عباس اعتمادی پور

انقلاب اسلامی ، الگویی برای همه ی ملت ها

انقلاب اسلامی ، الگویی برای همه ی ملت ها

انقلاب اسلامی ایران که برخواسته از مشارکت همگانی طبقات اجتماعی و سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ بود ، بالاخره در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ به بار نشست تا در کنار انقلاب کبیر فرانسه به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین انقلاب قرن نامیده شود . 

تدا اسکاچپول نظریه پرداز غربی در باب انقلاب اسلامی  می‌نویسد: «سقوط رژیم شاه و آغاز نهضت انقلابی ایران از ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹، یک شگفتی ناگهانی برای ناظرین خارجی بود. از دوستان شاه گرفته تا رونامه‌نگاران و دانشمندان علوم سیاسی و اجتماعی و… همه ما حوادث انقلاب با حیرت و ناباوری نظاره می‌کردیم، بالاتر از همه انقلاب ایران پدیده‌ای کاملاً خلاف قاعده و طبیعت بود » .

این گفته وی نشان می دهد که انقلاب اسلامی  چه تاثیر شگرفی بر جهان گذاشته است .کم نیستند نظریه پردازان غربی و حتی شرق شناسان که انقلاب اسلامی را یک انقلاب بزرگ نامیده اند ، از میشل فوکو گرفته تا یرواند آبراهامیان .

انقلاب اسلامی چه در داخل و چه در خارج خیلی از الگوهای قبلی را به چالش کشید و در عین حال مدل  های جدیدی را در شئونات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، هنری ،فرهنگی ، بین الملل و … وارد کرد .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو شعار بیش از هر چیز دیگری بیانگر ماهییت نظام جمهوری اسلامی است :

استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی

نه شرقی‌ ، نه غربی ، جمهموری اسلامی

این دو‌ شعار آنچنان اهمییت دارند که جز اصول اصلی سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی هستند و اصول دیگر سیاست های داخلی و خارجی ایران بر مبنای این دو ‌شعار پی ریزی می شود .

شعار استقلال ، آزادی خط پایانی بود بر‌ همه سیاست های مداخله جویانه و استبدادگرایانه ی دولت های خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا و انگلیس در ایران . از این رو است که این دو‌ دولت به همراه عمال خود سیاست های خصمانه ای را علیه انقلاب مردمی ایران از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز  طرح ریزی کرده اند و می کنند و خواهند کرد .  اما مردم ایران همچنان با حضور خود در پای صندوق های رای و شرکت در راهمپیمایی ۲۲ بهمن نشان داده اند میخواهند پای این شعار و‌خواسته ی خود سرسختانه بایستند و حتی برای اعتلای آن خون خود را هم فدا می کنند .

شعار نه شرقی ، نه غربی نیز از جمله مهمترین شعارهایی است که بیشتر در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نمود پیدا می کند که مبتنی بر یک‌سیاست بی طرفانه است . در زمانی که دولتها باید از میان بلوک شرق به رهبری شوروی و‌ بلوک غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا یکی را انتخاب و سیاست خارجی خود را بر مبنای آن اجرا کنند ، پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی با شعار نه شرقی ، نه غربی خود سیاست بی طرفانه ای در پیش گرفت و خارج از دو‌ بلوک غرب و‌ شرق عمل می‌کرد یک الگوی جدید را برای دولت های دیگر طرح ریزی کرد .

حالا انقلاب اسلامی در سی و‌ هشتمین بهار خود ، بسیار باصلابت و رساتر از همیشه صدای خود را به گوش جهانیان طنین انداز می کند . اصول انقلاب اسلامی با رهبری مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب به صورت فراگیر بر قلب جهانیان صادر می شود و‌ امروز در یمن ، عراق ، سوریه ، بحرین و … تفکرات انقلاب اسلامی پیروزمندانه در حال گسترش است .

این گفته ترامپ که ما یعنی دولت آمریکا چندین هزار میلیارد دلار در عراق خرج کردیم اما حالا عراق در سیطره جمهوری اسلامی ایران قرار دارد خود مثالی بر این مدعاست . / آیینه جم

نویسنده: عباس اعتمادی پور



نظرات

5 پاسخ به “انقلاب اسلامی ، الگویی برای همه ی ملت ها”

  1. Mooosi گفت:

    این آخر الزمان که میگن همینه…مسئولین یه شهر از کم سواد ترین مردم شهر…تحلیل گر شهر ، …، تازه برفم که اومده…

  2. شهروند جمی گفت:

    درود بر دکتر اعتمادی پور تحلیل گر فهیم و کاندید جوان شورای شهر جم.مردم جم با انتخاب این جوان فهیم به انچه لیاقتش هستند و دارند می رسند.

  3. mehdi گفت:

    نمیدونم این فعال اجتماعی تا حالا کجا بوده که یهویی پیدا شده و همه چیز رو مورد نقد و بررسی قرار میده از تحلیل الگو بودن انقلاب اسلامی گرفته تا کارشناسی کردن نحوه مدیریت بیمارستان توحید و… خوب جناب اعتمادی عزیز اگر میخواستی کاندید بشی باید فعالیت رو خیلی زودتر شروع میکردی الان دیگه دور شده

  4. جمی گفت:

    آقای اعتمادی به نظر بنده و خیلی از همشهریان ، جنابعالی بدون شک فعلا گزینه مناسبی برای کاندیدا شدن شورا نیستید لطفا اندکی واقع بینانه به این قضیه نگاه کنید . از نظر بنده پرستیژ و خوش چهره هستید و از لحاظ جلوی لنز دوربین ۲۰ هستید اما اینها کافی نیست . جنابعالی تجربه لازم در زمینه مدیریت ،حل بحران ، ارتباط و انسجام کاری ندارید و در نهایت کارنامه ورزومه کاری قوی هم در این زمینه ندارید .
    توصیه : جایگاه آینده ات با بی تجربه گی امروزت خراب نکن .
    در پناه حق…

  5. شهروند گفت:

    با عرض سلام الان نزدیک انتخابات هست وکاندیدها دارن خودشون رو نشون میدن که مثلا ماهم هستیم و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *