یادداشت اختصاصی

بلای آسمانی یا زمینی ؟

بلای آسمانی یا زمینی ؟

سید مصطفی محقق داماد

۱- دراینکه بینش توحیدی بما تعلیم داده که مسبب الاسباب را خدا بدانیم وهمه چیز را در نهایت به خدا منتسب سازیم تردیدی نیست که لا موثر فی الوجود الاالله وبقول حاجی سبزواری :

              ازمه الامور کلا بیده – والکل مستمدة من مدده .

ولی دراینکه در قرآن مجید فسادهاوشرور بروبحر، دریاها وخشکی را به بشر منتسب ساخته نیز برای آشنایان با قرآن مجید شک وتردیدی نیز وجودندارد. آنجا که فرمود:

ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (روم/۴۱)

به سبب اعمال مردم، فساد در خشكى و دريا آشكار شد{ومی شود} تا به آنان جزاى بعضى از كارهايشان را بچشاند، باشد كه بازگردند. (۴۱)

درکریمه فوق به صراحت فساد دریاها وخشکی را به بشر نسبت می دهد. یعنی این بشراست که دریارا آلوده می سازد واین بشر است که مفسد در ارض به معنای وسیع آن است . این بشر است که حس قدرت طلبی،  اوراخونخوار کرده ونه تنها به طبیعت پیرامون خود اعم از جاندار وبیجان رحم نمی کند ، به هم نوع خویش نیز نامهربان است، وبا یک حمله رود خون جاری می سازد و جان صدها کودک ، پیروجوان را می گیرد واز کرده خویش شاد وخرم است وبرای درنده خوئی خود سرود پیروزی سر میدهد.  

۲- راه دوری نرویم !.در جنگهاي اسفباري که به دست ديکتاتور بغداد در محيط خليج فارس شعلهور شد، چنان فجايع  وحشتناک زيست محيطي به بار آمد که امکان وقوع آن در گذشته به هيچ وجه وجود نداشته  است. پروفسور هابس، استاد علوم فضايي دانشگاه سياتل واشينگتن، که ماه مي ۱۹۹۱، به همراه يک تيم از متخصصين مربوط حدود سه ماه پس از عقب نشيني نيرو هاي عراقي ازکويت و به آتش کشيدن بيش از ۶۰۰چاه نفت منطقه، بر آسمان کويت پرواز کرده است مي نويسد:“هنوز حدود ۵۰۰حلقه چاه نفت در آتش مي سوخت، و دود سياه و خفه کننده هزاران پا متصاعد بود، به طوري که سرنشينان هوا پيما که مي خواستند از منطقه باز ديد کنند، ناچار شدند از ماسک هاي تنفسي استفاده کنند.دود غليظ همچون ابر سياه تا بحرين، ۲۵۰ مايلي، جلو تابش خورشيد را گرفته و هوا را کاملاً  تاريک  کرده بود، به طوري که موجب حدود ۷ درجه افت حرارت شده بود .عراقيان دريچه نفتکش هاي کويتي را باز کرده بودند که حسب گزارشهای رسيده حدود ۶ميليون بشکه نفت به  دريا ريخته شده بود که اين رقم بالا ترين حد نشت نفتي در جهان است. اين صحنه عينا جهنم دانته را براي من به تصوير کشيده است.!!);اشاره به کمدي الهي دانته)به نظر من هرچند جنگ در سريعترين زمان پايان يابد،آثار تخريبي زيست محيطي آن براي مدت هاي بسيار طولاني به جاي خواهد ماند.” (نقل از مجله ساینس /۱۹۹۲)

هابس در جاي ديگري از مقاله خود که در “جورنال ساينس”۱۹۹۲به چاپ رسيده، آورده است“دودي که  از نفت هاي سوخته روزانه متصاعد ميشد، مي توان با دود ناشي از ۳ميليون ديزل تانکر سنگين کش را که با سرعت ۳۰ مايل در ساعت حرکت کنند، برابر دانست”وي در جاي ديگري از مقاله خود مي نويسد:”عراقي ها علاوه بر آتش زدن چاه هاي نفت، سيستم فاضلاب کارخانههاي کويت را تخريب کرده اند و موجب شده است روزانه ۶۵هزار يارد مکعب فضولات مايع کارخانههابه ساحل کويت ريخته شود.”

۳- خوانندگان ارجمند ! این گونه بلاها آسمانی اند یا زمینی ؟ پاسخ روشن است به یقین زمینی ونه آسمانی .به یقین بشری اند ونه الهی . بلاهائی است که خود ساخته بشری است .
۴- واما بلای کرونا ! چطور ؟ آسمانی است یا زمینی وبشری ؟

صاحب این قلم می خواهد بگوید به یقین بشری است ، چرا ؟برای اینکه :

این بلا  امروز دامن تقریبا کل جهان را فراگرفته وزندگی بشری را تلخ وسیاه کرده است . بشری که امروز مفتخر است که شتاب دانش را به عرش رسانده وتکنولوژی را چنان پیشرفت داده که امسال با پارسال قابل مقایسه نمی باشد ، به یقین توان مطالعه ماتقدم برای پیشگیری ودفع ورفع اینگونه بیماری ها برای او نه امکان عقلی که امکان وقوعی داشته ودارد. اما سئوال این است که چرا درمانده شده ؟ پاسخ این سئوال زمانی روشن می گردد که اشخاص آگاه بر آمار وارقام بودجه های کشورهای بزرک به مقایسه بنشینند وحد اقل بودجه امور تحقیقاتی پزشکی کشورهارا بابودجه نظامی وساخت وخرید ادوات نظامی مقایسه کنند . من اطلاع دقیقی از آمار هزینه ها وبودجه های جهانی ندارم ولی به طوری که از منابع خبری می شنوم بودجه ۱٫۴ تریلیون دلاری فدرال برای ۲۰۲۰ درلایحه بودجه امریکا گوش دنیا را کر کرد . آیا برای مطالعه برروی سلامت مردم چند صدم این بودجه تصویب شده است؟ .

بشری که نه مایل که عاشق دلباخته جنگ وخونریزی وآدم کشی است وعلی الدوام هوای نفسانی وشیطانی خونخوار خودرا به عناوین مختلف ، گاه با عناوین قدسی ،دینی ومذهبی وگاه با عناوین دروغین انسا ندوستانه توجیه می کند ، آیا جزایش جزاین است که یک موجودات نامرئی بنام« کرونا ویروس » به دست وپایش بپیچد، حدومرز نشناسد ، وبه قوانین ویزا ومهاجرت توجهی نکند وبه سرعت همه جارا درنوردد وحتی به اندرون کاخهای سفیدوسرخ سران قدرت نیز وارد گردد وچنان راه نفس را برآنان تنگ نماید که بقول قرآن مجید : يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً (انعام /۱۲۵)

۵- درحدیثی نسبتا معتبر در خصال صدوق از قول امام صادق (ع) آمده که چند دسته هستند که دعایشان مستجاب نمی شود ، ازجمله کسی که خدا به او رزق وروزی داده ولی او ندانسته چگونه مصرف کند واندازه گیری در خرج ومصرف نداشته وثروتش را تمام کرده ودعا برای طلب رزق می کند  ودسته دیگرکسی که به علت تنبلی در خانه می نشیند وبه دنبال تلاش روزی نمی رود وبرای روزی دعا می کند .  

دعا به درگاه خداوند همیشه کامروا وموثر است به تعبیر قرآن مجید : قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم‏ (   فرقان/۷۷  بگو: اگر دعاى شما نباشد پروردگارم به شما بهايى نمى‏دهد       )    ولی مادام که بشردرکل جهان خوی تجاوزگری خودرا کنار ننهد وسلاح را بر زمین نگذارد وبجای آنکه دست دردست هم نوعش گذاشته ویاروغم خوار دیگران گردد وبه جای انکه بگوید ما ومرادش همه نوع انسانی باشد ، فقط بگوید من وبجای درمان وآرامش دیگران با سلاح گرم وسرد با آنان مواجه گردد ، آیا دعا مستجاب می گردد؟ دراخبار آمده بود که دراین شرائط دربسیاری از کشورهای بزرگ وسائل بهداشتی کمیاب شده است . آیا وقتی پولی که نعمت الهی است و خدا داده تا وسائل بیمارستانی را تهیه کند ومراکز درمانی را مجهز به آخرین وسائل روز نماید ، همان پول را برای کارهای غیر ضرور مصرف کند تا بجائی که پرستاران ، این فرشتگان  مهربان با کم بود لباس وپوشش روبروشوند ، چه مجازاتی باید درانتظارش بود؟ خدا درقرآن مجید فرموده : ولا توتوالسفهاء اموالکم التی جعل الله لکم قیاما ( نساء ./۵          ) اموالتان را که مایه قوام شماست ونقش حیاتی برای شما دارد، به دست سفیهان وکم خردان ندهید.!!امروز جوامع بشری سرمایه های مالیشان را به دست قدرتمندان بی خرد داده اند وآنها به نفع قدرت شخصی  صرف می کنندونه مصالح انسانی ملتها . شاهدش این است که وقتی درمقابل این گونه مشکلات قرار می گیرند کمیتشان لنگ است ودر گل می مانند. اسفا که ثروت عظیم بشری امروز دردست قدرتمندانی است که از ابعاد انسانی ومعنوی  دورند وچز کسب قدرت بیشتر به هروسیله ممکن ،هدف دیگری را دنبال نمی کنند می گردد ،

۶- جهت دیگری که ازآن رهگذر بلا منتسب به ما انسانها می گردد ،عدم پیروی از دستورات کارشناسان بهداشتی است . هرمجتهدی درهرمقام ومتزلت فقهی ، به یقین در مقابل دستورات بهداشتی مقلد است .هیچکس نمی تواند دراین مقام معلومات خودرا در رشته های دیگرپوششی برای نافرمانی درامور پزشکی وبهداشتی قراردهد ونه تنها سلامت خودرا به خطر اندازد – که گناهی بزرگی است – موجبات بیماری وهلاکت دیگران گردد. اضرار به دیگران اگر عمدی باشد حرام واگرعمدی نباشد موجب ضمان ومسئولیت مدنی است .  
۷- دوستان وعزیزان ! همه با هم برای رفع این بلیه دعا کنیم که به یقین در میان جمع دستان پاک وقلوب سلیمی وجوددارند که دعایشان مستجاب گردد . ولی اولین دعای ما این باشد که :

خدایا این درنده خوئی را از طبیعت ما بمیران تا همه عمر زنده باشیم به روان آدمیت .

  خدایا بجای دشمنان، دشمنی رااز میان ما براندازکه رنج بی شمار آرد ، ودرخت دوستی درمیان ما بنشان که کام دل ببارآرد !

خداوندا به بیماران شفا ،به داغداران وسوگواران صبر واجر وبه خدمتگزاران درمانی توفیق وسلامتی عنایت فرما . آمین یا رب العالمین  



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *