يادداشت: علي اياز

يك جدايي و هزاران درس

يك جدايي و هزاران درس

تاورتا؛ این روزها در میان نخبگان و محافل اجتماعی و بعضعا سیاسی شهرستان جم خبری در صدر اخبار،سینه به سینه نقل  می گردد و تحلیل ها ی گوناگون  از چرایی و چند و جون ماجرا دهان به دهان در جریان است.

موضوع از یک مصوبه هیات محترم وزیران پیرامون تاسیس بخش جدید  سیراف و انتزاع دو روستا از توابع شهرستان جم حکایت دارد .

🔹روستاهای  هفت چاه و سه چاه از شهرستان جم انتزاع شده و به شهرستان کنگان الحاق گردیده اند . همه  خبر را با وسواس پی می گیرند   همه کنجکاو هستند  تا علت  العلل ماجرا را درک کنند .  این انتزاع و الحاق خشم برخی از  مقامات را  موجب گردبده  و گروهی هم جانب احتیاط در پیش گرفته اند  و بینابین نگه داشته اند.

🔸برخی به سرزنش فلان نماینده و بهمان مدیر  مشغولند  و جماعتی هم ژست  دموکراتیک  در پیش گرفته اند و ساکنین این دو روستا را بر سرنوشت خویش مختار می دانند . خلاصه معرکه‌ای برپاست.

🔹در این مجال برآن نیستم تا به جانبداری از احدی از طرفین ماجرا  موضعی اتخاذ نمایم  لیکن بعنوان عضوی از خانواده بزرگ شهرستان جم و معلمی که افتخاری جز درس و مشق در ۳۰ ساله خدمت نداشته ام نکاتی به رسم  یاد اوری محضر همشهریان نجیب و با فرهنگم بویژه نخبگانی که در کسوت خدمت و مقام و مسئولیت قرار دارند عرضه بدارم ؛
🔹باید صادقانه و از سر انصاف و بدور از حب و بغض  به خلوت خویش سر بزنیم  و غیر جانبدارانه به واکاوی موضوع بپردازیم و به پرسشهایی چنین پاسخ دهیم.
⁉️آیا  انتزاع  این دو روستا بقول دوست بزرگوارمان جناب اکسیر عزیز  کاری از غیب بوده  است ؟
آیا مسوولان محترم و مقامات کشوری و شوراهای محترم تا روز ابلاغ مصوبه هیات محترم دولت از آن بی خبر بوده اند ؟ اگر از جریان موصوع خبرداشته اند  آیا تلاشی در جهت عدم تصویب آن نموده اند ؟
آیا نماینده بزرگوار مجلس از این حوزه انتخابیه
پیش از تصویب این مصوبه  و در زمان تهیه طرح پیشنهادی وزارت محترم کشور و کمیسون های مربوطه در جریان این انتزاع و الحاق بوده است ؟!
و پرسش هایی از این دست …⁉️
پاسخ به این پرسشها را به خود این عزیزان واگذار میکنیم چرا که خود  مخاطبین این پرسش ها بهترین پاسخ را نزد
خویش خواهند یافت و  درخواهند یافت که چه میزان در انجام وظایف خویش تلاش کرده و یا کوتاهی نموده اند

⁉️ پرسش بزرگتر را با افکار عمومی و  همشهریان عزیزم مطرح می نمایم؛
🔹همشهریان عزیز،  دوستان ، برادران ،خواهران ، ما که امروز به حق یا به ناحق از این انتزاع و الحاق برآشفته ایم یا انرا تایید می کنیم  پیش از این چه کرده ایم کدامیک از ما تا دیروز هفت چاه و سه چاه را  بعنوان بخشی از شهرستان جم جدی گرفته بودیم ؟ چند بار از خودمان پرسیده ایم که ساکنین این دو روستا به چه میزان از رفاه و خدمات و امکانات اولیه برخوردار هستند . راه دسترسی به مرکز شهرستان دارند ؟ از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و خدمات درمانی و آموزشی بهره مند هستند ؟آیا در زمان  تخصیص اعتبارات شهرستان به این روستا که ظاهرا از موقعیت گردشگری ممتاز برخوردار است توجهی شده است ؟و قص علیهذا…
مگر می شود مردمی را  در گروگان خویش گرفت و از همه مواهب  محروم داشت و مجبور نمود تا از ما تبعیت کنند و
تابعیت مارا بجان خریدار باشند  و خم بر ابرو نیاورند؟
آیا زمان ان نرسیده است تا با سهیم دانستن همه ساکنین شهرستان کهن و با فرهنگ جم رشته الفت و مهربانی را بگسترانیم و پیوند های دیرین را مستحکم سازیم
آیا این انتزاع نمی تواند زنگ خطری برای تمامیت ارضی این شهرستان عزیز باشد .
آیا ساکنین حاشیه این شهرستان و روستاهای همجوار شهرستان های همسایه در نوبت انتزاع دیگری نیستند ؟
🛑حقیر بر این باورم که هرچه سریعتر باید این دو روستا به دامن مادر خویش برگردانیده شود لیکن پیش از آن این ما و مدیران و مسوولان شهرستان جم هستیم تا از این تلنگر دهشتناک درس گرفته باشیم و از خواب زمستانی خویش بیدار شویم و جم را یکپارچه ببینیم و همه جمی های خوب و نجیب و با فرهنگ را بر سر سفره خوبی ها و مهربانی ها مهمان کنیم .

🌄نامت بماند تا ابد  ای جان ما روشن ز تو



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *