یادداشت روز

قرنطینه و مطالعه کتاب، فرصتی که نباید از دست برود

قرنطینه و مطالعه کتاب، فرصتی که نباید از دست برود

بهلول نظیفی

روزهایی که در قرنطینه هستیم، فرصتی است در پیش رو تا با کاوش در اعماق درون خود، کم و کاستی های خود را از لحاظ معرفت و دانایی محک بزنیم و از خود سوال کنیم در طول سال ۹۸ چند جلد کتاب خوانده ایم، شاید سال ۹۸ را بدون اینکه کتابی خوانده باشیم به پایان رساندیم و بهانه های مختلفی از قبیل وقت کم، شلوغی سر و ….که البته قابل توجیه نیستند، ممکن است قصد داشته ایم کتابی را بخوانیم و البته چند صفحه را ورق زدیم اما تمام نکرده دوباره به قفسه کتابخانه گذاشتیم!
با خود روراست باشیم مطالعه و کتاب خواندن در کشور ما از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، و سرانه مطالعه ما در مقایسه با کشور های دیگر بسیار پایین است.
در حقیقت هر شهروند مسئولیت پذیری که به کشور، و جهانی که در آن زندگی می کند احترام قائل باشد، به آگاهی و دانایی خود بعنوان یک فرد تاثیر گذار اهمیت می دهد و در این راستا به خواندن کتاب های خوب اهتمام می ورزد، همانطور که به خورد و خوراک خود بها می دهد، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار می دهد، مطالعه هدفمند را نیز جزو برنامه های خود قرار می دهد.
اگر در سال گذشته به طور متوسط ماهی یک جلد کتاب را خواندیم، فکر کردیم، فهمیدیم، و در ساختار فکری و عملی خویش موثر قرار دادیم، باید به خود ببالیم که در راستای توسعه فردی خود گام های بسیار مهمی را برداشته ایم و دریچه های ازآسمان معرفت و آگاهی بر عقل و جان ما تابیده است، پس خوشحال باشیم در ساختن کشور وجهانی آبادتر موثر واقع خواهیم شد وجود ما دیگر باری بر دوش جهان نخواهد بود و شهروندی خواهیم بود که شهر ما، کشور ما و حتی فراتر، کره خاکی به ما افتخار خواهد کرد.
پس یک شهروند فرهیخته، که زمان و ارزش آن برای تاثیر گذاری ماندگار را درک کرده است در این روزهایی که در خانه مانده است و قرنطینه را تجربه می کند، خواندن کتاب در برنامه های روزانه او جایگاه ویژه ای دارد و هرگز اجازه نمی دهد با سهل انگاری، بدون برنامه ریزی زندگی او در این دوره دچار سردرگمی، بهم ریختگی و ابهام در روزمرگی گردد، او می داند عدم برنامه ریزی موثر می تواند زمان را ازدست او خارج کند زمان خواب و بیداری را بهم بریزد،در نتیجه سایر فعالیتهای او نیز تحت تاثیر این بی نظمی قرار بگیرد، و فرسودگی و خستگی مضاعفی را به او تحمیل کند.
ویروس کرونا به ما حمله کرد، کسب و کارها را فلج کرده است، جان بسیاری از عزیزان ما را گرفته است بدون سابقه عید نوروز را به کام همه ما تلخ کرده است. برای بودن موثر و جبران خسارات مادی و معنوی وارده بر خود و کشور خود لازم است همه ما در این روزها خواندن کتاب را بصورت جدی در برنامه خود داشته باشیم.



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *