یادداشت روز

فرودگاه توحید جم و مسئولانی که اولویت ها را فراموش کرده‌اند

فرودگاه توحید جم و مسئولانی که اولویت ها را فراموش کرده‌اند

✒️محمد جواد فرهنگ دوست

از قرن ها پیش راه های ارتباطی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت جوامع مختلف بوده و تاثیر مستقیمی بر رفاه مردم داشته اند.

بخشی از رشد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی شهرستان جم نیز به واسطه وجود راه هوایی بوده است که متاسفانه از اوایل سال ۱۳۹۴ فرودگاه توحید به بهانه نوسازی تعطیل شد.

در این سال ها برای راه اندازی مجدد فرودگاه مسئولان وعده هایی دادند که متاسفانه هیچ کدام رنگ واقعیت به خود نگرفت و همیشه دلیل اصلی تعطیلی فرودگاه، عدم توجیه اقتصادی یا حتی ضعف نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کردند.

مگر می شود فرودگاه توحید با جمعیت ۲۰ هزار نفر، توجیه اقتصادی داشته باشد ولی اکنون که جمعیت شهرستان به ۸۰ هزار نفر رسیده از نظر اقتصادی توجیه پذیر نباشد؟

چگونه می شود فرودگاه لامرد با داشتن فاصله کمتر نسبت به فرودگاه خلیج فارس عسلویه، توجیه اقتصادی دارد و حتی هفته گذشته پروازهای بین المللی خود را راه اندازی کرد ولی توحید این شانس را ندارد؟

با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم بخش قابل توجهی از مسافران خطوط پروازی فرودگاه خلیج فارس همین کارکنان و خانواده های نفت، گاز و پتروشیمی ساکن درشهرستان جم را به خود اختصاص می دهند که اجبارا مسیر خطرناک و قریب به یکصد کیلومتری جم تا فرودگاه خلیج فارس را به دلیل تعطیلی فرودگاه توحید طی می کنند. البته استفاده از فرودگاه توحید برای ساکنین شهرستان‌های دیر و کنگان که در چند سال گذشته رشد جمعیتی قابل توجهی را تجربه کرده اند نیز عقلانی تر است و یا حتی فرودگاه جم گزینه معقولی برای جمعیت چند هزار نفری کارکنان وزارت نفت ساکن روستای شیرینو که به صورت اقماری تردد می کنند، به شمار می آید.

از قضا باری دیگر جناب آقای دکتر احمدی به عنوان منتخب مردم با شعارهای امیدوار کننده تری کار خود را در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند. اما افسوس اسمی از فرودگاه توحید، در برنامه‌های ایشان و یا حتی در مطالبات مسئولان شهرستان دیده نمی شود.

اگر به خبرهای منتشر شده در رسانه ها نگاه کنیم متوجه می شویم، مسئولان شهرستان گاها در باب یک موضوع کم اولویت تر بارها مطالبه، مصاحبه یا مکررا از نماینده مجلس درخواست کرده‌اند ولی راه اندازی فرودگاه توحید که علاوه بر ایجاد اشتغال چشمگیر، می تواند شهرستان را متحول سازد، فراموش شده است.

این موضوع نشان می‌دهد ظاهرا اولویت های توسعه و رفع مشکلات شهرستان بر مبنای درخواست های هیجانی عده ای معدود از شهروندان در فضای مجازی پیگیری می‌شود و در عمل اعتقادی به اهداف و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت توسعه وجود ندارد.

بحران اقتصادی فعلی و محدودیت منابع، ایجاب می کند، نماینده محترم، فرماندار، اعضای محترم شورا و سایر مسئولان شهرستان زمان، بودجه و امکانات خویش را با نگاه جامع تر و آینده نگری بهتری برنامه ریزی و به کار گیرند تا مردم جنوب استان، علی الخصوص شهرستان جم از مزایای بیشتر و پایدارتری منتفع گردند.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *