در گفت‌وگو با سرپرست مهندسی توسعه کسب و کار شرکت پلی‌پروپیلن جم مطرح شد:

مجوز تولید گرید RP270G برای تامین «سرم» داریم

مجوز تولید گرید RP270G برای تامین «سرم» داریم

نزدیک به یک‌سال از همه‌گیری ویروس کووید ـ ۱۹ در جهان می‌گذرد و هیچ کشور و جامعه‌ای نیست که در معرض شیوع آن قرار نگرفته باشد. این ویروس، نه تنها سلامت جسمی انسان‌ها را دچار مخاطره کرده که ارتباطات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع و ملت‌ها را هم دستخوش تغییرات اساسی کرده است. در این میان، کشور ایران به سبب تحریم‌های خصمانه و ظالمانه ایالات متحده آمریکا با چالش‌های جدی‌تری در زمینه مقابله با این بیماری روبه‌رو بوده، اما به سبب تلاش و همت متخصصان داخلی توانسته است در تقابل همزمان با این ویروس و تحریم، ایستادگی کند و در بخش‌های مختلف به موفقیت‌های چشمگیر و خودکفایی هم برسد.
شرکت پلی‌پروپیلن جم یکی از شرکت‌هایی است که در این دوره نه تنها از این ویروس شکست نخورد، بلکه توانست در راستای سربلندی کشور گام‌های موثری برای خودکفایی در تولیدات پزشکی و صنعتی بردارد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه‌اقدامات این شرکت، پای صحبت‌های مهندس کیارش صیادی، سرپرست مهندسی توسعه کسب و کار شرکت پلی‌پروپیلن جم، نشسته‌ایم که پیش روی شماست

توسعه کسب و کار در اقتصاد هر جامعه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ما از نقش و اهمیت آن در شرکت پلی‌پروپیلن جم بگویید.
توسعه کسب و کار یکی از ارکان مهم در شرکت پلی‌پروپیلن جم است که در حوزه اقتصاد هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. فضای کسب و کار در ایران به دلیل برخی مشکلات اداری و اجرایی با شرایط شکننده‌ای مواجه است و در این شرایط، تمام نگاه یک مدیر در واحد مهندسی توسعه کسب و کار باید بر تداوم و ارتقای تولید، بازاریابی و خودکفایی استوار باشد.
در شرایط کرونا و تحریم که ایران به صورت توامان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رسالت این واحد بسیار حیاتی‌تر است؛ چرا که علاوه بر تلاش برای حفظ و ارتقای تولید و بازاریابی، باید بتواند خلاهای ناشی از کرونا و تحریم در کشور را هم پر کند و برای عبور بدون آسیب از بحران‌های اقتصادی، برنامه‌ریزی و اقدام دقیق و مناسب داشته باشد.
شرکت پلی‌پروپیلن جم از زمان شروع همه‌گیری کووید ـ ۱۹، در کنار تولید نیازهای ضروری کشور در عرصه صنعت و خدمات، تمرکز خود را بر تولید تجهیزات بهداشتی درمانی مورد نیاز کشور قرار داد و در این مسیر توانست گام‌های بزرگی در عرصه خودکفایی کشور و کاهش هزینه‌کرد سرمایه‌های ملی بردارد. پیرو تغییرات مدیریتی و به دلیل نگاه تخصصی و ویژه مدیرعامل کنونی شرکت به منظور نگرشی نوین به حوزه کسب و کار، شورای پژوهش و نوآوری در واحد مهندسی توسعه کسب و کار ایجاد شده است که به‌عنوان بازوی تازه این واحد، منشا حرکات روبه‌جلو خواهد بود.

به تولید تجهیزات پزشکی اشاره کردید. منظورتان چگونه تجهیزاتی است؟
اقدامات شرکت پلی‌پروپیلن جم در تامین نیازهای بیمارستانی با تولید گرید  HP564S آغاز شد. تولید لباس‌های بیمارستانی (گان) با این گرید انجام شد و در ادامه از این گرید با توجه به نیاز کشور در ساخت ماسک هم استفاده شد که در شرایط همه‌گیری کووید ـ ۱۹، بسیار راهگشا بود. به دلیل شرایط خاص کشور، و علی‌رغم این‌که تولید مجدد این گرید جزو برنامه‌های تولیدی ما نبود، مجددا تولید این گرید را در دستور کار قرار داده و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، تناژ تولیدی این گرید را افزایش دادیم.

با توجه به توان شرکت پلی‌پروپیلن جم، آیا علاوه بر تولید «گان و ماسک»، اقدامات دیگری هم در حوزه تامین تجهیزات پزشکی در دستور کار شما قرار دارد؟
گام جدید شرکت پلی‌پروپیلن جم، تولید گرید پزشکی RP270G است که پس از مطالعه و بررسی‌های کارشناسی، هم‌اکنون موفق به اخذ مجوزهای فنی از شرکت‌های معتبر شده و منتظر تاییدیه وزارت بهداشت است. گرید پزشکی RP270G به عنوان مواد پایه «سرم» استفاده می‌شود و تولید این گرید را برای تولید سرم در شرایط خاص همه‌گیری کووید ـ ۱۹، به‌منظور تامین نیاز کشور در دستور کار قرار داده‌ایم.

یعنی در حال حاضر این گرید پزشکی برای تامین «سرم» در کشور تولید نمی‌شود؟
در حال حاضر، شرکت‌های داروسازی کشور، مواد اولیه خود را عمدتا از خارج وارد می‌کنند. تنها شرکت تولیدکننده گریدهای پزشکی مورد استفاده در سرم‌سازی، پتروشیمی شازند است که کفاف بازار ایران را نمی‌دهد. بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد، گرید تولید پلی‌پروپیلن جم، با یک‌پنجم قیمت مشابه خارجی آن تولید خواهد شد.

علاوه بر شعار امسال که «جهش تولید» است، ما در شرایط تحریم، نیازمند خودکفایی در تولید هم هستیم. آیا در دیگر بخش‌های تولیدی هم فعالیتی داشته‌اید؟
خودکفایی در تولید محصولات و کاهش وابستگی به بازار خارجی، یکی از اولویت‌های مهم شرکت پلی‌پروپیلن جم است و به همین منظور، تولید گرید EP332L برای تولید قاب باطری را در دستور کار قرار داده‌ایم. پیش از این هم در ساخت سپر خودرو و قطع وابستگی از خارج، اقدامات ویژه‌ای در تولید گرید مورد نیاز داشتیم که گرید سپر خوردرو به عنوان محصول برتر ایرانی شناخته شد و موفق شد از شرکت رنو فرانسه هم تاییدیه فنی اخذ کند و یقینا با همین نگاه، از تمام ظرفیت شرکت برای کاهش وابستگی و جلوگیری از خروج ارز بهره خواهیم برد. علاوه بر این ما گرید ترپلیمر RP120L را تولید کردیم که تنها شرکت تولیدکننده این محصول ارزشمند هستیم. تولید این گرید ترپلیمر، سطح وسیعی از نیازهای کشور ما را در صنعت فیلم‌سازی مرتفع می‌سازد که تا پیش از این واردکننده این محصول بودیم.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *