یادداشتی به بهانه هفته قوه قضائیه؛ اگر ضعیفی تخلف کرد مسئولی را محاکمه کنید!

یادداشتی به بهانه هفته قوه قضائیه؛ اگر ضعیفی تخلف کرد مسئولی را محاکمه کنید!
تاورتا مصطفی ارجمند: از قوای سه گانه فقط رئیس قوه قضاییه کاملا انتصابی است. بر اساس قانون،حکم وی از سوی رهبر انقلاب بدون دخالت رای و نظر مردم صادر می شود.
اگر قوای مجریه و مقننه ضعیف و ناکارآمد باشند عموما نوک پیکان به سمت مردمی است که انتخاب کرده اند و شورای نگهبانی که عده ای را گلچین کرده و اکنون تو زرد از آب درآمده اند اما اگر دستگاه قضا ناکارآمد باشد بخشی از نگاه ها به سمت رهبری و نظام است.
انتصاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان قاضی القضات جمهوری اسلامی بیم و امیدهای زیادی را به همراه داشت اما آنچه این روزها شاهد آن هستیم کفه امید را سنگین تر کرده و امیدوارم این روند امید بخش، موقت نباشد!
اما چند نکته با متولیان دستگاه قضا:
اول: مراجعه کنندگان به دستگاه قضا دو دسته اند یا مظلومانی هستند که به امید داد آمده اند یا ظالمانی که به ناکارآمدی و ضعف دستگاه قضا امید بسته اند تا خر مراد از پل عبور دهند!
هر کوتاهی می تواند ریشه باورهای مردم را از بیخ برکند و در این قصور و کاستی هم پیروز و هم بازنده اعتمادشان را به عدالت نظام از دست می دهند!
دردناک است که ارتباط غیر اخلاقی و فساد مالی،عامل تضییع حق مظلومان در دستگاه قضا باشد! قضاتی که به چشم و ابرویی قافیه عدالت را می بازند نه شایسته قضاوت که شایسته هیچ سمتی نیستند!
دوم:آنچه طی این سالها در اذهان عموم مردم شکل گرفته این است که تیغ عدالت برای ضعفا تیزتر از قدرتمندان است!
این موضوع را در شهرستانی کوچک مثل جم هم می توان دید! برخی دارندگان زر و زور از هر طریق توانسته اند کوه بخورند و دره کاسب شوند و باز هم عزت ببینند و احترام بچینند!
چند مدتی است دستگاه قضا در جم را برای برخورد با ویژه خواری دانه درشت ها مصمم تر دیده ام و امیدوارم دیگر مجال جولان نیابند که هر چه خواستند کنند و به ریش ملک و مملکت بخندند!
سوم: قضات هر قدر با گردن کشان سفت و سخت برخورد کنند با اقشار ضعیفی که نه برای دهن کجی که از سر ناچاری قانون شکنی کرده اند باید ملایمت به خرج دهند.
معتقدم اگر قشر ضعیف جامعه قانون گریزی می کند باید مسئولانی را به میز محاکمه کشاند که بستر زندگی سالم و امن را برایشان فراهم نکرده اند.
چهارم: مسئولان قضا باید همانقدر که تخلفات بیرونی را رصد می کنند رفتار دست اندرکاران عرصه قضاوت را هم جدی تر واکاوی کنند تا زن مطلقه و بیوه با ترس و لرز پا به شورای حل اختلاف و دادگاه و …نگذارد و مظلوم ناامیدانه به میز محکمه نرود!
هفته قوه قضاییه گرامی باد


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *