یادداشت:

شنیده هایی از تغییرات احتمالی در پارس جنوبی

شنیده هایی از تغییرات احتمالی در پارس جنوبی

شنیده ها از منابع موثق حاکی است با اتمام فصل سرما تغییرات جدی در راس مجتمع گاز پارس جنوبی صورت خواهد گرفت، به این طریق که قبل از پایان عمر وزارت زنگنه، مسعود زردویان که کُرد ، همشهری و فامیل آقای زنگنه و مثل همیشه مورد حمایت ایشان است ، می خواهد خود را جایگزین اقای هاشم زاده فرهنگ در مجتمع گاز عسلویه کند که در آستانه بازنشستگی و نارضایتی زیادی از ضعف عملکرد و بی تفاوتی وی در مجتمع گاز وجود دارد.

آقای بهمن نیا دیگر مشتری پروپاقرص این سمت بود که مثل گذشته بتواند همه خریدها و شرکت ها را در ید قدرت خود داشته باشد ولی با تشکیل چند پرونده تخلف کلان در خرید کمپرسورهای زیمنس و کبلکو ( روزنامه وطن امروز ۶ و ۱۹ بهمن ۹۹ و سایت بولتن نیوز ) و خرید های غیر ضروری از شرکتهای وابسته به فامیل و باز بودن این پرونده ها در دادگاههای استان و شهرستان عسلویه ،عملا برای همیشه خط قرمز بر نامش کشیده شد، اما همچنان رایزنی باهمه افراد و گروههای سیاسی را خواهد داشت و به راحتی به رنگ گروههای سیاسی و دولت ها در خواهد آمد.
بهمن نیا در زمانی که مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی گاز بود ،توانست با چانه زنی و فشار به حسنی مدیر عامل وقت ،مجوز سرپرستی دو پالایشگاه را برای امثال آقایان رفیعی و سعیدیان بگیرد، امروز ضعف مدیریت رفیعی در پالایشگاه دهم ( فاز ۱۹) و زد و بند و حیف و میل بیت المال در همه قسمت ها آشکار است.شایعات حکایت از جابجایی رفیعی به یک پالایشگاه دیگر به توصیه بهمن نیا برای پاک کردن صورت مسئله است و خواباندن جو نارضایتی عمومی دارد.
بهمن نیا با تسلط به هاشم زاده فرهنگ با صحنه سازی از طریق روشی بنام Ac نیروهای خود را به فرهنگ تحمیل نمود، در Ac اول آقای باغبان که از نزدیکان و نیروهای خود بهمن نیا بود تحت عنوان سفارش اکید آقای تربتی مدیر عامل گاز با سفارش نماینده مشهد به عنوان سرپرست یکی از پالایشگاهها انتخاب شد .دیگر نیروی بهمن نیا آقای شفیعی مطهر بود که بدون هرگونه سابقه ای در مهندسی و به خاطر جلوگیری از مدیریت آقای هنرور معاون وقت اداره مهندسی ، در Ac به عنوان مدیر مهندسی برگزیده شد، آقای مسعود نیا در Ac برای واحد Hse رتبه پنجم شد،اما با اصرار بهمن نیا به عنوان نفر اول و رئیس HSE مجتمع انتخاب شد.
خروجی سفارشی Ac در روابط عمومی فدائیان بود که از تایید نهادهای نظارتی عبور نکرد و هاشم زاده فرهنگ هم حاضر به انتخاب فرد دیگری نگردید!
منتخب Ac در منابع انسانی آقای خشنود بود که باز بهمن نیا و تیمش پشت پرده، فرشیدی را جایگزین بابایی نمودند زیرا به خاطر بخشنامه چهارساله بودن مجبور به تغییر ایشان شدند و گرنه بابایی برای آنها ورتق و فتق کردن امور بهتر از هر کس دیگری بود، فرشیدی تاکنون فقط در حد یک اجرا کننده دستورات هست و با گذاشتن بابایی به عنوان مشاور مدیر عامل یعنی عملا فرشیدی هیچ کاره است و حتی اختیار جایجایی زیر دستان خود را ندارد.برای تکمیل این سناریوی شوم مجددا به همان روش Ac که بهمن نیا پشت پرده آن است ،با انتخاب ده نفر برای مصاحبه توسط فرهنگ و برای افرادی که از پیش تعیین شده اند، مدت دو ماه است که با چانه زنی به دنبال نفرات خودش مثل احسان نژاد و نعمتی است تا بتواند کادر سازی خود را به نحو احسن تکمیل کند.احسان نژاد را با زیرکی مشهدی بودن و شایعه سفارش آقای تربتی مثل جریان باغبان مطرح نمود و نعمتی هم که سالها یار غار خود ایشان و رفیعی است و کاملا مطیع امر بهمن نیا خواهد بود(تمام تخلفات درفاز۱۹به دستور رفیعی و توسط نعمتی صورت گرفت) .از طرفی هاشم زاده فرهنگ تمایل داشت و دارد که دوستان خودش مثل شهاب چهارلنگ و..‌‌. را به عنوان سرپرست پالایشگاه قبل از باز نشستگی انتخاب کند ، اما تجربه نشان داد که همچنان بهمن نیا تعیین کننده سطوح مدیریت در مجتمع گاز است نه زردویان و فرهنگ! در این بین نیروی زردویان آقای داری پور از هم تباران و همشهریان کُرد زردویان و زنگنه است که اصلا موفق به ورود داری پور به Ac آقای بهمن نیا و هاشم زاده فرهنگ نشد!
دو نفر تحت عنوان بومی فقط برای خالی نبودن عریضه جزء ده نفر کاندید بودند ،شایعه می شود که سفارش نماینده منطقه شیخ موسی را به آقای فرهنگ به همراه دارند، اما آنچنان افراد توانمند و شناخته شده ای نیستند و همه میدانند خود هاشم زاده فرهنگ روی آنان نظری ندارد، چون توانایی آنها در حد اداره پالایشگاه نخواهد بود،هر چند با مدیر شدن امثال رفیعی و باغبان و بقیه دیگر توانایی مدیریتی اصلا مفهومی ندارد و فقط باید فرد به باندی و گروهی وصل باشد.
از طرفی شایعه شده که فیضی گزینه اصلی و سفارش شده باند مشهدی ها و شخص آقای تربتی مدیر عامل گاز است و حضور ایشان در Ac سوری است، اما بهمن نیا با پیچاندن از طریق فرهنگ اجازه نخواهد داد تربتی به هدفش برسد.
فعلا جدال دو باند مشهدی ها و ترک ها بر سر انتخاب مدیران پالایشگاهها در اوج هیجان است و باید دید با انتخاب آقای ثمری مشهدی
به عنوان ارزیاب کننده کدام باند پیروز این جدال خواهند بود.

این Ac ها به گواه همه فقط برای حذف و اضافه افراد و یارگیری های مدیریتی برای اهداف خاص است که بعدا در برون سپاری ها، جذب و ارتقاء افراد سفارشی ، تعریف پروژه های دستوری ( پروژه کاهش فلرینگ هفتاد میلیون دلاری اخیر و خرید از زیمنس )،خرید های کلان از شرکت های سفارشی ( روزنامه وطن امروز ۶ و ۱۹ بهمن ۹۹ خرید زیمنس و کبلکو از شرکتهای خانوادگی و بدتر از آن حضور مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز جناب آقای عراقی در هیئت مدیره شرکت آیکو ) و….بتوانند خود را نشان دهند.علمدار بابایی مدیر عامل فعلی پارسیان در جلسه به هاشم زاده فرهنگ گفته بود اگر قرار بود ده نفر از زیر مجموعه تعمیرات ارتقا پیدا کنند و مدیر شوند، باغبان نفر یازدهم هم نبود! اما در Ac نفر اول شد!
در زمان وزارت نوزری و بقیه هم افراد مورد نظرشان ارتقا پیدا نمودند، همانگونه که زمان عراقی ملایری آقای عبدی که از همشهریان و وابستگان ایشان بود به یکباره از جعبه جادویی بالا آمد و مدیر شد و این ادامه دارد و حضور نفرات زیاد توسط هاشم زاده فرهنگ در Ac فقط برای لشکر سیاهی و سیاه بازی و تاتر بازی کردن است.
در صورتیکه مسعود زردویان بتواند قبل از به پایان رسیدن عمر دولت به مدیر عاملی مجتمع گاز برسد، به بهانه اینکه سال آینده زمستان است و نباید در مدیریت مجتمع تغییری حاصل شود، می تواند دست دولت بعدی را در حنا نگه دارد و حداقل یکسال در مدیر عاملی مجتمع گاز دوام آورد و تغییر نکند که خودش یک پیروزی است و این آخرین فرصت برای مسعود زردویان و شانس ماندن در مسئولیت خواهد بود. در چنین اوضاعی باز همه چیز به نفع بهمن نیا و تیمش است و ترکیب و مهره چینی آقای بهمن نیا کاملا در مجتمع حفظ و نظر به روحیه انفعالی و آرام مسعود زردویان نه تنها هیچ اصلاحی صورت نخواهد گرفت و هیچگونه تغییری حاصل نخواهد شد ، بلکه آن وقت با وجود جواد سهیلی در بازرگانی ، شفیعی مطهر در مهندسی ، مسعود نیا در Hse و بعضی مدیران دست نشانده خودش در پالایشگاهها همانند هیئت مدیره زمان مدیریت نظارت بر تولید و قرارداد پر تخلف زیمنس ،مشکلات زیادی در آینده برای خریدها ،قراردادها، واگذاری ها ، کشور و بیت المال به وجود خواهد آورد.
از مهدی جمشید دانا مدیر عامل فعلی انتقال و توزیع گاز که آشنایی کاملی با پالایشگاههای گاز در عسلویه دارد و نشان داد مورد اعتماد هر دو جناح و انسان سالمی است به عنوان دیگر گزینه مدیر عاملی مجتمع گاز نام برده می شود که به احتمال قوی در دولت آینده به عنوان مدیر عامل شرکت ملی گاز یا مدیر نظارت بر تولید انتخاب خواهد شد.
ایرج خرمدل طبق معمول رایزنی های زیادی برای سمت مدیر عاملی مجتمع دارد که مشکل بتواند شیخ موسی احمدی نماینده مردم منطقه را با خود همراه نماید ، چنانچه شیخ موسی تا کنون حاضر به تعامل با وی در منطقه ویژه نگردید.
به یقین شیخ موسی احمدی در کمیسیون انرژی و به عنوان نماینده منطقه تعیین کننده اصلی مدیر عاملی مجتمع گاز در آینده خواهد بود‌.
نهادهای نظارتی هم تا کنون نتوانسته اند وظیفه خود را به نحو مطلوب اجرا کنند و انتظار بیشتری از آنها می رود.برای این نهادها نشانه ای از این بهتر که چگونه فقط چند نفر مسئول می توانند بعد از گرفتن مسئولیت در شمال تهران ، شیراز و ترکیه صاحب خانه های چند میلیاردتومانی شوند و بقیه کارمندان از تهیه مسکن ساده عاجزند! آیا اینها نشانه های نیست برای نظارت؟



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *