سازه های آبخیزداری جم و اقدامات نیکی که باید ستود

تاورتا؛ عباس کمالی؛ حدود سه سال پیش بود که کاروان دولت یازدهم در سفری به استان بوشهر، دو مطالبه مهم جمی ها را وارد تصمیمات کلان هیات دولت کرد تا اجرایی شود.

تصمیماتی که با تاکید حسن روحانی، نباید به سرنوشت بسیاری از تصمیمات برباد رفته دولت قبل دچار می شد و امروز نشان داد دولت تدبیر و امید بر اجرای تصمیماتش عزمی جدی دارد.

دو طرح بزرگ آبخیزداری و آبرسانی جم به عنوان سرفصل خواسته های مردم در دستور کار دولتمردان دولت یازدهم قرار گرفت و وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار این دو پروژه عظیم شد. پروژه هایی که هزینه مورد نیازشان، با اعتبارات تملک دارایی چندین و چند سال شهرستان برابری می کند.

برای درک رقم اعتباری این دو پروژه کافی است اعتبار حدود ۲۰ میلیاردی سالیانه جم را در مقابل عدد ۳۰۰ میلیارد و حتی بیشتر قرار دهیم تا بزرگی این دو پروژه بیشتر نمایان شود.

در کنار این دو پروژه ، سد سرچشمه(باغان) نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم آبی شهرستان مطرح شد و امروز با کمک ۶۵ میلیارد تومانی وزارت نفت و اعتبارات ملی در حال اجراست.

نکته مهم در این خصوص اینکه؛ هر سه پروژه نامبرده از مصوبات دولت قبل برای شهرستان جم بوده و بی هیچ تعارفی باید بگوییم به جز پروژه آبرسانی جم که بخشی از خط انتقال اجرایی شد در دو پروژه دیگر، نتیجه محسوسی به دست نیامد و آرزوی مردم در هر سه پروژه، در حد آرزویی محال باقی ماند.

اینک اما باید بپذیریم یکی از آرزوهای مردم جم با چشم غیر مسلح قابل رویت است و عکس های مردمی روز بارانی جم از کنار سدها و سازه های پرآب آبخیزداری، گواهی بر برآورده شدن این مطالبه به حق مردم است.

طرح آبخیزداری در دو فاز و با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان اجرایی شد و آنگونه که فرماندار جم می گوید فاز سوم آن نیز با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به زودی آغاز می شود. اجرای کامل این پروژه که رقمی در حدود ۵۰ میلیارد تومان است جم را به ویترین ده ها سازه آبخیزداری از جم تا ریز بدل خواهد کرد.

آبرسانی جم نیز به اعتراف کارشناسان به کلاف سردرگمی تبدیل شده بود که با تدبیر مسئولان شهرستان و استان، در مسیری صحیح قرار گرفت و امروز تکمیل آن به دغدغه همه مردم و مسئولان و حتی مدیران ارشد نفت و نیرو تبدیل شده است.

آنچه اکنون در جم در حال شدن است رفویی است که سالیان گذشته بر تن دشت و جم ریز روا داشتیم… از نفت و گاز گرفته تا کشاورزی بی حساب و کتاب!

امروز وزارت نفت دارد اندکی از سهم خود را در این بی سامانی آب جم می پردازد و باید این نگاه را به فال نیک گرفت و برای گام های بعدی حرکت کرد.

در این میان نباید از نقش تعاملی مدیران دولت تدبیر و امید و نماینده مردم در مجلس با نفتی ها گذشت که توانستند با تکیه بر خردمحوری و تدبیر، تقابل را به تفاهم بدل کنند و با نزدیک ساختن دغدغه ها، مسیر را برای کمک های هم افزایی هموار سازند.

و این مسیر نیک، شایسته تقدیر و تداوم است!/آوای جم



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *