انتقال سریع بیمار به بیمارستان در صورت ایجاد مسمومیت با قارچ / پرهیز از خوددرمانی

انتقال سریع بیمار به بیمارستان در صورت ایجاد مسمومیت با قارچ / پرهیز از خوددرمانی

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم عنوان داشت :انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسموميت ها، امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هر گونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود.

مهندس امین پناهیان افزود: با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت های اخیر، از جنس و گونه Amanita virosa می باشد که تا حدودی به قارچهای خوراکی شباهت داشته و می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.

وی تاکید نمود: از مصرف قارچ هاي خودرو مخصوصا قارچهایی که در کنار درختان تنها (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و يا قارچ هاي جمع آوري شده توسط افراد عادي و يا قارچ هايي كه به صورت فله اي عرضه مي شوند، خودداري كنيد و تنها قارچ هايي را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، مي باشند، مصرف نماييد.

مهندس پناهیان اضافه نمود: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امكان پذير است. بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد عادي  در تشخيص انواع سمي از  انواع خوراكي قارچ  توجه نكنيد.

این کارشناس،خاطرنشان ساخت: برخي از روش ها و معيارهاي سنتي مانند: تغيير رنگ  قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رويش قارچ، مصرف قارچ ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي، معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست.

وی افزود: برخي از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماه سازي غذا مانند: كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخار پز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در قارچ نمي باشد.

پناهیان تاکید نمود: در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ)، هر چه سريعتر بيمار را به مركز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت ها  منتقل كنيد ، در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچها سمیت به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله بوده است.

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم خاطر نشان ساخت: با مشاهده علايم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه مصرف خوراكي قارچ ، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد و در صورت امكان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *