سجاد بهزادي:

برنامه خطرناك توسعه برون زا در انديشه شهردار جم

برنامه خطرناك توسعه برون زا در انديشه شهردار جم

خبر كوتاهي از صدرالله حیدری شهردار جم در نشست هماهنگی روز جم در رسانه ها منتشر شد كه در آن جناب شهردار ۹ بار ازعبارت توسعه استفاده ميكند.”توسعه شهري”،” توسعه متوازن”،”توسعه پايدار”،”جهش توسعه”،”شاخص توسعه”،”توسعه محسوس”و… همه اصلاحات زيباي شهردار در اين خبر كوتاه بود.اما در حقيقت گام هاي شهردار چقدر به توسعه نزديك است و وي چقدر توسعه را ميشناسد؟ اصولا برنامه شهرداري براي رسيدن به توسعه مدنظرشهردار چيست؟پاسخ به اين سئوال البته درادامه حرفهاي وي درهمين خبر كوتاه روشن آمده است.شهردار توسعه شهر جم را برون زا وتنها با مشاركت نفت و گاز امكان پذير مي داند و بيان مي كند برای توسعه اين شهرنیازمند مشارکت حداکثری نفت و گاز هستیم. اين نوع بينش و نگاه شهرداركه در راس هرم تصميم گيري توسعه شهري جم قرار دارد معطوف به نقطه خطرناكي است كه درقامت توسعه به آن” توسعه وابسته” مي گويند ومشكلاتي را براي شهر ايجاد خواهد كرد.
• در ابتدا به شهردار شهرخاطرنشان مي كنم این گونه بازي با واژه ي ” توسعه” هیچ نوری بر پرسش‌های واقعی وعلل توسعه نيافتگي يك شهر نخواهد بود و مي بايست توشه اي عمل گرا داشت.مثلا حضرتعالي مي بايست به صورت دقيق بفرمائيد براي توسعه پايدار شهر چه اقدامي تا كنون انجام شده است و شما چه برنامه اي در دستور كار داريد و فرايند اين برنامه چگونه است؟
• اگر درآمدها و كمك مالي كارگزاران نفت و گاز به شهرستان و شهرداري ها تقويت شود كسي بدش نمي آيد، اما اتكاي توسعه يك سرزمين به كمك هاي مالي ديگران امري خطرناك و منسوخ شده است.مصداق عيني اين مسئله وابستگي كشور به درآمدهاي نفتي است كه” تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.”وجه ديگر منفي اين قصه اينست كه ” توسعه وابسته” در حقيقت مسئوليت گريزي مسئولان به همراه مي آورد.شهردار و شورا تا زماني كه بودجه نفتي در خزانه دارند پروژه هايي را تعريف مي كنند و هر زمان خزانه از بودجه نفتي خالي شد بهانه دارند كه پولي نيست.بدون شك اين نگراني سالهاست كه در مورد شوراها و شهرداران جم از ابتدا تا كنون وجود داشته است.

• امروزه چالش عمده‏ی بسياري از شهرهايي كه به توسعه پايدار دست پيدا نمي كنند، عدم ایجاد یک نظام توسعه گرا و برنامه ريزي شده اي است كه از شعار خارج شده باشد و فرصت هاي توسعه در آن كاربردي دنبال ميشود و هر شهردار ادامه دهنده همين ظرفيت هايي است كه در نهايت شهر را به توسعه پايدار نزديك مي كند.در حالي كه بنظر مي رسد شهردار جم نه تنها وارث چنين برنامه اي نيستيد بلكه خود نيز از دانش و باوركافي و گريز از شعار زدگي و رسيدن به نقطه مطلوب توسعه پايدار بهره مند نيستيد.

• توسعه تغییری از پیش اندیشیده شده است. یعنی خودبخودی و اتفاقی نیست. توسعه فرآیندی هدفمند است و داراي نقطه آغاز و پايان است و مسيري را كه مي پيمايد نيز كاملا مشخص و بدور از هيجان و پز خوش خدمتي به شورا و يا فرماندار است. توسعه رفتاري پروپاگاندايي نيست.. شورا و شهردار جم نقشه توسعه پايدار و محسوسي كه از آن سخن مي گويند را بر اين اساس اعلام كنند تا افكار عمومي خود قضاوت گر وضعيت پيشرفت و آينده شهر باشند.توسعه چيزي نيست كه رئيس شورا بخواهد دستوري و از بالا به پايين آن را بيان و يا اجرا كند ؛توسعه چیزی است که دردرون جامعه باید بجوشد ونمو کند ومردم آن را لمس كنند./



نظرات

2 پاسخ به “برنامه خطرناك توسعه برون زا در انديشه شهردار جم”

  1. سید علی موسوی نژاد گفت:

    به نام خدا
    نقد مختصر و مفید جناب بهزادی در خور تحسین است. باید خالصانه تلاش و همکاری نمود تا شهردار و دیگر مسؤلان بتوانند با پیشنهادات سازنده مسیر توسعه را ادامه دهند.

  2. مظفری گفت:

    آقای بهزادی دارای قلمی شیوا وتوانایی بالایی در نقد وتجزیه تحلیل دارند اما بیشتر اوقات منفعت طلبی را بر حقیقت ترجیح میدهند برای مثال زمانی منتقد شمشیر بدست مجموعه نفت بودند اما همینکه وارد این سیستم شدند قلم را از جوهری تازه سرشار نمودند وشروع کردند به چهچه وبه به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *