توسعه و نهاد شورا و خوش خیالی های شهرما/وعده هایی که در قامت خیال ماند

توسعه و نهاد شورا و خوش خیالی های شهرما/وعده هایی که در قامت خیال ماند

🔹سجادبهزادی
⏮هنوز هم باورم هست نهاد شورا کارآمدترین ابزار یک جامعه محلی است تا یک شهر را به توسعه پایدار نزدیک کند. ناکارآمدی و کاهش بهره وری این نهاد هم میتواند یک جامعه محلی و توسعه شهری را سالها به تاخیر بیندازد.
⏮اما هر از چند گاهی مواردی از اختلاف اعضای شورای شهر جم شنیده ویا در رسانه ها منتشر میشود که حکایت از هم گسستگی و عدم یکپارچگی در تصمیم گیری ها دارد.
⏮در تازه ترین اختلافی که در رسانه ها درز شده است اینکه ؛ عضوی از شورا در جهتی برعکس با همکاران خود کلید ماشین شهردار شهر را صاحب میشود و به دلایلی اجازه نمی دهد شهردار به خانه برگردد.
⏮ تحلیل این رفتار و یا رفتارهای مشابه درشهرداری و یا شورای شهرجم، هدف غایی این یادداشت نیست.امابدون شک این نوع از رفتارها ، اخلاق وعملکرد شورای پنجم را با چالشی جدی مواجه کرده است.بطوری که اکنون در سال پایانی عمر این شورا عده ای میگویند “خود غلط بود آنچه می پنداشتیم”.
آنها میگویند:
⏮خیال مان بود شورای پنجم ما را به توسعه پایدار نزدیک تر میکند.اما تا این لحظه در شورای پنجم، هیچ پروژه ی پایداری که شهرداری بتواند قسمتی از درآمد خود را به آن وابسته کند شاهد نبوده ایم.
⏮خیال مان بود شورای پنجم شهروند محوری را به جای شهرنشینی تقویت میکند اما درعمل برنامه ای در این راستا شاهد نبوده ایم.
⏮خیالمان بود که شورای پنجم دستگاههای متولی را ناگزیر میکند تا پروژه های بزرگی چون طرح شبکه فاضلاب شهر به آغازی برسد.زیرزمین شهر هر روز آلوده تر میشود وهیچ خبری از این پروژه مهم وحیاتی شهرهم نیست.
⏮خیال مان بود دیگر همه چیز بر وفق مراد است و شهر جهشی در توسعه خواهد داشت. تجربه و دانش عمومی و علم حقوق و سیاست و جوانی و پیری در شورای پنجم باهم جور شده بود.اما آنچه جور نبود هم نوایی بود.خبرهایی بود که هر کدام نوایی جداگانه برای خود کوک میکند.
⏮خیالمان بود شهر و شهرستان جم دیگر هیچ آسیبی از نابرابری در تخصیص اعتبارات ملی واستانی و آلایندگی نخواهد دید، اما باز بی عدالتی بود و عدم هماهنگی شوراها در پاسخ به بی عدالتی.
⏮خیالمان بود دیگر این شورا اجازه نخواهد داد مدیریت ارشد شهرستان جولانگاه سهم خواهی های نمایندگان مجلس و یا مدیران ارشد استان باشد.اما به باور بسیاری از افراد یکی از ضعیف ترین فرمانداران استان به شهر و شورایش تحمیل شد.
⏮حالا این شهر و مشکلاتی که انبوه ترشده است.یک پروژه معمولی،مانندتوسعه فیبرنوری ماههاست در کلافی سردرگم بر زمین مانده است.مخابرات شهرداری را مانع توسعه میداند، شهرداری از شورای شهر مجوز میخواهد و شورای شهر میگوید مخابرات به تعهداتش عمل نکرده است و فرمانداری که نه کور میکند و نه شفا می دهد و این “مشت نمونه ای است از خروار خروار مشکلات این شهر”.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *