (استناد به متن خبر از سایت همایش)
– مجید اجرایی دبیر اولین جایزه شعر جم، فراخوان مربوطه را منتشر کرد.
– مجید اجرایی دبیر اولین جایزه شعر جم طی مصاحبه ای خبری با بیان جزئیات برنامه و تأکید بر تعیین ۱۰ میلیون تومان جوایز نقدی برندگان ، شورای شهر و شهرداری و دبیرخانه همایش را به همراهی و همدلی تا پایان رویداد توصیه کرد.
– مجید اجرایی دبیر اولین جایزه شعر جم در پیامی ارسالی در گروه تلگرامی انجمن ادبی جم ، ضمن به استحضار رساندن برگزاری جایزه شعر جم و تبدیل آن به یک رویداد مهم استانی، با بیان این جمله که “اصرار مداوم و از سرلطف برخی دوستان وهم دیاران ازسویی و اشتیاق به شعر به علاوه دغدغه ی در انداختن طرحی نو سبب شد با وجود مشغله های متراکم بسیار، مایل شوم به پیشبرد برنامه ی مذکور” و اینکه ” شوربختانه مشغله های کاری اجازه وتوفیق آمدن در جمع ناب شما وتشکیل جلسه بدین منظور را نمی دهد”، و با اعتراف به اینکه ” در وجود تک تک شما عزیزان پتانسیل های بسیاری است که می تواند کاری  کند کارستان ! هم چنان که برگزاری برنامه های ادبی مختلف توسط شما مدعایی است براین گفته ” ، اعلام آمادگی کرد که حتی ” برای کیفی تر برگزار شدن”، مدیریت برنامه را به انجمن واگذار نماید!
این بود کلیات آنچه گذشته بود و اما !
-تردیدی نیست که شهرداری و شورای اسلامی شهر جم به عنوان یک نهاد مستقل ، اختیار کامل در برگزاری هرگونه برنامه ی فرهنگی -در چارچوب ضوابط فرهنگی کشور و عرف سازمانی -و واگذاری اختیار اجرای آن برنامه ها به هر گروه یا انجمن یا فرد یا دستگاهی را خواهد داشت.

-تردیدی هم نیست که انجمن ادبی جم با سابقه بیست و چند ساله فعالیت فرهنگی، برگزاری منظم جلسات هفتگی و برگزاری حداقل یک شب شعر استانی یا منطقه ای در طول سال، فعال ترین انجمن هنری شهرستان و تنها تشکل فعال در حوزه ی گفتگو و بررسی و تحلیل مباحث فرهنگی، ادبی، فلسفی و هنری در شهرستان است که با بضاعت های مالی و حمایتی ، توانایی برگزاری کلیه برنامه های شاخص فرهنگی چه در سطح شهرستان ، چه استانی و چه ملی را دارد.
-نظر به بضاعت اعتباری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و عدم حمایت درخور از انجمن های هنری و متقابلا نیاز انجمن ها به حمایت های دیگر دستگاهها ، کمترین توقع از شورای اسلامی و شهرداری شهر به عنوان یک نهاد مردمی ، تخصیص اعتبارات در قالب سرفصل های فرهنگی و واگذاری فرصت ها و برنامه های مناسب و حمایت همه جانبه از این انجمن هاست.
-انتخاب علی دانشمند “فعال اجتماعی و سیاسی” با توجه به شناخت پیشین از دیدگاههای وی در طول فعالیت رسانه ای، اگرچه از آغاز مورد وثوق و مطلوب انجمن های هنری (خصوصا انجمن ادبی جم) بنظر می رسید، اما همچون انتخاب ها و انتصاب های غیر رسمی دیگر، مبتنی بر تصمیم فردی در تمام سیستم های اجتماعی و سیاسی مشابه، نتیجه ای قابل پیش بینی داد !
-تصمیم علی دانشمند مبنی بر ترجیح شخص بر یک انجمنِ مرتبط  ، علیرغم مشورت گرفتن از فرهنگیان و هنرمندان شهرستان و تأکید همه بر حمایت از انجمن ها، ضمن بی احترامی به پیشنهادات ، موجب ایجاد بنای شکاف در بین هنرمندان شهرستان و بالاخص اعضای انجمن ادبی جم گردیده است .
-مطرح شدن نام احمد بی باک (عضو و دبیر اسبق انجمن ادبی که طی دوسال گذشته ظاهرا راغب به حضور و مشارکت در هیچکدام از جلسات انجمن نبوده ) و در حال حاضر در سمت مشاور فرهنگی نماینده فعلی مجلس (سرکار خانم الماسی) و ورود نامبرده به مسئله ی سلب فرصت و امتیاز برگزاری برنامه از انجمن و استفاده از جایگاه و موقعیت سیاسی خود در این عملکرد، ضمن تضعیف جایگاه نماینده مجلس در بین عده ی کثیری از هنرمندان شهرستان، این سؤال را در اذهان مطرح می نماید که هدف و انگیزه وی از این رفتار موازی و رَکَب فرهنگی چه بوده است؟
-و مهم تر از همه انتصاب مجید اجرایی به عنوان دبیر جشنواره ! مجید اجرایی از اعضای هیئت مؤسس انجمن ادبی جم و در حال حاضر در سمت مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، که به بیان خودش به اقتضای شغل و مشغله در حدود ۱۰ سال گذشته خارج از شهرستان و عمدتا در مرکز استان و همچنین استان فارس مشغول به فعالیت فرهنگی و ادبی بوده و در طول این سالیان قدمی در جهت اعتلای شعر و ادبیات شهرستان و معرفی شاعران و نویسندگان جوان و مطرح نمودن آنان در استان یا منطقه برنداشته و به طرز معناداری حتی گاها همزمان با حضور اتفاقی در شهرستان نسبت به حضور در جلسات انجمن علیرغم دعوت از وی در برخی برنامه ها به عنوان سخنران ویژه، بیگانه بوده است، سؤال مهم تری را در ذهن مطرح می نماید که چگونه نامبرده بعد از گذشت اینهمه سال با علم به حساسیت موضوع و توقع و پتانسیل بجای انجمن در مدیریت برنامه مذکور، بدون مشورت با دبیر و اعضای انجمن، مایل به پذیریش مسئولیت اجرای آن شده است!؟
-با این حال انجمن ادبی جم به عنوان یک تشکل مستقل فعال فرهنگی، ضمن محکوم نمودن این رفتار و فرهنگِ غلطِ حذف و موازی کاری که بجز انشقاق و اختلاف بین انجمن ها و هنرمندان کم توقع با دستگاههای متولی فرهنگ شهرستان چیزی ماحصل آن نخواهد بود، با رعایت اصل آزادی تصمیم و اختیار عمل مشارکت فردی اعضاء آن در برنامه مذکور و ضمن اعلام عدم نقش آفرینی در اجرای برنامه، اولین جایزه شعر روز جم را تحریم نموده و کما فی السابق بر باور خود مبنی بر برچیده شدن بساط کج سلیقگی فرهنگی در جامعه و تلاش برای نیل به آن، استوار و ثابت قدم است.
-ذکر اسامی و پرداختن به برخی جزییات مرتبط در متن بیانیه صرفا بخاطر نقش و اعلام رسمی دبیرخانه دائمی همایش روز جم بوده و غرض خاص دیگری منظور نیست.

با آرزوی بهبود اوضاع فرهنگی/دبیر انجمن ادبی جم – احمد آریان پور
بهمن ۹۶



نظرات

6 پاسخ به “بیانیه انجمن ادبی در باب جایزه شعر روز جم”

  1. بازیگر گفت:

    واقعا این پرسش بود که این وسط جای انجمن ادبی که انجمن مرتبط با این رویداد هست پس کجاست ؟!
    با خواندن این مطلب خیلی چیزا برای من روشن شد … امان از شهرت و موقعیت طلبی ! بعضیا همه چیز رو با سیاست قاطی کرده ن .
    آقای بی باک و اجرایی که به دنبال منافع خودتان هستین چرا این موقعیت به حق رو از انجمن ادبی گرفتین ؟!
    عزیزان شورای شهر که این همه ادعاتان میشه چرا ؟!

  2. اخرین فریاد گفت:

    خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
    قطعا جناب اکسیر که چنین تصمیمی گرفتن و همه اتفاق های بعد از اون و انتصاب های از سر صلاحیت(پارادوکس) ، باید پاسخگو باشن
    من هم به نوبه خودم این اقدام رو تحریم میکنم امیدست که جناب اکسیر قابلیت جور دیگر دیدن رو هم داشته باشن

  3. احسان رسولی گفت:

    برای انجمن ادبی متاسفم… خیلی خیلی بچگانه با این موضوع برخورد کردند.

  4. طالب مؤذنی گفت:

    به نظر می رسد که جایزه شعر جم قرار است یک نهاد یا بنیاد شود شبیه جایزه های ملی و بین المللی که هر کدام یه شخصیت مستقل حقوقی هستند. اگر اینطور باشد دبیر یا متولی اجرای این قسمت از برنامه نقشی فرعی و موقتی دارد و تنها اسپانسر است که نقش اصلی و دایمی دارد.

  5. اصغر گفت:

    چرا نظرات رو منتشر نمیکنین؟

  6. سید علی موسوی نژاد گفت:

    به نام خدا
    متأسفانه در جریان دقیق روند کار نیستم که قضاوت نمایم؛ امّا توضیح مختصر این نوشته، حاکی از توجّه لازم متولیّان و شورای شهر به همه ی افراد و نهادهای ذی ربط فرهنگی است. حال، تصمیم گیری حق مسؤلان و انتقاد سازنده حق مردم و نهادهای مردمی است!، با این همه؛ جایگاه و خدمات نیروهای فرهیخته ی فرهنگی را پاس بداریم و از هرگونه تفرقه، پرهیز نماییم!. شورای شهر نیز با سعه ی صدر، خود را موظّف به پذیرش نقدهای درست و پاسخگویی به انتقادات نادرست بداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *