یادداشت واره

بی مهری مدیران نفتي نسبت به فرودگاه جم و سکوت مسئولین شهرستان

بی مهری مدیران نفتي نسبت به فرودگاه جم و سکوت مسئولین شهرستان

#یادداشت وارده

 

🔹فرودگاه شهرستان جم یکی از فرودگاه قدیمی وزارت نفت است که از سال ۱۳۶۴ جهت استفاده کارکنان شرکت گاز و منطقه عملیاتی مورد استفاده قرار می
گرفته است.

🔹اوج فعالیت این فرودگاه در دهه ۷۰ بود با روزانه چندین پرواز سبک و سنگین .

🔹جمعیت شهرستان جم در آن زمان ۲۰ هزار نفر و تنها دو شرکت صنعتی پالایش گاز فجر جم و منطقه عملیاتی نار و کنگان در آن زمان فعال در شهرستان بودند.

🔹در دهه هشتاد با افتتاح فرودگاه خلیج فارس در عسلویه رفته رفته بخاطر تعدد و تنوع پروازها و شروع بکار شرکت های صنعتی در منطقه پارس جنوبی نگاه مدیران و کارکنان پالایشگاه جم به سمت پروازهای فرودگاه عسلویه رفت و با استفاده هر چه بیشتر از پروازهای فرودگاه خلیج فارس ، فرودگاه جم با کاهش پروازها روبرو شد و در این مدت هیچ تلاشی برای جذب شرکت های خصوصی نسبت به برقراری پرواز در فرودگاه انجام نگرفت.

🔹این فرایند عدم استقبال و همچنین عدم حمایت از فرودگاه ادامه پیدا کرد تا سال ۹۴ که رسما دو پرواز در هفته پالایشگاه و منطقه عملیاتی به بهانه قابل صرفه نبودن کنسل و کلیه رفت و آمد کار کنان از فرودگاه عسلویه انجام گرفت

🔹هر ساله از طرف نماینده مجلس و مسئولین وعده های در خصوص برقراری پرواز در این شهرستان داده شده است که همواره اعلام گردیده که این فرودگاه هزینه دارد، مشکل سوخت گیری ،کوچکی باند مسافران ، پالایشگاه بسیار اندک هستند اما نکته جالب توجه اینجاست که هرساله این شرکت اقدام به چارتر اختصاصی پرواز برای خانواده های این شرکت از **عسلویه به کیش و بلعکس **می کند !

🔹اکنون که در سال ۱۴۰۰ هستیم و با گذشت ۳۶ سال از احداث فرودگاه جم، چگونه است که در دهه ۷۰ با جمعیت ۲۰ هزار نفری روزانه چندین پرواز در فرودگاه انجام می گرفته و اکنون با جمعیت ۸۰ هزار نفری فرودگاه مقرون بصرفه نمی باشد.

🔹چگونه است با ایجاد چند شهرک و اسکان بیش از ۱۵ هزار خانواده از کارکنان شرکت مجتمع گاز ، نفت و گاز و پتروشیمی ها در شهرستان جم که دارای سهمیه های پروازی می باشند هنوز بهانه عدم استقبال از فرودگاه ذکر می شود.

🔹آیا نمی توان از این پتانسیل جمعیتی که در شهرستان وجود دارد نسبت به برقراری پرواز اقدام کرد.

🔹چرا با وجود این سرمایه عظیم در شهرستان جم می بایست مردم و کارکنان و خانواده های ساکن در منطقه باید یک ساعت و بیست دقیقه در جاده خطرناک به فرودگاه بروند.

🔹مگر می شود که زمانی هواپیماهای بزرگی مانند ایرباس و توپولف ۱۵۴ در فرودگاه نشست و برخواست کنند و حالا برای هواپیمای کوچک هم مشکل کوچکی باند عنوان گردد.

🔹چطور می شود که فرودگاهی مانند فرودگاه لامرد بدون پتانسیل جمعیتی به مراتب کمتر با رایزنی های گسترده به کار خود ادامه می دهد اما در شهرستان جم با این ظرفیت عنوان می شود که مقرون به صرفه نیست !

🔹چرا شرکت پالایش گاز فجر جم با وجود داشتن فرودگاه اختصاصی باید اقدام به چارتر کردن پرواز کیش از شهری دیگر کند !

🔹مجموعه این نکات که به صورت خلاصه عنوان گردید به ما می گوید با وجود اینکه فرودگاه در هر شهر برند آن شهر محسوب می شود در شهرستان ما این موضوع جزئی از اولویت های مدیران و مسئولین نبوده است.
حال باید دید در دولت جدید این سرمایه عظیم مورد توجه مسئولین
قرار خواهد گرفت.

🔹آیا سید محمد احمدپور اولین فرماندار بومی شهرستان می تواند دوباره فرودگاه جم را فعال کند؟

هرچه هست توسعه هزینه دارد…

# 



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *