در نشست اعضای اتاق بوشهر با نماینده دشتی و تنگستان مطرح شد:

بیم از آینده بندر بوشهر/ سال ۹۶ بودجه نداریم!

تاورتا؛در شرایطی که روند توسعه جزیره نگین به عنوان بندر آینده بوشهر شتاب موردنظر را ندارد، نگرانی ها درباره عدم لایروبی خور بوشهر که کاهش ورود کشتی های بزرگ و رکود بیشتر آن را در پی دارد، نیازمند تدبیر مسئولان و پیگیری نمایندگان است.

به گزارش «تاورتا» به نقل از خلیج فارس؛ در جریان نشست اعضای اتاق بازرگانی بوشهر با نماینده دشتی و تنگستان و عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفت این بود که بندر بوشهر در بودجه و برنامه های سال آینده سازمان بنادر جایی ندارد و این موضوع برای بندری که یک دهه در انتظار لایروبی می باشد، نگران کننده است.

کاهش تدریجی کالاهای مشمول معافیت

گشتاسبی فعال بازرگانی در این نشست از کاهش تدریجی لیست کالاهای مشمول تخفیف گمرکی در بوشهر براساس مصوبات سالانه دولت ابراز نگرانی کرد و گفت: با این روند، توجیه اقتصادی برای تخلیه کالا در بوشهر از دست می رود و گروه بیشتری از تجار به بنادر هرمزگان یا خوزستان می روند.

بندر بوشهر در برنامه ریزی مرکزنشینان فراموش شده

محمد عبادی رییس اتاق بازرگانی بوشهر نیز با یادآوری اینکه براساس برنامه های اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی و سازمان بنادر در روز ملی حمل و نقل، هیچ برنامه و بودجه ای برای بوشهر در سال ۹۶ دیده نشده، گفت: بوشهر در دو مقطع بار مشکلات کشور را بر دوش کشید، یکبار زمان جنگ که بندر شهید رجایی نبود و در خوزستان هم امنیت وجود نداشت و اینجا با نور ماه برنج و ارزاق خالی می شد، زمانی هم که تحریم های سالیان اخیر گریبان بندر شهید رجایی هرمزگان را گرفت و بوشهر به خوبی رسالت خود را به انجام رساند، اما امروز این بندر در برنامه های کشوری فراموش شده است.

وی یکی از مشکلات جدی بندر بوشهر را عدم لایروبی کانال آن طی یک دهه دانست و خاطرنشان کرد: با وجود برنامه های ارسالی از بندر بوشهر، ولی مرکزنشسنان با بیان اینکه هزینه ۴۶۰ میلیارد تومانی برای این کار در اختیار ندارند، می گویند باید بخش خصوصی برای لایروبی جذب شود، ولی باید پرسید بخش خصوصی با چه انگیزه و امیدی برای برگشت سرمایه اقدام به این کار کند، در حالی که فراهم کردن زیرساخت های پرهزینه مثل لایروبی باید توسط سازمان بنادر انجام شود.

به گفته وی، با توجه به این مشکل و اینکه در سال ۹۶ بودجه ای برای توسعه بندر بوشهر در اعتبارات دولتی دیده نشده، عملا تیم بندر به سوی تعطیلی پیش می رود.

محمد عبادی که خود بازنشسته سازمان بنادر است، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد درآمد سازمان بنادر از دو بندر عسلویه و خارگ است که اگر آنها را از بندر بگیرند، این مجموعه فلج می شود، اما متاسفانه سازمان بنادر فقط نقش جذب پول از استان های ساحلی را پیدا کرده و برای توسعه بنادر عادلانه عمل نمی کند.

نگرانی از افزایش انتقال شناورها از بندر بوشهر

مهربان یک فعال حوزه حمل و نقل دریایی هم در این نشست به وضعیت نگران کننده بندر بوشهر پرداخت و تصریح کرد: کاهش عمق کانال و اسکله های بوشهر به دلیل رسوب گذاری، در آینده نزدیک این بندر را زمین گیر کرده و خانوار زیادی را از نان خوردن می اندازد، ولی چون نیازمند تخصص دریایی است، امروز به چشم نمی آید.

وی ادامه داد: در سال ۸۰ به دلیل اتحادی که بین استاندار وقت، نماینده مجلس و اداره بندر بود و مطالبه گری آنها وجود داشت، لایروبی بندر توسط پیمانکار خارجی باعث شد عمق کانال آن از ۶ به ۱۱ متر برسد و زمینه حضور کشتی های اقیانوس پیمای ۲۰ تا ۳۰ هزار تنی فراهم گردد، ضمن اینکه در کنار آن تخفیف ۲۰ درصدی گمرکی هم موجب رونق این بندر گردید تا عملا بوشهر دومین بندر کاننتینری کشور شود.

وی تصریح کرد: ولی با کاهش عمق کانال و بی توجهی مرکزنشینان به درخواست های مسئولان بندر بوشهر جهت لایروبی، در آینده نزدیک دوباره دوران رکود به این بندر بازمی گردد، چون کشتی ها قادر به ورود به کانال نیستند و بیش از آنچه امروز شاهد ارجاع آنها به بنادر دیگر هستیم، این روند شتاب می گیرد. آن زمان دیگر برای اقدام اساسی دیر است.

مهربان با اشاره به اینکه حفظ و ارتقا بندر بوشهر نیازمند اتحاد و مطالبه گری مسئولان، نمایندگان و کار تیمی در استان است، گفت: گمرک و بندر سالانه هزاران میلیارد از اینجا درآمدزایی دارند بنابراین لایروبی آن توجیه اقتصادی دارد.

فکری برای اشتغال کنید، مگر چقدر سوپرمارکت و غذافروشی نیاز داریم؟

ایرانی فعال اقتصادی هم خواستار توجه جدی برای رونق تولید و اشتغال در بوشهر شد و گفت: قدم به قدم بوشهر سوپرمارکت و غذافروشی شده که اغلب شاغلان آن تحصلیکردگان بیکار است، مگر چقدر به این مغازه ها نیاز داریم، ضمن اینکه بخش عمده ای از آنها پس از مدتی ورشکسته می شوند.

وی همچنین با اشاره به فاصله زیاد بوشهر تا تهران که باعث می شود اغلب سفرها بصورت هوایی باشد، اظهار داشت: ۸۰ درصد پروازهای فرودگاه بوشهر چارتری و تنها ۲۰ درصد برنامه ای است که قیمت بلیط آن دچار نوسان آنچنانی نمی شود و همین موضوع در کنار عدم امکان ورود شرکت های خوشنام هواپیمایی دیگر به این فرودگاه و افزایش رقابت، اجحافی به استان است.

مدیریت استان توان فرماندهی تصمیمات دولت ندارد

سیدحسین معروف عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم با اشاره به اینکه دولت بخش عمده توان خود طی این سالها را برای رفع تحریم ها قرار داد و کار خوبی هم کرد، ادامه داد: اما در خصوص انضباط سازمانهای دولتی و رونق تولید اقدام موثری صورت نگرفته، ضمننا اقداماتی هم که برای اصلاح ساختارهای بانک، مالیات و گمرک صورت گرفت، منجر به ایست همگانی به کلیه بخش های اقتصادی شد که تشدید رکود را در پی داشت که در استان ما هم بسیاری از کسیب و کارها تعطیل گردید.

معروف ادامه داد: از طرفی دولت برای گزینش فرماندهان عالی در استانها تدبیر خوبی نداشت، در حالی که پس از ۸ سال بی تدبیری لازم بود نیروهای قوی برای این فرماندهی خطیر برگزیده شود که در استان ما نیز بخشی از مشکلات باقی مانده در حوزه اقتصاد ناشی از بی تدبیری و ضعف مجموعه مدیریتی استان است، طوری که استان طی سه سال گذشته فرصت های زیادی را از دست داد و امروز در پایان دولت دستاورد چندانی برای عرضه به افکار عمومی ندارد.

بخش خصوصی با دولت به عنوان یک رقیب توانمند در جنگ است

کردی دبیر انجمن پیمانکاران بوشهر هم با اشاره به رفتار سلیقه ای مالیات و بیمه در قبال فعالین اقتصادی گفت: حتی در برخی مواقع بیمه آرای دیوان عدالت اداری را نیز اجرا نمی کند و نمی دانیم دیگر به کجا شکایت کنیم؟

وی با بیان اینکه کارکنان مالیات بوشهر را اگر به تهران بفرستند، به دلیل دست بالا در تعیین مالیات برای مودیان، عملا کشور را از درآمد نفت و گاز بی نیاز می کنند، تصریح کرد: امروز بخش خصوصی در مقابل رقیب قدرتمندی به نام دولت قرار گرفته و بخش عمده سود را باید به مالیات، بیمه و نظایر آن داد.

کردی در پایان با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت قرار داشتن پیمانکاران بومی در پروژه های وزارت نیرو، نفت و انرژی اتمی گفت: یکی از مزایای حضور پیمانکاران بومی ارزش افزوده آنهاست که به اداره مالیات استان واگذار و بخشی از آن نصیب شهرداری ها می شود، در حالی که اکنون شاهدیم از تهران برخی پیمانکاران را بدون تشریفات و با توصیه فلان رییس و معاون تعیین می کنند، از طرفی مدیران استانی هم توان کل انداختن با آنها و ابراز نارضایتی را ندارند که باید برای این مسئله هم فکری کرد.

عمده مشکلات تجارت و کشاورزی در بوشهر

عبادی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر هم در بخشی از سخنان خود نسبت به قطع برق صنایع بدون استعلام از سازمان صنعت و تجارت، توقیف کالاهای خارج شده از گمرک در ایست بازرسی ها توسط پلیس و هزینه های تحمیل شده به صاحبان کالا، خودروهای سنگین و رانندگان، مشکل بازار محصولات کشاورزی استان نظیر گوجه فرنگی و خرما، قطع و وصل سامانه جامع گمرکی در بوشهر و معطلی تجار و صاحبان کالا انتقاد کرده و خواستار چاره اندیشی نمایندگان و مسئولان شد.

به تنهایی از دست من کاری ساخته نیست، ولی با جدیت در کنار شما هستم

نماینده دشتی و تنگستان هم در نشست با فعالان اقتصادی به گفته خودش ابتدا روضه ای در راستای درک مشکلات این گروه خواند و گفت: اینکه به قول یکی از حاضران، بخش خصوصی در جنگ تمام عیار با دولت است، نیازمند آتش بس هستیم، وگرنه این جنگ باخت- باخت است و انتهای آن سقوط می باشد.

سید کمال الدین شهریاری با بیان اینکه طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس، پیش بینی نهادهای بین المللی درباره رتبه اقتصادی کشورها نشان داده ایران در سال ۲۰۱۴ رتبه ۲۳ در اقتصاد جهانی داشته، در سال ۲۰۳۰ به رتبه ۲۷ تنزل می کند و در ۲۰۵۰ به رتبه ۳۰ می رسیم، در عوض آن زمان کشوری مثل اندوزی پس از چین و آمریکا رتبه سوم اقتصاد جهانی می رسد، در حالی که امروز در رتبه ۱۷ دارد. اگر برای قدر دانستن بخش خصوصی و پایان جنگ دولت با آنها فکری نشود، به مرحله بدی می رسیم و آینده این منازعه، باخت- باخت است.

وی با بیان اینکه در کشور کمبود منابع نداریم، بلکه آنچه باعث می شود به سمت سراشیبی حرکت کنیم؛ نبود عقلانیت است ادامه داد: مثلا در همین مجلس که من یک نماینده هستم قوانینی مصوب می شود که بنده شرمنده ام، ولی به تنهایی از ما کاری ساخته نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مشکل بازار گوجه کاران و بی برنامگی جهادکشاورزی برای حمایت از این قشر اظهار داشت: چه مثل امسال که وضعیت هوا خوب است و گوجه بدون سموم محصول شان می رسد، کشاورزان متعددی به ما زنگ می زنند که به دلیل نبود بازار خانه مان سوخت، چه وقتی که محصولات دچار سرمازدگی می شود باز هم می گویند خانه مان سوخت. می خواهم این را در پاسخ به دوستی بگویم که اظهار داشت حال صنعت خوب نیست، باید بگویم حال بسیاری از بخش ها مملکت خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی که امروز بیان شد پیگیری آن به تنهایی از عهده بنده خارج است، اظهار داشت: ولی با تمام قدرت در کنار شما هستم، منتها مسائل را به صورت استانی، دستگاههای ملی و قوانین موردنیاز در مجلس دسته بندی کنید تا بنده در کنار شما پیگیر اصلاح آنها باشم.

وی توضیح داد: اگر مثلا درباره مالیات که در این جلسسه انتقاداتی بود، واقعا به این نتیجه برسیم که رفتار سلیقه ای در بوشهر می شود و قانون اجا نمی گردد، بنده با قدرت برای اصلاح این مدیریت پیگیری خواهم نمود، درباره مشکلات کشوری هم دسته بندی شده تا با دستگاه مربوطه نظیر گمرک یا تامین اجتماعی نشست هایی برای حل آن داشته باشیم.

شهریاری پیشنهاد کرد: برای تصویب یا اصلاح قوانین موردنیاز در مجلس هم، اتاق های بازرگانی استانها نشستی با نمایندگان خود در مجلس داشته باشند و سپس نظرات از سوی اتاق بازرگانی ایران جمع بندی شود تا از شمول کافی برخوردار و در مجلس همراهی کافی را داشته باشد.

وی در پایان گفت: بنده در کنار فعالان و نمایگان بخش خصوصی خواهم بود و آمادگی داریم نشست بعدی در فاصله کمی با حضور مسئولانی باشد که بیشترین اشکال و انتقاد به آنها وارد است.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *